Hei! Er en gutt på 25 som en stund har lurt på om jeg har noe krøll med stoffskiftet. Moren min hadde det, og det er så vidt jeg forstår arvelig. Kjæresten min, som kan litt helse har sagt at jeg bør finne ut av det så snart som mulig, og i den anledning fant jeg forumet her. Om jeg (eventuelt) har lavt eller høyt stoffskifte vet jeg ikke - jeg synes jeg har symptomer som nevnes i begge tilfeller. Jeg har snakket med legen min, men har gitt ham helt opp nå og kommer til å skifte lege (noen som tilfeldigvis kjenner til en god fastlege i Bergen?). Han hører rett og slett ikke på det jeg sier til ham, og svarer meg ikke skikkelig på spørsmålene mine. Jeg lurte på om jeg kanskje kunne få noe innspill fra folk som har litt erfaring med stoffskifteproblemer og som vet hvordan symptomene kjennes? Tingen er, symptomene som stemmer med stoffskiftesykdommer kommer og går ganske plutselig.

Det jeg og kjæresten min har observert:

I det siste har jeg hatt perioder der jeg har vært veldig tiltaksløs. Jeg manglet inspirasjon til å gjøre noe som helst og hatt problemer med å motivere meg til det aller meste.

En del ganger før har jeg brått fått "anfall" av voldsom anspenthet, hvor uro i hele kroppen har gjort meg så stresset at jeg har gruet meg til alt jeg må gjøre. Disse episodene har som regel kommet og gått i løpet av en dag.

Har veldig stort sug etter søtsaker.

Har jevnt over svært nedsatt kjønnsdrift.

Har vanskelig for å konsentrere meg, og blir veldig lett distrahert av ting som foregår rundt meg. Jeg er veldig distré, og har vansker for å huske flere ting på en gang. Når noen ber meg om å huske noe, prøver jeg som regel å plukke ut én del av det i håp om at det er nok til å huske resten også. Føles som om hodet mitt er delvis overskyet...

Er generelt urolig. Dersom jeg hører musikk, trommer jeg nesten øyeblikkelig gjerne til rytmene med både fingre og tær, og dersom jeg stopper meg selv, er jeg i gang igjen like etterpå. Trenger i grunn ikke å høre musikk en gang. Går ofte halve dagen med musikk i hodet som distraherer meg fra å tenke helt klart.

Har en del små "tics" - ufrivillige trekninger i skulder og nakke.

Har i flere år gått og kremtet bort "gruff"/slim i halsen. Har prøvd både å harke det helt bort og å ikke kremte i det hele tatt, og ved begge tilfeller har jeg av en eller annen grunn fått en forkjølelse over natten. Har ikke peiling på om dette kan ha noe med stoffskiftet å gjøre, men håper på en måte å linke plagen til de andre slik at jeg kanskje kan finne ut av hva den skyldes.

Fastlegen min mente at ting som tromming med fingre, kremting og skuldertrekninger rett og slett var uvaner som jeg kunne prøve å stoppe med bevisst. Han har før tatt blodprøve fordi jeg var engstelig med tanke på min mors stoffskiftesykdom, men jeg fikk aldri noen tilbakemelding på den. Først mente han at stoffskifteproblemer ikke var arvelige, men ombestemte seg etter å ha konsultert en bok. Jeg har ikke tillit til ham lenger :(

Er det noen som kjenner igjen noen av disse tingene? Er jeg bare over-engstelig?

Takknemlig for svar