Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    11

Standard Riktig dose eller øke?

Kan noen hjelpe meg med å antyde om jeg bør øke dosen eller om jeg ligger på et bra nivå?Jeg skal snakke med fastlegen 18 august,men er litt spent på hvordan jeg ligger ann..

Jeg har forresten fått påvist at jeg har antistoffer for 10 år siden uten at jeg tok medisin.

Før jeg tok Levakxin: 10 sept- 07: T4: 19,8 (11- 22)
    Tsh: 3,7 (0,26-5,0)

Så tok jeg 50 mg hver dag og sjekket meg 29/5-08: T4: 15,3(9-22)
    Tsh:5,2 (0,20-4,0)

Deretter økte jeg til 100 mg en dag i uken og 50 mg resten av uken

Ny prøve 1 aug : Tsh: 1,7 (0,20-4,0)
    T4: 15,6 (9- 22 )

Burde jeg øke bittelitt eller holde meg på samme dose? Jeg føler meg i fin form på dagen,men blir sliten og trøtt på ettermiddagen, deretter lys våken rundt midnatt(men det kan også komme av varmen som har vært)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Min vurdering omfatter ikke blodprøvene.
    Dette er individuelle verdier man ikke uten videre kan sammenlikne med et gjennomsnitt av friske personer.
    TSH blir normalt mye lavere enn den en gang var fordi at man jo bare erstatter ett av kjertelens hormoner som da må være litt høyere for å lage nok av de andre også. TSH vil reagere på at dette er høyere og levere en lavere verdi. Det er en helt naturlig funksjon.

Men symtomene dine er viktigst.
    Du vil, som vi andre, helst si at du ikke har det så verst.
    Likevel blir du for trøtt på kvelden og hvis det skylder stoffskiftet, så er det for lavt.

Dosen din er jo også svært lav om man sammenlikner med gjenomsnittet av brukere med lang historie.
    Skulle tro at du ville ligge mellom 100 og 150µG pr. dag, men det avhenger jo av så mye, så ikke legg for mye vekt på det.
    Finn din egen dose - det er din kropp, og ditt liv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    11

Standard Riktig dosering

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte for 10 år siden,men pga manglende kunnskap om dosering tar det sin tid å finne rett dose.Jeg har lest -og føler selv -at jeg ikke vil føle meg i god nok form før Tsh ligger mellom 0 og 1 og T4 i øvre halvdel av verdiområdet.Jeg har ingen tro på at jeg vil føle meg bedre før jeg er der-og iallefall gir denne antagelsen meg en forklaring på hvorfor jeg ikke føler meg i form foreløpig. Jeg har hittil tatt 50 mikrogram 5 dager i uken og 75 to dager i uken. Etter å ha snakket med fastlegen begynte jeg å ta 75 mikrogram 4 dager i uken og 50 mikrogram 3 dager i uken.Det er 6 uker siden jeg begynte med denne nye doseringen,men det gir lite forskjell på prøvene.Jeg merker at jeg er klarere i hodet,mindre glemsk,men blir altfor fort slapp og fysisk sliten i kroppen.Burde jeg ta 100 mikrogram et par ganger i uken og 75 mikrogram de resterende dagene?Det er det jeg føler på meg at jeg burde..Grunnen til at dette går i sneglefart er at jeg har stolt på legene når de har sagt at alt står bra til med prøvene-og prøvene i seg selv er jo forsåvidt innenfor normalverdiene.Men er poenget å øke dosen til man får lavest mulig Tsh og passe høy T4?I dag har jeg Tsh på 3,1 (0,20-4,0) og T4 på 15,7(9,0-22,0).I august med lavere dosering hadde jeg Tsh på 3,2(0,20-4,0) og T4 på 14,5( 9-22)
    Hilsen Anne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Hildemor Gjest

Standard Re: Riktig dosering

Jeg synes du skal nærme deg sakte. Det er gjerne slik at når man nærmer seg riktig dose så er det ofte lite som skal til, og det er lett å heller tippe over i høyt enn å treffe riktig hvis man doserer seg opp for raskt. Det ser ut til at du trygt kan øke litt til, hva med 75 hver dag og nye prøver om 6 uker?

Jeg vet ikke hvor riktig det er at flertallet har det best med en Tsh ned mot 1 og en FT4 mot øvre ref. grense. Selv har jeg hatt FT4 på 19 og tipper over i hyper, så jeg kan ikke ligge der. FT4 på 17 er perfekt for meg, selv om Tsh da er litt for høy. Men Tsh påvirker ikke formen min, det er det FT4 og FT3 som gjør. Dette tror jeg er veldig individuelt, derfor er småjustering viktig, sammen med at man noterer hvordan man føler seg på ulike blodverdier. I praksis betyr det at det kan være lurt en periode å ta litt hyppigere blodprøver når man gjør disse små endringene. Min erfaring er i hvertfall at det ikke nytter å skynde seg i mål med doseringen.

Medlem siden
    Jun 2008
    Meldinger
    11

Tusen takk for svar- er takknemlig for det
    Da skal jeg snakke med legen om å ta 75 hver dag i en periode.
    Hlsen Anne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du bør ta like doser hver dag. Bruke en eske mer 7 rom i og gjør klar dosen for hele uka, feks. søndag kveld.
    Ta dosen om morgenen, ha den på nattbordet og svelg dosen "før du våkner".
    Somler du like lenge som jeg om morgenen kan du spise og drikke hva du vil til frokost - utenom kalsiumpiller, jern og syrenøytraliserende piller. Melk kan du drikke.

Dosestørrelsen din er en som passer deg, og er ikke lik en som passer en annen. Det kommmer an på hvor mye kjertelen virker - hvor stort bidrag som kommer fra den.
    Det er noe som bare skjer de første åra. Etter noen år kan en regne kjertelen som "død".
    Levaxinmengden ut fra et statistisk gjennomsnitt er 125-150µg/dag. Noen over - noen under.
    Noen regner også et slags gjennomnsnitt ut fra 1,6-1,8µg x kroppsvekten. Altså 100kg trenger sånn 160 til 180µg/dag.

TSH er ikke et stoffsiftehormon.
    Man kan ikke bruke dette til å regulere dosen med, men det gjøres likevel enda - desverre.
    TSH virker som en indikator så lenge man har sine egne stoffskiftehormoner. De som bytter dem ut mer Levaxin, som kun inneholder ett eneste ett kan ikke stole på TSH lenger.
    Så min personlige mening om dette :
    Den stakkars legen har bare blodprøver å gå etter - du har noe mye bedre : dine følelser. Og det er dem som er fasit - det er DU som vet, og bare du.
    Om man er enig i et slikt resonnemang, blir den naturlige at man skal regulere dosen sin selv.
    Men man MÃ… vite hvordan, og hvilke faresignaler men kan komme ut for. Dessuten bør man ha en avtale emd legen om at men gjør det slik, og ha tillatelse til å komme å ta blodprøver uten for mye dikkedarer. Skjemaet DITT bør ligge klart der, så du bare kan knakke på ruta når det måtte passe for deg - innen visse mulige grenser .

Generelt er en TSH på 3 alt for høy. Den bør ned under 1 og den blir ofte nære null før du føler deg bra.
    Om det hadde vært mine tall, hadde jeg gått opp til 100 om dagen i første omgang. Ventet 8uker og tatt blodprøve.
    Men DU bestemmer - det er poenget mitt at du selv vet best, når du bare får kunnskap og erfaring nok.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn