Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Thyreoideapasienter er feite, gale, osv.

http://thyroid.about.com/b/2008/05/22/b ... -girls.htm
    diskusjon i england om at thyreoideapasienter er feite, gale, osv.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Feit er jeg ikke, men ganske gal
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg er 53 kg ca. for tiden. Kanskje gal også. Venter på psykologtime min lege har bestilt, ikke min ide, men det kan ta mange måneder....(det er fordi mine tall er normale men jeg klager, akkurat som personen i artikkelen kommenterer. Har man normale tall og tar sin pille jevnlig trenger man bare en prøve i året og hvis man klage er man gal. Jeg ser en ny trend hos legene her og der. Mary Shomon har fra før skrevet om Professor Weetman som skrev om samme. Alle som klager er i virkeligheten gale eller deprimerte.
    http://thyroid.about.com/od/newscontrov ... eetman.htm
    Han er leder for den foreningen av leger som heter British Thyroid Association, som har en pasientforening som tett forbundsfelle som heter British Thyroid Foundation. Søsterorganisasjon av NTF. BTF er spesifikk nevnt i linken jeg ga.)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ikke før nå Nora ?
    Jeg havna der ganske fort, men psykologen frikjente meg.
    Er det en proffsjonskollisjon ute å går her ?
    Enda altså ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fosøk på å heve min TSH og da klagde jeg og da kommer det med psykolog inn. Akkurat slik det står i Shomons artikkel at Weetman skriver at hvis man klager til tross for normale prøver så feiler det pasienten noe annet.

Jeg bladde gjennom mine papirer her om dagen og jeg har utskrift fra min journal og jeg klagde p vondt i ledd i 2000 før jeg startet thyroxin. har ikke hatt det tilbake siden, ikke før nå med ca.50µg for lav dose. Da er det logisk sett ue det er noe i veien med, fordi tallene er normale, ikke sant?

(prøver å sette en stopper for det evige maset om å få opp TSH og da må jeg dessverre gå med vondt for å bevise at jeg blir dårlig av for lav dose. Psykologens rolle er vel et sted oppi den prosessen. Hvis jeg får time, da.)

Det skjedde altså akkurat det som står om i Shomons artikler som jeg linker til. Begynner å bli små-paranoid. Bare litt, altså. Går det under gal?

http://thyroid.about.com/od/weetman/AP_ ... llness.htm

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Nora, du er ikke gal....,men er det virkelig slik at heller ikke du med den kunnskapen når fram til legen din?? Har du en følelse av at stemningen bl.norske leger også er i ferd med å bli "verre"? Vi kan da ikke godta at de forteller oss at vi har brekt venstre arm, når det i virkeligheten er den høyre. Så er det vel ganske alvorlig å prøve å gi et menneske en ""psykriatisk diagnose"". Kan ikke vi som pasienter bli utsatt for ærekrenkelse også? Har jeg forstått deg riktig-- at du må til psykolog for å få lov til å øke dosen din igjen med derav lavere TSH, men bedre form?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Ja ja da... det gør de også i Danmark. Hver gang man ikke kan finde forklaring på patientens klager og de simpleste blodprøver siger at man er frisk som en fisk - så "somatiserer" patienten og skal enten til kognitiv terapi hos fastlægen eller til psykiater/psykolog... https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=6204

I Danmark er det ved at blive sat i system nu og de første dødsfald som følge af denne politk er allerede kendte. Jeg havde bare håbet at Norge var fritaget for den slags, specielt med alle de mange oliekroner burde det ikke være problem at behandle de syge effektivt. Men jeg har måske taget fejl
    Sist endret av Admin; 13-03-09 kl 16:23 Begrunnelse: "Dødt" link byttet med aktivt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg kan ikke het skylde fastlegen, når siste ord fra endokrinologen for noen år siden var å holde min TSH på normalt nivå. Legen utfører bare det endoen beordret.

Det der med TSH synes å ha blitt en religion nå for tiden.
    De tror rett og slett mer på TSH enn på pasienten og de faktiske thyreoideahormonene, ft4 og ft3.
    Det kommer vel av at fastlegene får tilbake pasienter fra endokrinologene om å holde deres TSH på rundt 0,5-1,5 for tiden.
    De legene som følger NEL (legehåndboka) kan også tenkes å holde pasientene bare sånn hvorsomhelst innenfor referanseområdet, jeg har lastet ned alt om stoffskiftet derfra og det er sørgelige greier.

Jeg synes det er helt borti natta å tenke at pasientenes stoffkskifte skal eksistere på noe så irrelevant som TSH, cellene trenger fysisk t4 og t3 for å danne rna og med dette sytetisere de stoffene some pleier å lage. Cellene kan ikke danne noen stoffer med TSH. Blæh.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Er det noe galt i å være gal da?

Tilbake til alvoret: leste artikkelen og fikk vel litt sjokk. Om dette er oppfatningen til den Britiske legebestanden, da ligger vel ikke den Norske legebestanden langt etter.

Nesten sånn man skulle ønske de fikk sykdommen selv slik at de fikk erfare hva vi går igjennom.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Dette var bedrøvelig lesning Nora! Håper det ordner seg for deg og alle andre.

"Galskapen" jeg hadde med paranoia og depresjon forsvant etterhvert som dosen ble økt. Visste ikke at Levaxin er klassifisert som psykofarmaka!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Prøvesvar og Thyroksin uten å ha "gale prøver"
    Av mohaienne i forumet Blodprøver
    Svar: 21
    Siste melding: 11-05-07, 21:52
  2. dette er vel ikke så gale vel
    Av lene84 i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 10-05-07, 00:23

Bokmerker

Regler for innlegg