Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard Har vært hos endokrinolog

Ja, da har jeg endelig vært hos endokrinologen som hittil bare har "behandlet" meg gjennom fastlegen min... For dere som ikke husker det (regner med at det er flere enn meg som sliter med det problemet), har jeg vært uten levaxin i sommer og hatt det helt pyton. TSH steg først til 4 og siden til 6,2, men FT4 og FT2 holdt seg fortsatt innenfor referansegrensene.
    Denne uken var jeg til endokrinologen som bestemte at Levaxinen skulle seponeres, fordi jeg hadde subklinisk hypothyreose.
    Hun møtte først opp etter 25 min, fordi hun hadde glemt meg, og var heller lite forberedt. Bestemmelsen om seponering av medisin var gitt på feil grunnlag fant hun ut. Dette fordi de siste prøvesvarene mine ikke lå i sykehuset sitt datasystem da de var analysert på Fürst. "Da hadde du jo ikke trengt å slutte, da" sa hun. Hadde jeg vært frisk hadde jeg sikkert blitt forbannet, men jeg er rimelig sløv for tiden og orket ikke bli sint en gang...
    Hun kikket igjennom prøvesvarene mine og fant at jeg hadde en for lav IGF-1 (8,3 og nederste ref. område er 11).
    Jeg lurte på hvorfor (har aldri hørt noe om at jeg hadde unormale svar på denne prøven), om det kunne ha noe med det mulige hypofyseadenomet og hypofysen sin funkskjon. "Nei, den er vel lav fordi du har vært dårlig", svarte hun.
    Jeg leser på nettet at man ser lave verdier ved hypothyreose. Er det flere som har erfart dette?
    Hennes forslag nå er at jeg begynner rett på 100 mikrogram hver dag utenom søndag, da tar jeg ingenting. Liothyronin ga hun sjelden ut, men av og til når ikke pasienten ble bedre med normale prøvesvar.

Nå skal jeg gå i en liten evighet for å se om jeg blir bedre av medisinen (hun syntes de 6 mnd jeg forsøkte var for kort tid til å se noe resultat.) Hvis jeg ikke er bedre da, skal jeg ta en test for å se om jeg produserer for lite veksthormon (IGF-1).
    Nå er jeg veldig usikker. Skal jeg gå i månedsvis og se ting an, eller skal jeg få trumfet gjennom en slik test med en gang? Orker ikke kaste bort mer tid nå, og hvis det er sånn at hypofysen min ikke fungerer optimalt har jeg kanskje for lavt nivå av andre hormoner også.

Som om ikke det er nok, har jeg fått diagnosen fibromyalgi med spørsmålstegn bak av reumatologen jeg var til på mandag. Han utelukker leddgikt og Bechterew, men sier jeg er myalgisk. Han vet bare ikke om jeg er dårlig pga hypoen eller om det er fibromyalgi. Han ville avvente og høre hva endokrinologen sa før han forsetter behandlingen av meg.

Sånn som ståa er nå føler jeg at jeg mister helt oversikten over hva som er fornuftig og ikke. Jeg bare godtar det legene sier (det er ikke helt meg, men jeg er ganske redusert akkurat nå).
    Derfor er det fint hvis noen gidder gi meg sine synspunkter på om det er noe jeg burde gjøre eller ikke gjøre.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard

Ser at jeg har skrevet feil her; FT2 skal selvsagt være FT3! En lite bom på tastaturet, bare
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo desverre mange av oss som er blitt behandlet slik. Åsså unskylde seg med at de ikke hadde den siste prøven da avgjørelsen ble tatt ! Det er akkurat det samme som å si at avjørelsen ble tatt på for dårlig grunnlag. De kunne tatt den prøve de !

Nå må du nullstille deg å begynne på nytt med ny venting på at kroppen skal stabilisere seg - og det tar tid da.
    Det er vel det som er fornuftig ?
    Det lønner seg vel å ta noen prøver underveis - 6mnd er lang tid.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Det er jo dette denne Knobel på Balder-klinikken vil at jeg skal gjøre også! Kan ikke si det frister! Må vel bety at Levaxin gjør noe godt allikevel da - selv om jeg godt kunne tenke meg å ha det bedre.

