Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Gyldenris mod blærebetændelse.

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg har akkurat hatt en urinveisinfeksjon som ble behandlet med Penicillin (...) Jeg har hanglet i ukesvis både pga urinveisinfeksjon..... og forkjølelse og disse resultatene på blodlegemer engster meg litt da et nært familiemedlem gikk bort i Leukemi. I tillegg ser jeg at jeg ikke har noen bakteriell infeksjon. Dette gjør at jeg nå går rundt med en litt klumpfølelse i magen og legen får jeg selvsagt ikke tak i før over påske.
    Leukocytterne forsvinder ikke over en dag efter at infektionen er slået ned... Uden et vide det med sikkerhed, mener jeg at have hørt før om, at sålænge kroppen er ved at komme sig efter en større infektion, opretholdes det immune beredskab og leukocyttallet daler i takt med at kroppen genvinder sin sædvanlige modstandskraft. Så jeg ville nyde Påske i stedet at bekymre mig grumt - hvis jeg var dig.

Når det gælder urinveje og infektioner i dem, er det altid en god ting at forsøge forebygge evt. tilbagefald. Specielt når kroppens egne nyttige bakterier er slået ned af antibiotika.

Alle har sikkert hørt om tranebær som et godt naturmiddel mod blærebetændelse. Men der findes faktisk en ting til man kan gøre, hvis man vil hjælpe sin blære mod at udvikle en ny betændelse. Det er en urt, der hedder på dansk gyldenris (Solidago virgaurea L.) og her er et billede.

Gyldenris er urindrivende, bakteriehæmmende og svampederæbende. Den anbefales også ved dårlig hals, kronisk næsekatar og diarre. Man bruger 2 teskeer af tørrede gyldenrisblade til en kop, overhældet med kogende vand skal trække 10 minutter, før teen drikkes. Hvis man synes den smager for meget af "græs" kan den altid sødes med lidt honning eller xylitol-sukker, der selv er udpræget forebyggende mod betændelsestilstande overalt i kroppen (bare man holder forbruget på under 30 gr/dag, for ellers kan man få "løs mave").

3 kopper gyldenriste om dagen i typiske "blærebetændelse-perioder" og ellers 1 kop dagligt forebyggende med en uges pause hver anden måned (for at hindre kroppen i tilvænning = resistens mod urten). Folk med dårligt hjerte eller nyresygdom skal helst ikke drikke te af gyldenris.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Gyldenris mod blærebetændelse.

Tusen takk for svar, beroligende ord og linker Anisa

Jeg skal ta meg en tur på helsekosten over påske. Jeg tar tranebær daglig, men Gyldenris så også ut til å kunne være et godt alternativ for å holde dette i sjakk. Jeg er til tider, spesielt i vintersesongen plaget av disse urinveisinfeksjonene og er ikke særlig begeistret for Penicillin

Og jeg som trodde Xylitol var noe skumle greier Så feil kan man ta, skal sjekke det med helsekosten også. Igjen takk, her var mye nyttig og lærerikt og lese.

Fortsatt god påske!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Hej Eirin

Ikke som et alternativ, men begge dele supplerende hinanden. Disse to - virker på hver sin måde. Tranebær gør indersiden af urinblæren svær for en bakteriekoloni at sætte sig fast på, mens gyldenris virker direkte hæmmende/dræbende på de mokroorganismer, der er årsag til hele problemet - i hele urinveje.

Ja, jeg var ellers også før overbevidst om, at kun noget stygt og syntetisk kunne hedde Xylitol. Det tror jeg heldigvis ikke mere.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Da får det bli ja takk begge deler Anisa Takk igjen for gode råd

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn