Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
Tråd: TSH helt på bærtur :)
Hybrid View
-
19-02-08, 02:41 #1Hildemor Gjest
TSH helt på bærtur :)
Heisann, hilser pent, er ny her

Først litt om min sykdomshistorie: hyperthyreose oppdaget i 2002, først behandlet med Neo, men tålte dette dårlig og radioaktivt jod ble tatt i bruk høsten -02. Dette førte raskt til hypothyreose og jeg ble satt på Levaxin.
Etter dette har jeg hatt TSH-verdier innenfor normalen 2 ganger og relativt kortvarig.
Den ligger som regel et sted mellom 10-20 og så fort jeg prøver meg på en doseøkning tipper jeg over i hyper. I oktober -06 hadde jeg følgende verdier:
TSH: 27
FT4: 15
FT3: 6
og det ble i samråd med lege avtalt en liten doseendring - da mange tidligere erfaringer har vist at lite er et nøkkelord for meg. Som sagt, så gjort og jeg økte med 50 mikrogr. i uka.
Blodrøver nov, altså en mnd etter
TSH:11.5
FT4: 20
FT3: 6.2
og marerittet er i gang. Svetting, hjertet tåler ingen aktivitet (120 i puls ved og stå rett opp og ned), føler meg rett og slett hyper. Legen og jeg blir imidlertid enige om at jeg skal stå i dette litt, for og se hva som skjer.
Blodprøver des
TSH: 10.2
FT4: 19.7
FT3: 6.2
Og jeg orker ikke mere. Jeg klarer ikke stå i dusjen og vaske håret, hver muskel verker og jeg klarer knapt dusje. Pulsen ved aktivitet (aktivitet er og røre på seg, henge opp litt klær etc, ta en dusj) er fort oppe i 150-160 med betablokkere.
Legen sier vi reduserer dosen da du rett og slett har for høy FT4 i forhold til hva du kan tåle. Vi reduserer med 75 mikrogram i uken og de første dagene tar jeg 25 mikrogram for og få FT4 til og synke så raskt som mulig, for at pulsen skal synke - slik at jeg igjen kan røre meg litt.
Blodprøver jan
TSH: 23
FT4: 17
FT3: 5.8
Anti-TPO 14
TRAS: 1
og jeg begynner og føle meg bedre, men TSH er jo helt ute og kjører.
Jeg føler meg bedre og er igjen i moderat aktivitet.
Hva nå? Øker TSH her for og presse på fordi FT4 og FT3 synker og vil den derfor synke igjen? Eller vil den bare fortsette og synke og jeg tipper over i hypo med det det innebærer? Og hva betyr denne TSH'en i det store og det hele? Det ser jo ut som om jeg aldri kan klare og leve med det ideelle med en FT4 på 20 og en TSH ned mot 1.
Jeg vet jo at det viktigste er hvordan man har det - problemet er jo bare at jeg aldri blir nogenlunde stabil, bortsett fra i FT4 og FT3 og da med en TSH mellom 10-20. Og da også med en relativt dårlig form.
Jeg var til utredning hos endokrinolog som bare ristet på hodet og trodde prøvene viste feil, og tok en tilleggstest som eventuelt kunne vise dette. Men neida den viste akkurat det samme. Og hadde ellers ingen oppfatning av hva som kunne gjøres, bortsett fra en mulig dose ti med jod - da det kunne indikere at jeg fortsatt hadde litt egenproduksjon, da jeg hele tiden etter jodbehandling aldri har trengt høyere dose Levaxin enn 75 mikrogram - i noen perioder også dager med 50. Jeg er imidlertid skeptisk til en ny runde basert på "tror" - særlig da jeg tåler Levaxin relativt dårlig med tanke på puls.
Jeg er rett og slett helt utslitt her og ser jo at her inne sitter det mange med kunnskap
Kanskje noen opplever noe av det samme, har fått råd jeg ikke har prøvd. Har noen formening om hva jeg skal gjøre? Kan jeg leve med TSH på mellom 10-20 og de andre innenfor normalen uten store konsekvenser over tid? Da det ser ut som om det er det beste - selv om jeg da føler meg langt fra frisk. Men jeg har i hvertfall et rolig hjerte.
Dette ble mange blodprøvesvar og mange spørsmål på en gang - men håper at noen orker og ta seg tid og eventuelt gi meg noen gode råd i en slitsom tid, som nå har vart en 5-års tid.
På forhånd takk og en god dag til dere alle

Svar med sitat

Bokmerker