Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    12

Standard Ba endelig om utskrift av prøvesvarene, men hva betyr de?

Har vært hos legen å tatt prøver nå. TSH 0,11 (0,3-4,5) FT3 4,6 (3,5-7,0)og FT4 18 (11-24). Knasker 100 mg Levaxin daglig. (satte ref.verdiene i parantes)

Legen sier at alt er supert og jeg ikke har noen stoffskifteproblemer nå, evntuelle plager jeg har må skyldes andre ting. Blir lettere fortvilet, føler at jeg bare må akseptere dette og slutte å syte..

Er det noen som vet litt mer enn meg som har lyst å gi meg noen kommentarer? Hva kan jeg gjøre videre? Ser at TSH'en er lav, hva vil dette si? Ubetydelig sa legen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard Re: Ba endelig om utskrift av prøvesvarene, men hva betyr de?

Det legen og du må ta hensyn til er jo hvor lenge du var syk før du begynte behandling og hvor lenge du har gått på medisiner nå.

Jeg fikk klar beskjed av legen min i Nederland at det kunne ta flere år før jeg begynte å følge meg sånn passe oppegående. Og han hadde rett.
    Ikke alt er fryd og gammen, men jeg er bedre nå enn når jeg ble diagnosert i mars 2005.

Også er det de som ikke føler seg bedre da. Kroppen jobber sikkert fremdeles med det faktum at den ikke produserer hormonene selv.

Hildemor Gjest

Hvor bra du føler deg avhenger av flere ting enn kun blodprøvene dine. Jeg ville på dine verdier hatt litt hypersymtomer, mens for deg er dette kanskje bra verdier. Så er det som Sivcath sier slik at kroppen trenger en tid for å restaurere seg. Denne tiden avhenger veldig fra person til person. Og så har vi det sørgelige faktum at noen faktisk aldri blir helt bra da :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Kjørte dine tall gjennom kalkulatoren http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm
    og din
    ft3 = 31%
    ft4= 53%

Nå har jeg lest i årevis på disse forumene og de fleste trenger ft4 og ft3 i øvre tredel av referanseområdet, samme sier også haug sin artikkel i legetidsskriftet og capio sin kommentar og Fürst sin forklaring (alt forklaringer på blodprøvesvar når man behandles med levaxin)
    etter min teori er du fremdeles undermedisinert.

Min TSH blir også så lav ved slike tall. Omtrent en tredel av pasientene får slike falske lave TSH-verdier og de ser helt bort fra oss så legene klør seg i hodet og tror vi er overmedisinerte, neon tror på oss når vi sier vi trenger ft4 høyt slik som alle andre pasientene trenger det.

(det er antistoffer som gjør at TSH blir lavt hos oss)

nora

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    12

Takk for svar nora. Får tårer i øya hver gang jeg får hjelp jeg... litt skakk kjørt for tiden.

Bekrefter det jeg tror jeg kjenner på meg. Tidligere merket jeg tydelig når jeg overmedisinerte Levaxinen med dirring og uro i kroppen, men det siste året ser det ut til at jeg ikke får disse signalene lengre. Og da er det svært vanskelig å justere doseringen. Så du bekrefter det jeg følte, at jeg er lav så nå skal jeg justere dosen litt opp. Og da får jeg på nytt ett spørsmål; Hvor mye er det vanlig å justere dosen med når en vil opp eller ned på den? 25-50 mg, eller hva anbefales?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Først støtter jeg deg på at legen skal ikke si at du har det bra selv om blodprøvene er innen den berømte normalen. Mange av oss som befinner seg her inne sier det samme: blodprøver og klinikk er ikke det samme. -noen går det greit for, mens andre av oss strever med dosering i forhold til de "forbaska" blodreferansene...
    Du sier at du nå står på 100µg/dgl. Da anbefales det her inne at du IKKE øker med mer enn max 12,5µg/dgl. (.De som fortsatt går på under 100, kan prøve øke med 25)
    Og for at den nye dosen din skal få stabilisere seg, bør du iallfall stå på den i 3mnd. før du evnt øker mere hvis det skulle trenges. Og hvis du er var på doseøkninger kan du jo bare øke annenhver dag og?!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Ja, du kan drøfte den ingen med legen, og kanskje bli enig om 25%, og bare øke med 12,5 først og etter et par uker, hvis du da kjenner at den gamle dårlige formen tydelig kommer tilbake, vurdere å øke med resten. (legene pleier å øke med 25µg)
    En liten økning kan nemlig utgjøre gansle mye, eller bare litt, det er ikke noen standardsvar på det. Og hvis man overskyter målet, så blir TSH så lav at deiodinaseenzymet skrus ned og ft3 går ned, men dårligere form og brain fog som resultat.
    Men kanskje du må ha både levaxin og liothyronin til slutt, hvem vet.

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn