Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    25

Standard Hva skjer ved overdosering med Levaxin?

Min kjære samboer skal til legen igjen på fredag, da er det dessverre umulig for meg å være med (og det er jo jeg som har blitt hans vandrende helseleksikon )
    Derfor driver vi nå å snekrer sammen en liten lapp med viktige spørsmål og "krav" til legen, slik at han skal få noe utbytte av timen.
    Jeg regner med at legen nok en gang kommer til å henvise til blodprøvene som visstnok er "helt fine" og hevde at dosen med Levaxin er stor nok. Derfor skal vi ha motsvaret klart:
    -For det første: Formen er alt annet enn fin, dermed er ikke alt "helt fint"!
    -Samboeren min har lagt på seg en god del de siste årene. Hvis ønsket dose er ca 1,6 mikrogram pr kg kroppsvekt, så burde han hatt 150 mikrogram pr dag, ikke 100 slik han får nå.
    -Er det egentlig så farlig å øke dosen da!!!???

Og i forhold til det siste lurer jeg altså på hva som er effektene av å få for mye tyroksin? Hvordan merker man at man får for mye?

Og ettersom mye av problemene hans i dag ser ut til å være knyttet til såkalte "mentale tilstander", dvs trøtthet, dårlig humør, lite tiltakslyst, glemsk m.m, er det ikke best å kreve at doseøkningen gis som liothyrinin med en gang, i stedet for en lang prøveperiode med økt Levaxin først?
    Gisa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Under 1,6µg/kg kroppsvekt er for lite for meg iallfall - men nå gir jeg F i hva eventuelle blodprøver er - eller måtte bli - eller hvordan en eller annen som ikke bor i min kropp har lært av noen som heller ikke gjør det - hvordan man skal tolke blodprøver.
    Det er 152µGT4 i 4Grain Armour og jeg lander kanskje litt under det (2.17/kg)

Jeg forlanger å få gjøre den jobben selv og gjøre de brølere som må til for å lære hvordan man finner sin egen beste dose - og legen min syns det er fint. Det er lenge siden han forlangte en blodprøve nå, da var fT3 helt "off scale" så han tør vel ikke ?

Og hvilke brølere kan man egentlig gjøre da ?
    Som jeg ser det er det bare to - for høy dose eller - for lav dose.
    Den siste kjenner han.......

Det er somregel hjertebank som er det symptomet man merker først ved overdosering. De første tegn merkes når man er helt i ro.
    Om man merker det er det bare å hoppe over neste dags dose og fortsette på en litt lavere dose så går det over på 1-3 dager. Og har man ikke påvist sykdom i hjertet så er dette ikke noen belastning for hjertet. Mer for hjernen...........

Det er forresten den metoden man brukte i tidligere tider........
    Det er svært viktig å være tolmodig og målbevisst. Liten økning sjeldet gjør susen. Snarveier finnes desverre ikke.

Levaxin er T4 - Liothyronin er T3.
    Kroppen bruker ikke T4 - den må omdannes til T3 først.
    Hvis T4 dosen ikke er høy nok blir det ikke laget nok T3, derfor bør en først prøve å øke Levaxindosen for å se om han tåler det.
    Kroppen trenger et kontinuerlig tilskudd av T3 og dette sikres best på den måten.
    Så er det noen som ikke lager nok T3 selv om T4 er høyere enn referanseverdien. Da kan man prøve om Liothyronin virker.
    Ofte tas en liten dose flere ganger om dagen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Meldinger
    25

Standard Takk!

OK.
    Da prøver vi å forlange økt dosering med Levaxin først da. Det enkle er jo som kjent også det beste, og hvis det fungerer er jo alt bra!

Det irriterer meg sinnsykt at vi ikke har tilgang til blodprøveresultatene. Jeg kan nemlig ikke forstå hvorfor samboeren min har gått på altfor lav dose i flere år, og det attpåtil ETTER at han har vært inn til legen 2 ekstra ganger for å klage på at han ikke er frisk. Burde det ikke ringe en bjelle hos en normalt oppegående lege da?

Tror nemlig TSH-verdiene har ligget i øvre ende av "normal-skalaen" hele tiden (de har visst sagt noe sånt på legesenteret da han har ringt for resultater). Da er det jo rom for å øke dosen, det har jeg jo lært nå, etter å ha begynt å lese meg opp på dette!
    Huff, jeg burde visst ikke latt gubben ta ansvaret for sykdommen sin selv hele tida :( Har dårlig samvittighet her...

Han har stolt blindt på at han har vært "kurert" for hypotyreosen sin, og kanskje mistet mange år med normalt overskudd. Og i mellomtida har vi begge i stillhet vært bekymret over hva for noe annet det kan være som har gjort helsa hans stadig dårligere.
    Gisa

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard

Man har rett til å få se blodprøvereresultatene sine, og man har rett til innsyn i journalen sin. Det kan du bare forlange å få

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Nemlig !
    Det er en enkel affære å få en utskrift hvis han bare har hatt en lege.
    Den koster nok noe.

På sykehus må man søke sjefslegen om innsyn i egen journal.

Jeg har den avtale med legen min at de sender meg lab-arket.
    Dette kaster de etter at den er lagt inn i dataanlegget. Dette blir vel datafisert etterhvert, men da kan de ta en utskrift ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Overdosering?
    Av Trinelise i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 11
    Siste melding: 01-02-15, 22:44
  2. Overdosering
    Av shayfie i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 10-06-08, 02:28
  3. samle opp symptomer overdosering levaxin her!
    Av isa1 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 18-03-08, 21:37
  4. overdosering ?
    Av Tussa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 18-11-06, 15:18

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn