Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
11-05-08, 09:13 #1
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 5
Hva skal jeg gjøre? Hva har jeg rett på?
Jeg har så mange spørsmål, men vet ikke hvor jeg skal begynne.
Jeg har hatt lavt stoffskifte i ca 15 år, fikk det først påvist for 8-9 år siden.
Jeg har en BMI på 37 og får derfor ikke noen slankeoperasjon. Legen min har faktisk sagt at jeg må legge på meg mere før han vil søke meg inn til operasjon, enda han vet at jeg har prøvd å slanke meg i alle år.
Jeg har fått innvilget forminskning av brystene mine da de gir meg store plager i nakke og skuldre, men først må jeg slanke meg 30 kilo. Legen sa det så enkelt at det er bare å ringe når du har klart å nå idealvekten din.
Lett for han å si.
Jeg har 1 kne som er ødelagt, avrevet korsbånd og leddbånd. Dette har jeg gått med i litt over 2 år. Jeg vil operere det, men får ikke operasjonen da de er redd jeg vil dø på operasjonsbordet. Ingen vil ta ansvar for meg.
Fikk med nød og neppe innvilget å fjerne mandlene for 4 år siden, men jeg fikk nesten ikke puste de gangene jeg hadde halsbetennelser, så da tok de sjansen på å operere.
Jeg får ikke trent så mye pga kneet og "pupper" som er mer i veien enn noe annet. Det hjelper ikke stort at jeg ikke eier energi pga lavt stoffskifte heller.
Hvorfor kan ikke vi med lavt stoffskifte få ha en lavere BMI for å få innvilget en slankeoperasjon?? Er det ne jeg kan gjøre? Jeg legger meg gladlig under kniven med engang, bare jeg kan få av meg overvekten.
Har ikke hatt så store problemer med vekten før, men nå begynner den å ta overhånd og jeg blir mer og mer deprimert.
Noen som kan hjelpe meg med svar på dette innlegge????For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-05-08, 12:18 #2
Hei, sonja her er nok ekspert på overvekt og har også erfart en del ting. Hun svarer deg sikkert når hun har tid og anledning.
Hun driver forresten med egne nettsider for dem som er overvektige, samt vanntrening hvor hun er instruktør såvidt jeg vet.
det er verdt å ta en prat med henne.
Tibake til stoffskiftet ditt, er du riktig medisinert, hvor mye levaxin tar du, hva er din TSH, ft4 og ft3 samt referanseområdene, har du PCOS?
Legehåndboka på nett skriver forresten helt feilaktig at hypothyreose bare fører til vektøkning p 2,3 kg. Noen leger bruker denne legehåndboka på nett som verktøy og oppfatter det som nasjonale retningslinjer. Vi pasienter har ikke kunent uttale oss om hva som står der. Da er det feil å si at det er nasjonale retningslinjer for da må det gjemmom uttalelser og høringer, noesom ikke er skjedd.
Vi på forumene har altså lett etter referansen for at man bare skal gå opp 2-3 kg pga lavt stoffskifte. Det eneste vi fant, det var en mdidisnk bibliotekar som har adgang til alt, var at etter å ha fått fjernet kjertelen elelr zappet den og etter at pasienten er på riktib dose thyroxin, så er gennomsnittlig vektøkning 2.3 kg PER Ã…R. Altså noen helt annet enn NEL sier. NEL er forresten mer eller mindre oversatt fra dansk, og med et mener jeg at de har latt det danske stå noen steder. danskene er særs dårlige på å behande stoffskftet. legen sier at alle restsymptomer bare er psykosomatiske.
Flere her har endelig fått effekt av stoffskiftebehandlignen ved å ta liotyronin i tillegg, elelr gå over til Armour THyroid som er naturlig svinekjertelekstrakt slik man brukte her frem til 70-tallet omtrent.
Og jeg har hatt effekt av atkins.
nora
-
11-05-08, 15:23 #3Hildemor Gjest
Jeg har dessverre ingen gode råd og komme med - da det essensielle for og gå ned i vekt er kostholdsendringer og aktivitet. Kostholdet ditt vet jeg ingenting om og med kneproblemer er vel aktiviteter også utelukket i relativt stor grad.
Kanskje Evje-klinikken kan være til hjelp?
-
11-05-08, 16:45 #4
Aberet er at hun må gå opp i vekt før hun har krav på hjelp.
I mellomtiden lurer jeg på blodprøvene for å se om det er noe åpenbart feil med medisineringen ang. stoffskifte.
Enda en ting: vi vet fra noen som har vært hos Oftebro at noen endelig blir bra etter å ha økt til flere tabletter liothyronin. Dette er omtrent en hestedose. det er derfor Oftebro skrev dette brevet i legetidsskriftet om at hvor de har det fra at man får overdosesymptomer av mer enn 10µg liothyronin.
Vi vet fra noen få at de ikke får det. De trenger visst så mye.
-
11-05-08, 17:48 #5Hildemor Gjest
Hun må vel ikke opp ytterligere i vekt for og få hjelp på Evje-klinikken? Det gjaldt vel slankeoperasjon eller missforstod jeg helt
-
11-05-08, 19:59 #6
Bruker
- Medlem siden
- May 2008
- Meldinger
- 5
Hvordan kan jeg komme meg inn på Evje klinikken da??
Jeg har aldri hørt om det engang jeg.
Jeg må opp i vekt for å få slankeoperasjon, irriterendes altså.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-05-08, 20:23 #7Hildemor Gjest
http://www.evjeklinikken.no/
Fastlegen er nok riktige person og snakke med hvis Evje kunne være noe for deg evnt NAV
Det er jo tragisk at du skal behøve og gå ytterligere opp i vekt for og kunne motta hjelp - når man tenker på alt du sliter med :(
Det er også et opplegg på Aker sykehus tror jeg som kanskje kunne være til hjelp for deg.Skal se om jeg finner en link til det.
Svar med sitat
Bokmerker