Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
11-10-09, 16:51 #1
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2009
- Meldinger
- 2
Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre?
Jeg er 45 år men i 8-9 år har jeg følt at noe var galt.
Fikk plutselig masse vann i kroppen, gikk opp i vekt og sakte men sikkert så økte hårvekst i ansiktet og bryster. Tok blodprøver og gynokologisk undersøkelse. Men det viste at jeg hadde litt høyt testosteron på 3.1, men morgen og kveld kortisol var normal. MR viste ingen unormalheter (dette var i 2006)
Følte fortsatt at ikke alt var Ok men ga litt opp siden det ikke var lett å sloss mot helsevesenet som hadde konkludert med at alt var normalt.
Rundt juletider fikk jeg sterk og uregelmessig mens. Den siste mnd har jeg også vært veldig deprimert og begynner å gråte helt uten grunn. (trodde ført at det kunne være pga at jeg mistet min far for 6 mnd siden), men det er ikke bare det. Jeg takler veldig dårlig stress og er ofte sliten. Orker ikke å være så sosial heller. Rett hjem fra jobb, spise, sove. Det er stort sett det jeg gjør. I perioder har jeg også vært svimmel og følt at jeg gikk på skyer.
For 3 uker siden så oppdaget jeg at jeg bare på noen dager (slik føltes det)hadde mistet veldig masse hår. Fastelegen min hadde ikke tid før om 4 uker så jeg gikk derfor til et et dyrt privat legesenter som fikk tatt noen prøver for å finne ut av hva hårfalle kommer av. Hun tok noen tester.
Jeg fikk svar på blodprøvene for 2 dager siden.
Dette er prøvesvarene:
S- Anti-TPO : 1300
S-estimert GFR: 60
S-Fritt T4: 14
S-Kreatinin: 80
S-TSH: 1,8
S-sink: 11.1
Og den viste at anti-TPO var langt utenfor referanseområdet.
Det som foururoliget meg og egentlig gjør meg forbannet er svaret fra legen. (eller manglende svaret).
"Det ble påvist betydelig forhøyet anti-tpo. Hvis du tar tabeletter mot stoffskifte forstyrrelser, kan det være behov for dosejustering. Hvis ikke- er det tidlig stadiet av stoffskifteforstyrrelse"
Hadde vel trodd at legen hadde tatt seg bryet til å skrive hva jeg bør gjøre. Noen nye prøver som bør tas? gå til en spesialist? Når jeg burde komme tilbake til nye tester? Men nei da. Ingenting, kun disse få setningene.
Kan ikke bare innfinne meg med et slik svar!
Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre? Hvor jeg bør gå? Kontalte fastlegen min for å få en rekvisisjon til en spesialist, og hvor? Bor i østfold men jobber i oslo.
Har lest mye rundt på dette forumet og det er flere brikker som har falt på plass. Noe som er en lettelse.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-10-09, 15:00 #2
Sv: Noen som har råd for hvordan jeg kan gå frem videre?
Hei
I første omgang bør du bestille time hos fastlegen din og få tatt nye prøver.
Han vil trolig ikke henvise deg til spesialist, men skrive ut Levaxin.
Med anti-TPO på 1300 er det liten tvil om at du har Hashimotos og at kjertelen din vil bli ødelagt. Det er bare et spørsmål om tid.
Min erfaring er dessverre at legene er flinke til å skrive ut Levaxin og tenker at når pasientene får prøver som ligger innenfor normalverdiene så er problemet løst. Så enkelt er det dessverre ikke. Andre er veldig opptatt av at TSH skal ligge over 1. Det skal den ikke.
Min lege, som har tett kontakt med Aker, sier at fem prosent av pasientene føler seg vel med en T4 på 18 - 19. Resten må godt over 20 tallet. Gjerne over referanseverdiene. TSH skal ligge under en. Lykke til,
hilsen
Mona
-
12-10-09, 19:13 #3
Høres også ut som om du har en form for PCOS, og da har man borderline men ikke veldig gale funn på en mengde ting og hormoner.
Husk å alltid ta stoffskifteprøver tidlig tidlig om morgenen, siden TSH er halvparten om ettermiddagen av morgentallene.
kanskje din egentlige TSH er 3,6, og da får man begynne på levaxin (ihvertfall rundt Oslo)
Dessuten er TSH veldig treg å stige, det tar vel gjerne seks uker til TSH stiger etter symptomene.
Min legen og jeg visste ikke det, og nektet å ta flere prøver. (min ft4 var et halvt poeng fra bånn men han henvdet mine prøver beviste jeg ikke kunne ha stoffskifteproblemer, enda hormonlaboratoriet kommenterte på den høye anti-TPO.....dust..)
Prolactin må også tas, og diverse andre ting. Mulig det fins en norsk nettside for PCOS.
-
13-10-09, 07:47 #4
Bruker
- Medlem siden
- Oct 2009
- Meldinger
- 2
Takk for svar.
veldig godt å få råd av noen som vet mer om dette enn meg.
Jeg ble utredet for PCOS for noen år siden pga av dette med hårveksten/mens. Var også på Endokrinologisk avd på et sykehus. Og de fant ingenting unomalt. Når det gjelder cyster så går jeg alltid til en gynokolog for min årlige undersøkelse og hun tar ultralyd. senest nå i januar.
Jeg har nå fått rekvisisjon til med. pol. Sykehuset har ikke Endokrinologisk avdeling, men noen av legene er Endokrinologer. Jeg er veldig heldig som jobber på dette sykehuset. Alt blir så mye enklere.
Takk for tipset om tidspunkt for blodprøver. Blodprøvene jeg fikk svar på for noen dager siden ble tatt ca klokken 12.30 og (der viste S-TSH: 1,8.) Da skal jeg høre om jeg kan ta blodprøvene med en gang jeg kommer på jobb.
Det var et sjokk å få prøvereultatene men nå er jeg egentlig bare glad for at legen rekvirerte Anti-TPO prøven slik at jeg har et utgangspunkt. Og ikke alt bare er i mitt hode. Min fastlege mente for noen år siden at dette var psykisk og om jeg har vurdert anti-depresiva.. Noe jeg ble veldig provosert av. Tok ikke imot resept.
Før min neste legetime:
Tenkte at det er lurt å skrive ned alle symptomene jeg har hatt de siste mnd?
Er det noen blodprøver jeg spesielt bør spørre etter?
Har jo allerede tatt: S-Anti-TPO, S-Fritt T4, S-TSH, S-estimert GFR, S-Kreatinin
Er det noe mer jeg bør tenke på?
Takk på forhåndFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
14-10-09, 17:28 #5
Jamen Theodora - der er noget unormalt. Det er ikke normalt, som du skriver: "så økte hårvekst i ansiktet og bryster". Når det så ikke er PCOS, må det være andet, man altså ikke finder, hvis man ikke leder efter andre hormonelle problemer, der medfører øget hårvækst.
Kvinder kan få uønsket hårvækst som følge af andre hormonproblemer end netop PCOS. Hår under næsen, på hagen, brystet, eller underlivet (mellem kønsorganerne og navnlen), lår, eller underben og arme - opfattes ofte som tegn på overskud af mandlige hormoner, men optræder hyppigere hos kvinder med østrogenmangel. Disse kvinder vil sansynligvis ofte have bløde, svage muskler og være ofte trætte og deprimerede. De kan samtidigt have testosteronmangel; men manglerne på de kvindelige hormoner østrogen og progesteron er forholdsvis større. Undertiden er der tale om mangel på cortisol da denne tilstand udløser øget sekretion af mandlige hormoner som kompensation. Så det er jo ikke helt lige til med de hår på forkerte steder på en kvindekrop. Det burde en læge kende til, mener jeg.
Håber du finder en læge, der ikke giver op ved første forhindring og vil ordinere en fuld screening af din totale hormonstatus, da hårvæksten kan her også være tegn på hormonale problemer, der helt sikkert vil også påvirke stofskiftesygdommen i en, ikke for god retning. Tingene hænger sammen, men ikke ret mange læger handler som om de ved det.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-10-09, 22:52 #6
Ja, det fins også noe som heter LOCAH (late onset CAH) og flere andre ting, en 17b-ettellerannet og en 18-noe, begge noen med binyrebarkhormonene, og feil ved enzymene som skal lage cortisol. man får neppe hjelp for det elelr diagnose hos sin fastlege for det....annet enn lykkepiller (som synes å være svaret på alt de ikke forstår).
Lignende tråder
-
Hvordan går jeg frem?
Av gevega i forumet BlodprøverSvar: 1Siste melding: 10-03-09, 09:11 -
hvordan miste noen kg ... ?
Av mammantileir i forumet Helbred og kostholdSvar: 7Siste melding: 15-08-07, 21:39
Svar med sitat

Bokmerker