Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Jeg skjønner ikkeno
Hybrid View
-
30-04-05, 17:13 #1
Jeg skjønner ikkeno
Heisann
jeg fikk påvist lavt stoffskifte for ett og et halvt år siden. Siden det har dosering av medisin vært et problem, det er aldri helt riktig. Jeg ble gravid en måned etter at jeg begynte med Levaxin, og da sa legen at det kunne være grunnen til at jeg ikke følte at jeg ble bedre av medisinen, fosteret tok det det trengte liksom. Så fødte jeg en flott gutt og nå ammer jeg for harde livet og jeg er ikke riktig dosert ennå, jeg er såååå lei. Og hva sliter jeg med? For det meste mangel på energi, verking i hele kroppen, jeg føler meg av og til ganske deppa, jeg blir fort aggressiv, jeg har fått hårvekst i ansiktet og mye tyder på at hormonene er i skikkelig ulage, og legen? Hva sier hun; jo at jeg har et begynnende lavt stoffskifte (jeg vet ikke hva det egentlig betyr) Hun sier også at hun ikke kan ta en skikkelig hormontest fordi jeg ammer, så det må vente. Men jeg føler at verden snart raser sammen og jeg er 30 kg overvektig, det har sneket seg på i løpet av de siste 10 årene.
Er det andre som har erfaringer; og hva bør jeg gjøre. Har begynt i ren desperasjon med soneterapi og akupunktur. Hun sier at hormonene er i ulage og at jeg har vanvittig med avfallstoffer i kroppen.
HJELP, jeg ville kose meg med babyen min men jeg sliter sånn!!!!
SerafinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
30-04-05, 17:33 #2
Å, som jeg kjenner meg igjen i den følelsen; å aldri få kose seg med babyen på grunn av smerter, energimangel, trøtthet, depresjon, og mere smerter... Jeg visste jo ikke engang at jeg var syk - jeg trodde det var sånn det 'skulle' være å være nybakt mamma. :(
Jeg er redd legen din har rett i at det er vanskelig å få kontroll på stoffskiftet så kort tid etter fødsel, og mens du ennå ammer. Hvor gammelt er barnet ditt nå? Ut fra det du skriver burde han være rundt 8 måneder, stemmer det? Da er du vel i hvert fall over halvveis i ammingen (hvis du er sånn gjennomsnittlig...), og etter hvert ammer du vel mindre og mindre også. Dermed vil de hormonpåvirkningene gradvis minke og få mindre å si for stoffskiftet, går jeg ut fra.
Har ikke mye gode råd å komme med, dessverre. Men jeg tror det er viktig at du prioriterer deg selv litt - husk hva som står i instruksjonen for bruk av surstoffmasker ombord i fly: Du må ta på deg din egen surstoffmaske først - og så hjelpe barnet med sin. Prøv å ta hensyn til formen din, sov når babyen sover,
gjør flere ting hver dag som du vet at du blir i bedre humør av, og forsøk å hente energi når du 'prater' og leker med gutten din.
God bedring!
-
30-04-05, 20:04 #3
takk for hyggelig svar, kris
Jeg skulle ønske jeg hadde funnet denne siden for lenge siden. Jeg synes alt ved denne sykdommen virker så komplisert. Ser ut som man må være reneste kjemikeren.
jeg tar Levaxin 50mikrogram 4 dager og 100mikrogram 3 dager i uken. Det er jo et styr å huske medisinene også.
jeg lever jo i håpet om at alt skal bli bra! men blir jo litt deppa når jeg leser alle historiene her.
SerafinaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
30-04-05, 21:09 #4
Hold på det håpet om at du skal bli bra, du!
Husk at alle de med hypotyreose som har funnet et behandlingsopplegg som fungerer, skriver ikke innlegg her inne. Og det er i hvert fall helt sikkert at ting kommer til å stabilisere seg for deg om ikke så lenge, når sønnen din blir litt større (og tro meg, det går fort!). Da vil du ha mye bedre muligheter til å finne ut av medisinering sammen med legen din, og du kan sikkert få gode råd her inne også!
-
30-04-05, 21:55 #5
Det har vært endel skriving om nyten av stabil dose før her. Tror man ble enig om at det er en fordel med så stabil dose som mulig.
Feks. 3dg100 og 4dg50 pr uke er jo annehver dag 50 og 100 - men det er bedre å ta 75ug hver dag.
Det er ikke så dumt å prøve å etterligne hvordan ideelle forhold i kroppen er når den funker.
Få tak i en eske med 7 rom i på Apoteket og lag ukens dose feks. Søndag. Regn dosen i tabletter pr. uke. da kan en justere med en pr. uke som minste justering.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-05-05, 23:24 #6
Jo jeg synes også det ville vært bedre med 75µg hver dag istedenfor dette andre. Det kommer vel fra gamle dager når thyroxin kom i 100µg og uten delestrek...
Det er en ganske liten dose. 125µg er en vanlig dose. Hva er blodprøvene dine?
nora
-
02-05-05, 10:50 #7Gjest
hei
takk for tipset... :idea:
jeg aner ikke hva blodprøvene mine er, men tror jeg skal ringe legekontoret og be om å få de, slik at jeg kan legge de ut her. Jeg har tenkt at jeg ikke trenger dem for jeg skjønner jo ikkeno....
Kanskje dere som da har bedre greie på det kan fortelle meg hva det betyr at jeg har begynnende lavt stoffskifte tenker det betyr at jeg ikke har fått det på ordentlig liksom....
S
-
02-05-05, 11:11 #8
Det k a n bety at legen din har fått positivt prøvesvar på en prøve som heter anti-TPO.
Denne prøven sier noe om kjertelen er utsatt for et autoimmunt angrep - det vil si om den sliter med en slags betennelse. Kjertelen ødelegges da i løpet av noen få år. Til å begynne med måler legen ok stoffskifteverdier, men pasianten føler seg likevel dårlig. Etterhvert faller stoffskiftet fordi kjertelen er ødelagt.
Mange leger trur såpass på blodprøvesvarne at de begynner å mistenke alt mulig annet. Også det psykiske.
Det er lurt av alle som får disse problemene å "utdanne" seg i denne sykdommen.
Skriv inn det du lurer på i "Google".• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker