Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Erfaringer med levaxin?
-
28-05-08, 20:08 #1
Erfaringer med levaxin?
Hei!
Er det noen som kan si litt om erfaringene med levaxin? Jeg startet med 50 mikrogram pr dag, og merket etter få dager en stor forbedring i livskvalitet. Prøvene ble også bedre. Jeg er fremdeles under opptrapping, men opplever nå igjen en stor trøtthet. - Er det vanlig med slike "tilbakefall"? Jeg har nå brukt medisinen i fire måneder.
-
28-05-08, 21:23 #2
Jeg tror det er vanlig med en downperiode. Det kan komme av at kroppen setter igang aktiviteter som har ligget nede lenge.
Jeg fikk flere etterhverandre og hadde nytte av en periode med høyere dose enn legen rådet til.
Har iallfall ikke hatt sånne perioder etter det - men, time will show.
Og "det" er bare siden nyttår, så det er for tidlig å si noe langsiktig, men jeg håper jo.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-05-08, 23:19 #3Hildemor Gjest
Slike "tilbakefall" er vel ihvertfall vanlig for mange av brukerne her inne, som har en del problemer i forhold til sykdommen og medisinering.
Men det finnes et uttall mennesker som lever et godt liv med denne sykdommen og hvor Levaxin fungerer som det skal. Men det tar sikkert en stund før de kommer helt i mål etter oppstart med medisiner.
Jeg tilhører den gruppen hvor dette ikke har fungert optimalt og er godt kjent med "tilbakefall".
-
29-05-08, 09:55 #4
Eg skrev denne til MArina for noen dager siden.
"Marina,
Det kan gå så fort ja, eg kjente det 2 dager etter oppstart. Men etter en uke eller sånn kom alle symptomene tilbake. Dette betyr ikke at der er noe galt annet enn at du kan være underdosert. Kroppen venner seg til at der atter er T4 i omløp og våkner opp og forbruker mere T4. Noe annet som ofte skjer er at levaxinen senker TSH'en slik at T4 og T3 blir lavere enn hva du hadde til å begynne med. Løsningen er fremdeles å øke dosen inntil man oppnår likevekt i kroppen.
Sålenge du ikke øker dosen i for store steg, så bør du ikke få alt for fæle overdose symptomer, litt hjertebank, litt angst kanskje og muligens noe trøtthet. Når du har lært dine overdosesymptomer å kjenne, så blir det enklere å regulere for deg selv."
-
30-05-08, 11:38 #5
Tilbakefallet kommer av at legen skulle økt dosen, de 50 µg er bare en startdose.
Det står for eksempel om dette på www.legemiddelhandboka.no du må klikke og lete litt der.
En tommelfingerregel de også bruker på en cirka riktig dose er 1,6-1,7 µg per kilo vekt. Men det er bare omtrentlig.
Det er vanlig å starte opp levaxin på 50µg og så ta nye prøver og øke alle seks uker så prosessen kan ta tid.
Når du begynner med levaxin så går TSH ned og da sender skjolbruskkjertelen ut mindre hormon, derfor kan du ende opp med akkurat like lav ft4 etter seks uker som når du startet!
Det er ft4 og ft3 som er viktige for kroppen, det er de cellene bruker for rna-syntesen i celene og de trengs for å lage stoffer. TSH er her irrelevant.
Det hjeler altså ikke at TSH er gått litt ned etter å ha begynt på 50µg levaxin.
DDD, alstå Definert Døgn Dose, er forresten 150 µg. Vanlig dose er ofte 125µg men det er høyst individuelt.
Man tilstreber en ft4 og ft3 i øvre skikt av referanseområdet. Ofte er da TSH lav eller veldig lav. De anbefaler en TSH på 0,5-1,5 nå men jeg og mange mange andre får lavere TSH da uten å være overmedisinert.
-
30-05-08, 23:23 #6
-
12-09-08, 22:53 #7
Opp og ned
Jeg fikk påvist hypothyreose i februar, men har nok hatt sykdommen adskillig lenger. Begynte med 50 micrgr levaxin daglig, og har gått på 75 pr dag i et par måneder. Prøvene (Tsh og T4) er nå blitt nokså ideelle. Men formen varierer. Generelt er jeg blitt mye bedre. Ikke så ofte trøtt og utafor som tidligere. Fryser ikke så mye osv. Men noen dager er jeg plutselig helt "på bærtur" igjen. Forferdelig trøtt, klarer nesten ikke å tenke, og det er nytteløst å ta seg sammen. Må bare kaste inn håndkleet og ta noen egenmeldingsdager for å komme meg. Da melder den dårlige samvittigheten og nederlagsfølelsen - for jeg vil jo helst være flink og fikse jobben - (det sitter dypt i en det at en bør ha feber for å kunne holde seg hjemme...)
Jeg lurer på hva nedturene skyldes. Denne berg-og -dalbanen. Kan det været det at kjertelen min fremdeles produserer en del tyroxin, men ujevnt - slik at disse downperiodene kan komme - uregelmessig og tilsynelatende uforklarlig?
Noen som har opplevd det samme? Ting blir kanskje mer forutsigbart og enklere når kjertelen helt har sluttet å produsere selv slik at medisinen kan gjøre jobben - på en jevn og kontrollert måte??
-
13-09-08, 00:49 #8
Re: Opp og ned
Har ikke svar på hva som gjør at formen svinger, men jeg fikk et tips fra arbeidsgiveren min om å sende inn "Søknad om unntak fra arbeidsgiveransvar for sykepenger til en arbeidstaker som lider av en langvarig eller kronisk sykdom". Jeg forstår det sånn at dette gjelder både ved egenmelding og sykemelding. jeg vet at en annen på jobben som har hypothyreose har fått det godkjent og har tenkt til å sende søknad selv. Det hjelper i hvertfall litt sånn ift at det ikke koster noe for arbeidgiver når jeg er syk, forsto det sånn at de får dekket inn utgiftene sine og kan da lettere leie inn andre.
-
13-09-08, 10:17 #9
Hadde aldri stabile perioder. Nå har jeg det.
Og det som hjalp meg var store doser D3.
Prøv noen måneder med 30-50µg/dag.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-09-08, 20:15 #10Hildemor Gjest
Jeg tror rett og slett ikke kroppen din har kommet seg helt etter lengre tid med uoppdaget hypo. Blodprøvene kan være bra, men vi er ikke få som opplever at blodprøver ikke henger sammen med hvordan vi føler oss. Det tar litt tid rett og slett og kjøre opp stoffskiftet etter å ha gått på lavbluss en tid. Det er det samme ved høyt. Det tar tid for kroppen å roe seg ned. Du vil nok på sikt oppleve lengre perioder hvor du vil føle deg bra, men nedturer i form av lite energi og litt symtomer er ikke uvanlig, og kanskje noe man må lære seg å leve med når man har fått en kronisk sykdom.
Svar med sitat
Bokmerker