Litt av en historie du har Mona!!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

baremei Gjest

Standard

Hvis det er sånn at du har vært uten Levaxin lenge er det vel litt drastisk å starte med 100mcg, er det ikke? I mitt hode er det som å bestille rakett til kjelleren...

Med forbehold om at jeg er amatør i faget (= ikke medisinisk utdannet) ville jeg sagt 25mcg de første to ukene, deretter 50mcg i 4-6 uker, blodprøve og så evt. bittesmå økninger derfra, f.eks. annenhver uke, avhengig av form og prøver. Eller hur?

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    45

Standard

Jeg synes også det høres litt drastisk ut. Lurer på om jeg skal ringe legen min og høre, stoler faktisk mer på han enn på endokrinologen. Han har hele tiden sagt at jeg må trappe forsiktig opp og ned. På den andre siden, har jeg svake binyrer vil vel dette vise seg for fullt med en sånn pangstart. Bare jeg ikke klapper helt sammen
    Jeg skal ta nye blodprøver i midten av oktober, så time hos endo, og nye blodprøver i november igjen.
    Er redd legen min ikke vil gå i mot det endokrinologen sier, og at jeg derfor er overlatt til dette mennesket jeg ikke har helt tillit til.
    De som stoler blindt på legene har det helt sikkert mye bedre med seg selv, de slipper iallefall mange bekymringer på veien. Men den sjansen tar jeg bare ikke...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg er også enig.
    I det minste starte med 50 en uke og forsøke 100 neste.
    Man blir garantert noe hyper i tre-fire dager først men det skal gå over hvis man ikke er på en alt for stor dose.

Forresten er 600µg del t på 7 85 µg om dagen. Det er en av de lave dosenene man kan ta.
    Med dette mender jeg at man da fremdeles har noe restfunksjeon fra kjertelen.

Jeg burde forresten prøve en slik dose engang, for å se om jeg er ok på den, fordi min TSH da ville bli nær 0. På 75µg var den nemlig 1,98 og på 100 var den 0,3 men med brain fog (fordi kjertelen da sendte ut for lite t3, smat at deiodianseenzymene begynte å bremse litt, det er flere ting som skejr i kroppen, ikke bare at kjertele sender ut mindre)...

Ikke dumt det altså. forsøke 85µg. (i USA fins det tabletter på 88µg)

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard Re: Har vært hos endokrinolog

Sitat Opprinnelig skrevet av mona
    Som om ikke det er nok, har jeg fått diagnosen fibromyalgi med spørsmålstegn bak av reumatologen jeg var til på mandag. Han utelukker leddgikt og Bechterew,
    Heisann! Så kjedelig å lese om denne endokrinologen...
    Men jeg har ett lite spørsmål.
    Nevnte virkelig legen at han kunne utelukke Bechterew (jeg antar at du er jente/dame pga navnet ditt).
    Synes det er super rart at han "utelukker" Bechtrew, siden Bechtrew er 100% utelukket for kvinner i alle aldre uansett. Kun menn som kan få det.

Så det burde ikke vært nevnt engang

Gjest

Standard

Kvinner kan nok også få Bekhterev. Kjenner flere med den diagnosen.

Dette er klippet fra siden til revmatikerforbundet.
    [/quote]Bekhterev er en kronisk betennelsesaktig leddsykdom som hovedsaklig angriper bekkenet, ryggen og brystkassen. Hovedtyngden av de som har Bekhterev er menn. Nye undersøkelser har imidlertid vist at sykdommen rammer flere kvinner enn tidligere antatt.
    I underkant av 1% av befolkningen, dvs. omkring 40.000 har sykdommen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Bekhterev er en kronisk betennelsesaktig leddsykdom som hovedsaklig angriper bekkenet, ryggen og brystkassen. Hovedtyngden av de som har Bekhterev er menn. Nye undersøkelser har imidlertid vist at sykdommen rammer flere kvinner enn tidligere antatt.
    I underkant av 1% av befolkningen, dvs. omkring 40.000 har sykdommen.
    Hum, det er interessant!
    Jeg kjenner selv to menn med Bechterew, og hørt fra flere hold at kvinner ikke kan få det...
    Hvis vi kan så er det jo veldig interessant å vite faktisk. Siden mye av plagene som beskrives for Bechterew også er gjeldende for stoffskifte symptomer og b12 problemer f.eks...

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn