Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
03-06-08, 18:39 #1
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 2
Kan jeg ha subklinisk hypotyreose?
Har lest mye på forumene her tidligere, og enda mer etter at jeg så Puls igår. Ser ut til at den fremste ekspertisen på området er å finne blant de som direkte berørte. Håper å få deres vurderinger av symptomene og prøvesvarene mine.
Mine symptomer:
• Stort søvnbehov: sover ca 12 timer per natt
• Ikke uthvilt av søvn: søvnig stort sett hele dagen
• Store konsentrasjonsvansker
• Sliten og utmattet
• Luftplager
• Forstoppelse/diaré
• Slim i avføringen
• Hodepine
• Hårtap
• Frossen
• Svetter mye ift tidligere
• Vektøkning (10 kg iløpet av et år uten forandringer i kost/mosjon)
• Dårlig immunforsvar: smittes av all sykdom i omgivelsene
• Lang restitusjonstid etter sykdom
• Depresjon med ukjent årsak
• Hyppig vannlating
• Nedsatt lungefunksjon
Til tross for at dette begynte for ti år siden, ble det først tatt hypotyreose-prøver av meg i 2004. Jeg lå innenfor normalnivået. Nye prøver ble tatt i 2006, fortsatt innenfor normalnivået. Nå i mars ble det tatt prøver for 3. gang, og det ser ut til at prøvene viser en nedadgående tendens i FT4 (referanseområde i parentes):
2004: 14 (9-22)
2006: 13.3 (9-22)
2008: 15 (12-22)
Samtidig er TSH oppadgående:
2006: 1.5 (0.2-4.0)
2008: 2.7 (0.4-4.4)
Kan jeg være i ferd med å utvikle hypotyreose? Jeg er utredet for søvnsykdom, matallergi og allverdens vitaminmangel uten funn. Legen synes å mene at uten funn, intet problem. Jeg føler meg ikke noe friskere av den grunn... Hypotyreose ser ut til å være den eneste tilstanden som kan forklare alle symptomene, og det er selvsagt tiltalende å henge alt på samme gren. Har dere noen kommentarer?
På forhånd tusen takk for alle innspill!For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
03-06-08, 19:15 #2
90 % av de som får hypothyreose får dette fordi kjertelen blir ødelagt av antistoffer. Derfor er det lurt å ta en anti-Tpo test.
Hvis denne viser antistoffer så vil kjertelen gradvis ødelegges.
Det kan jo være slik at du er i gang med den prosessen ??• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-06-08, 12:19 #3
Bruker
- Medlem siden
- Jun 2008
- Sted
- Stavanger
- Meldinger
- 2
Takk for tipset, n'Finn. Jeg stusset litt over at legen ikke tok den prøven sist gang, ettersom han selv sa at han mistenkte lavt stoffskifte. Får bestille en ny time
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
Svar med sitat
Bokmerker