Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Usikker og gravid
Hybrid View
-
27-06-05, 13:13 #1Feb-06 Gjest
Usikker og gravid
Hei!
Jeg har hatt lavt stoffskifte i snart et år. Ble oppdaget etter at jeg var gravid og mistet i 6. uke. Nå er jeg igjen gravid (jippi!
) men er litt bekymret og usikker når det gjelder hvilke verdier jeg bør ha og om jeg trenger å justere min dose (bruker 100mg Levaxin i dag).
Jeg er nå i 6 uke igjen (skummelt..) og siste prøve viste TSH: 2,2 og FT4:21,4. Jeg fikk beskjed om at dette var normalt. Legen sa i tillegg at det ikke var behov for justering i 1.trimester. Men er ikke dette da det er veldig viktig at alt utvikler seg som det skal og at fosteret får de stoffene de trenger, som foltat o.l. ??
Jeg håper noen av dere kan ta dere tid til å fortelle meg litt om deres erfaring og gi meg en kommentar på verdiene mine.
På forhånd tuuuusen takk!
-
27-06-05, 17:13 #2
Hei - og gratulerer så mye med graviditeten!
Dette står i en artikkel i Tidsskrift for norsk Lægeforening:
(Min uthevelse.) Som du ser tar legen din feil hvis han mener at man generelt ikke skal øke dosen i første trimester! Jeg synes forøvrig at din TSH var ganske høy... Så hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt å øke dosen forsiktig - i artikkelen over står det 50%, og det vil si at du bør ta 50 mcg ekstra. Det er kanskje litt drastisk å gjøre på egenhånd... men kanskje du kan forsøke å ta 25 mcg ekstra pr. dag i hvert fall?Under graviditet øker østrogenproduksjonen kraftig, spesielt i første trimester, og derfor øker også TBG-konsentrasjonen sterkt. Det er en av årsakene til at tyroksindosen må økes med omtrent 50 % hos gravide som behandles med tyroksin, og doseøkningen bør skje i første trimester. Hos thyreoideafriske kvinner vil den sterke økningen i choriongonadotropin (hCG) i første trimester stimulere thyreoideas hormonproduksjon, slik at TSH-sekresjonen reduseres eller undertrykkes. TSH kan derfor ikke brukes som mål på thyreoideafunksjonen i den første delen av graviditeten. Hos pasienter med primær hypotyreose er imidlertid thyreoideas kapasitet til å produsere tyroksin sterkt redusert eller helt ødelagt. Det betyr at hos gravide med hypotyreose kan TSH brukes som mål på om substitusjonsdosen er adekvat. Dersom TSH-nivået stiger, er det uttrykk for at tyroksindosen bør økes. Resultatene av de andre funksjonsprøvene kan være vanskelige å tolke, fordi vanlige referanseområder ikke gjelder på grunn av økningen i TBG-konsentrasjonen.
Andre mål enn TSH er vanskelige å tolke under graviditet når det gjelder gravide med hypotyreose, står det - så jeg synes du og legen din kun skal se på TSH når dere vurderer eventuell økning av Levaxindose.
Forresten står følgende om hva som anses som 'normale' TSH-verdier i samme artikkel:
Her kan du lese hele artikkelen - eller printe den ut og ta den med til legen din. ;)L-tyroksindosen økes til TSH-konsentrasjonen ligger mellom 0,5 og 1,5 mIE/l.
http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/p...SEKS_ID=520952
-
06-07-05, 10:43 #3Feb-06 Gjest
Takk for svar!
Hei og takk for svar.
Kjempe fint at noen tar seg tid til dette!!
Det er godt å ha litt mer kunnskap med seg i "baklomma" når man skal diskutere disse tingene med legen. Heldigvis har jeg fått time på Rikshospitalet nå og skal til nærmere undersøkelse. Jeg skal legge ut eventuelle svar/informasjon de gir meg, slik at hvis det er flere med samme problem så får dere også vite litt mer om hva som er "normalt" etc. Vil også gjerne ha kontakt med andre som er i samme situasjon som meg (gravid med lavt stoffskifte)
Håper alle får en strålende sommer!!
-
06-07-05, 15:25 #4
En riktig god sommer til deg også - og lykke til videre med den lille i magen!
-
07-07-05, 09:20 #5
Jeg er i uke 21 nå, og har blitt justert opp fra
50 man-tor + 100 fre-søn
til først 50 man+tors og 100 de andre dagene,
så 100 alle dager.
Sakte økning med andre ord, gikk vel omtrent 6 uker mellom hver økning.
Vet ikke om jeg skal mer opp enda, men tar blodprøver igjen om noen uker for å se om jeg ligger bra ann.
Nå ligger TSH'en min på 0,05, og det er prefekt for meg.
Jeg får kombinasjonsbehandling, og tar dermed T3 (liothyronin) i tillegg, men den dosen endres ikke under graviditeten.
Lykke til med deg & den lille!
-
08-07-05, 12:04 #6Feb-06 Gjest
Viktig for alle som er/prøver å bli gravide!
Takk for alle lykkeønskninger! Varmer mer enn sommersola!

Ville bare følger opp det jeg skrev sist; nå har jeg vært på Rikshospitalet og det viktigste som kom ut av det møtet (bortsett fra at vi fikk se en liten spire på 8 uker med et hjerte som banket veldig fort
) var viktigheten med å starte med 30-50% mer medisiner med en gang man vet at man er gravid. Slik som ble nevnt i innlegget over her også og ikke slik som min lege fortalte meg om at det ikke var så viktig den første tiden.
Dere som planlegger å bli gravide; med en gang dere får den fantastiske blå streken bør dere øke dosen deres selv. Det er som legen på Riksen sa: det er mindre fare å øke dosen enn å la være.
Så til alle som planlegger eller er på vei; LYKKE TIL!

Svar med sitat
Bokmerker