Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    75
    Meldinger
    35

Standard Armour 25mcg pills

Er det noen her som kjenner Armour 25mcg pills? Prøver å skaffe Armour Thyroid men det er som sikker mange kjenner til ikke helt enkelt. Har funnet et nettsted hvor jeg kan kjøpe Armour 25mcg , men dosen er jo mikroskopisk i forhold til anbefalet dose Armour Thyroid 30 mg. Noen her som vet?

Takknemlig for svar
    mvh Marion

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Armour 25mcg pills

Velkommen hit Marion

Hvem er det som har anbefalt deg å bruke 30 mg Armour, Marion? Det er en uhyggelig lav dose, så lav at ingen kan gå på den over særlig lang tid. I 30 mg Erfa Thyroid, et annet merke, men samme innhold, er det ca 4.5 mcg T3 og ca 19 mcg T4. Dersom du ikke har noen egen produksjon vil du trenge minst 40-70 mcg ren T3 per dag, noen trenger mye mer enn det. 30 mg er ikke tilstrekkelig som dagsdose.

De fleste kjøper 1 grain = 60 mg, eller 2 grain = 120 mg. De aller fleste bruker fra 3 grain (180 mg) og oppover per dag. Noen få bruker rundt 2 grain, og noen trenger 6 grain eller mer daglig.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    75
    Meldinger
    35

Takk Vigdis.

Ingen har anbefalt meg en dose på 30 mg Armour det er noe jeg har lest meg til, at jeg skulle starte der og så doble etter 10 dager. Har vært i eltroxinbehandling i 25 år og vært fryktelig ustabil og de mange ulike symptomer såsom kulde/varme intoleranse, håravfall, utmattelse, negle som papir, konsentrasonsbesvær osv har jeg mistolket som andre lidelser (kreft, altzheimers )siden jeg hele tiden bare fikk vite at nu var mine verdier for høye eller for lave i forhold til normalen. Har gått på eltroxin på doser fra 0,05 mg og til 0,2 mg pr dag og ingen blodprøver jeg har fått tatt har noensinne vist samme resultat selv om samme dose ble inntatt over lengre tid. Derfor øyner jeg nu håp i Armour og et forum hvor folk vet hva de snakker om, for tro meg ingen av de leger jeg har gått til har visst det allerminste om stoffskifteproblemer.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej
    Jeg forstår ikke, det skulle være nødvendigt at begynde på så lidt. Det kan vel snarere gøre det problematisk at komme hurtigt nok op i en dose, du kan bruge, tænker jeg.
    Jeg selv gik fra 200 µ Euthyrox (før det Eltroxin, hvor det så viste sig, jeg ikke kunne bruge den nye slags) og så direkte på 125 mg Erfa thyroid. Fire dage uden medicin imellem, men det var vist bare en fiks idé Syntetisk t4 er jo så længe i blodet, at det nok ikke gør til eller fra med nogle dage.
    Du kan evt. læse om mit skift her https://www.stofskifteforum.dk/showt...t=10286&page=4 hvor jeg fortæller om den første Erfa tablet à 125 mg i indlæg nr. 31

Man skal ikke gå for hurtigt frem. Men for langsomt er altså også galt.

Nielsigne

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Såvidt meg bekjent har alle NTD-medisiner omtrent identisk innhold pr mg. Så 60mg armour vil innholdsmessig tilsvare 60mg erfa eller 60mg thyroid-S. Forskjellen der ligger i fillere - og hvordan kroppen vår reagerer på dem. (Det skal man ikke kimse av, men det er heller ikke viktig i denne sammenheng.)

Det virker på meg som at normaldosen her inne for folk som bruker NDT - er fra 120mg og opp til 360mg, med hovedvekt mellom 120-180mg. Av det har jeg (helt personlig og uten noen stor undersøkelse) utledet at det er mest sannsynlig at også din kropp vil trenge noe mellom der for å trives best. ;) Det er da under forutsetning at du tar så mye t4 at du er på "full kjertelerstatning". Har du restproduksjon så vil det være mulig at du skal ha noe mindre. (Jeg forstår ikke helt t4-dosen din, så jeg kan ikke si så mye om det. For min del hadde jeg en t4-dose mellom 125µg og 150µg før jeg byttet. Etter byttet har jeg gått på 120mg - 135mg NDT i form av Erfa.)

Når det gjelder overgang så kan det være lurt å ikke gå rett på full dose NDT fra full dose t4, men trappe t4 ned samtidig som du trapper NDT opp. Dette fordi at enkelte får t3-sjokk - kroppen blir rett og slett litt overstimulert av å endelig så noe som virker. (Noen klarer å gå rett over uten å oppleve disse problemene, så det er ikke gitt at man får dem.) Det kan være ubehagelig, og motvirkes med opptrapping. Samtidig vil en opptrapping - dersom man er følsom for t3 - være en vanskelig balansegang mellom det å ikke medisinere opp raskt nok, og "for raskt". Pingvinen har skrevet litt om dette. Når du har fått tak i den medisinen du trenger i den styrken du trenger så skal vi nok kunne hjelpe med forslag om dette. Her inne er nok det stedet i Skandinavia hvor det er flest mennesker samlet med den typen erfaring.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Armour på bare 25 mcg har jeg ikke hørt om; da jeg fikk min resept lurte legen på om jeg ville ha den laveste dosen som er 15mg.
    Jeg takket pent nei og ba om resept på 60mg, noe jeg fikk, og startet min overgang fra Levaksin til Armour nettopp ved og ta 60 mg de første dagene. Du kan lese om det i dagboken min om du er intressert (tror det står på side 75). Om det virkelig er en så lav dosering som 25 mcg Armour, ville ikke jeg brukt penger på det, fordi dosen er så ufattelig lav at man må jo spise enormt mange tabletter for og få en nødvendig dose (og naturthyroid er dyrt nok om man ikke skal måtte spise så mange tabletter daglig)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg vil si at de fleste som skal bruke kun NTD i sin behandling vil ha behov for 30mg og 60mg i første omgang. Når man blir mer kjent med seg selv kan det være bedre å ha 30mg + 125mg (det finnes, legg merke til at for erfa så er det ikke 120 mg i den største, men 125mg) avhengig av hvor i landet vedlikeholdsdosen lander. I Norge er prisen såpass lik for 500stk 30/60/125 at det alltid lønner seg å ta den største varianten man vet man har bruk for. I tillegg bør man ha 30mg for mulige doseendringer. (30mg erfa kan fint deles med litt forsiktighet og en skarp kniv.)

Kilde: http://www.erfa-sa.com/thyroid/english/mono_en.html
    Når det gjelder Armour så kommer den i 15, 30, 60, 90, 120 og 240mg. Kilde: http://www.rxlist.com/armour-thyroid...ons-dosage.htm

(Hm... og der ser jeg at det står "lagre i romtemperatur". Jeg har lagret mitt i kjøleskapet (de til den daglige bruken heller jeg over i en boks på badet) med sånne sillicaposer. )
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    75
    Meldinger
    35

Takk for svar Pingvinen

Ja jeg er kommet til det samme, så jeg har droppet tanken om Armour 25 mcg. De piller er ligeså dyre som 60 mg armour og det må bestemt finnes mere behagelige måter å ruinere seg selv på..

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn