Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: lave verdier???
-
03-05-05, 19:36 #1gjest Gjest
lave verdier???
Ka noen tyde disse for meg,legen mente jeg hadde det laveste stoffskiftet hun hadde vært borti...??
FT4 (11.0-22.0) 5.0
S-TSH (0.26-5.00) 65.56
og hva er FT3 ???
-
03-05-05, 20:06 #2
ja det ser ut til at du har lavt stoffskifte.
FT3 og FT4 er de hormonene som kroppen bruker i energi omsetningen, og FT4 hos deg er for lavt.
TSH er signal hormonet som ber skjoldbrusk kjertelen produsere mere eller mindre FT3 og FT4. Din TSH er for høj, dvs kjertelen ikke klarer å produsere nokk.
-
03-05-05, 20:26 #3
Det r mange som har en TSH på 80 og mer, (de som må slutte med medisin en liten stund omtrent hvert år fordi de skal ha en scan for å sjekke for tilbakekomst avkreft i skjoldbruskkjertelen ) men jeg tror legen din mener at en FT4 på 5 er lav.
Den er nokså lav. Det er noen få som har postet i utenlandske fora med en veldig lav Ft4. Det vanligste er en FT4 på 10 eller sånn når de er hypo.
Hvordan har du det nå?
Hvor lenge har du gått sånn?
Det er noen få som ikke merker noe særlig ved lavt stoffskifte.
Mange av oss har merket mye enda verdiene ikke var utenfor referanseområdet.
nora
-
03-05-05, 20:44 #4gjest (hovedinnlegger) Gjest
Jeg har gått og vært trøtt siden jeg ble gravid,like etter julen 2003,men regnet med at det var pga graviditeten(mulig det var det også på det tidspunktet)Etter jeg fikk min datter(sept 04) var jeg veldig sliten,og etterhvert ble det bare verre,jeg fikk vondt i leddene i bena og begynnte å gå opp i vekt(jeg som akkurat hadde begynnt å gå ned etter 9mnd med mage
) Først hadde jeg visst tegn til høyt stoffskiftet,derfor ventet vi litt og tok flere prøver etter en tid(fødsel og graviditet kune visst klusse med dette) Nå har jeg gått på levaxin siden slutten av februar,og er vel blitt litt mer opplagt,men sliter fortsatt med vonde ledd,tungt/pressene hode,vondt i ryggen,litt svimling osv. Begynnte på 100 og økte etterhvert til 150 som er min dose nå.
Venter i spenning på de siste prøvene som jeg ennå ikke har fått resultatet av
-
04-05-05, 16:49 #5
Ja det synes som om det er flere av dere med post-partum thyreoditt her. Trøsten er at hvis du ikke har vært syk så mange år, så går det i prinsippet kortere tid til du er bra igjen.
Det er antistoffer som forårsaker dette.
Kanskje i framtiden vil det fins en kur mot dette.
i mellomtiden kan du prøve selen, 100 eller 200µg hvis du vil. Det kan senke antistoffene samt forbedre omdanningen til det aktive FT3. Selen er nemlig helt essentielt i enzymet som gjør dettte.
nora
Svar med sitat
Bokmerker