Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
-
20-02-08, 15:46 #1
Noen som kan forklare meg litt?
Tok blodprøve 18.12.07, fikk beskjed at jeg hadde lavt stoffskifte og ble satt på 100mcg Levaxin.
Da så prøvene mine sånn ut:
B-Hb 15.9 g/dL 11.7-15.3
B-Leukocytter 7.5 G/L 3.5-10.0
S-Albumin 53 g/L 36-48
S-CRP 5 mg/L 0-5
S-Fritt T4 23.4 pmol/L 11.0-22.0
S-Kolestrol 6.3 mmol/L 2.9-6.1
S-TSH 10 mlE/L 0.30-4.2
Tok ny blodprøve 15.2.08
B-Hb 15.3
B-Leukocytter 8.8
S-A-TPO 311 lE/mL <=40
Ses oftest ved Hashimoto tyreoiditt og Graves sykdom. Økt forekomst også ved andre autoimmune sukdommer.
S-Albumin 50
S-CRP 4.3
S-Fritt T3 4.8 pmol/L 3.1-6.8
S-Fritt T4 26.4
S-Kolestrol 7.3
S-TSH 9.3
Burde ikke TSH gått ned mer en det? Og hvorfor ligger jeg over normalen på Fritt T4?
Nå skjønner jeg ingenting, trodde det skulle være større forskjeller. Og kan man lese noe ut av de andre tallene mine?
Har time til lege tirsdag, men jeg har ikke tolmodighet til å vente til da, blir så forvirra.
Er det noen andre prøver jeg bør ta?
Hadde vært fint om noen hadde orket å forklare meg litt. Trodde at denne prøven skulle gjøre meg klokere, men er mer forvirra nå enn da jeg fikk beskjed om at jeg har lavt stoffskifte
Går det an å be om å bli sendt til en spesialist? Legen min har sagt i fra at hun ikke kan så mye om dette, så jeg tenker at det kanskje er like greit å å få pratet med noen som har god greie på dette.
Ble sikkelig skuffa over resultatene, trodde at det skulle bli bedre nå
Er i bedre form enn før, men liker ikke at tingene ikke er som de skal
:x• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
• Man lærer så lenge man lever, ihvertfall jeg
-
21-02-08, 10:08 #2
Liker ikke dette her, har masse examener i mai og kan rett å slett ikke bli dårligere igjen.
Aner ikke hvordan det skal gå det, kjenner jeg blir stresset av dette. Redd for at når jeg øker så blir det masse problemer, for det å starte på 100mcg har gått helt smertfritt og jeg føler meg bedre en på mange år.
Og hvis det nå skal gå i bølgedaler rett før examen så er jeg redd for at det kommer til å gå dårlig, jeg vil bli ferdig med fagene dette året :x
Så hvorfor kunne ikke prøvesvarene mine være fine så jeg slapp å tenke så mye mer på det? arrrg
Kjenner dette tærer på alt nå, mistet lysten på alt. er vel egentlig fryktelig skuffet over prøvene
Jeg vil ikke ha en sykdom jeg ikke kan ha kontroll på
• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
-
21-02-08, 11:19 #3
Jeg er ikke kompetent til å svare deg, men helt generelt er det gått svært kort tid- hvis du først begynte på medisiner i desember?! Det kan ta tre mnd. eller enda lenger tid, før en medisindose har "satt" seg. Du skulle ha nok både FT4 og FT3, TROR jeg, men TSH-en din er fortsatt for høy..men tilbake til at det har gått kort tid. Det kan ta flere år før noen av oss klarer komme til en såkaldt vedlikeholdsdose...
Føler du deg hyper eller hypo, da, tror du. Du begynte da på en stor dose, hvis du begynte direkte på 100µ/daglig. Det kan være sluttdosen for mange.. Nei, jeg bare filosoferer litt.
Føler med deg mht.eksamen. Tror det er "vinterferietid" på forumet nå, for er forholdsvis stille her, så kanskje noen vil svare deg skikkelig over helga!! Prøv evnt. igjen da..TSH er IKKE et aktivt hormon- kun stimulans til kjertelen om å produsere mere stoffskiftehormon. PS. På dette stadiet har du nok også produksjon fra kjertelen innimellom, og det og virker inn både på blodprøver og på kroppen!DS.Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
21-02-08, 11:51 #4
Er nok fortsatt hypo, men bedre enn det var før jul. Har nok energi til å leve så godt som normalt nå, sluttet å deppe, fått varmen i meg, men trenger fortsatt minst 10 timer med søvn om natten, skal jeg komme meg gjennom dagen.
-
21-02-08, 12:29 #5baremei Gjest
Din TSH er fortsatt altfor høy, men du kan ikke øke dosen oftere enn høyst hver 6-8 uke, og da med bare bittelitt av gangen med mindre du spiller høyt og vil risikere å bli enda dårligere fordi du øker for fort.
Tålmodighet er du nødt til å ha når det gjelder dette, sånn er det bare.
Men vær obs på at når man medisineres skal TSH ideelt sett ligge mellom 1 og 1,5. Høyere er ofte ensbetydende med ikke-optimal form, lavere sees ofte selv om legene ikke liker det.
Du må bare kjenne på det etterhvert, og være oppmerksom på overdosesymptomer som f.eks. hjertebank, uro, skjelvinger osv.
Det er vanlig med noen få dager med hyper-symptomer ved doseøkninger, men det bør gi seg i løpet av den første uka. Hvis ikke kan det hende du må nedjustere litt igjen.
-
22-02-08, 15:17 #6
Vet at TSH er for høy, syntes bare at den hadde gått så lite ned fra 10 til 9.3. Trodde den skulle gå mer ned etter to mnd på Levaxin
Og legen kommer sikkert til å øke dosen min når jeg skal til time.
Men jeg tenkte at siden jeg følte meg bedre så hadde den gått mer ned, og jeg er litt bekymret for å øke dosen. Tenk hvis jeg føler meg dårligere av det, har snart examen og jeg vil gjerne beholde denne formen til etter det. Vil ikke at dette skal ødelegge for et år med pugging
Er det noe bra om FT4 bare fortsetter å stige da? Den vil vel det hvis jeg øker dosen med levaxin, vil ikke det bare ende med symptomer på hyper?
Har det ingenting å si at FT4 er så høyt? Føler ikke jeg en gang ligger innenfor normalen for folk som har lavt stoffskifte. Virker som om alle har lav FT4
Kan det hende at jeg ikke har lavt stoffskifte, at det er noe annet som gir meg høy TSH? Vel siden jeg føler meg bedre på Levaxin er det vel mest trolig at jeg har lavt stoffskifte.
Blir bare oppgitt over hele greia
-
26-02-08, 14:44 #7
Var nettopp hos legen for å gå gjennom de siste prøve svarene. Hun reagerte på at det var så lite forbedring på prøvene etter 2mnd med så stor dose. Derfor ringte hun en spesialist med en gang for å sjekke hva han mente burde gjøres.
Han syntes dette var veldig rart, og fikk beskjed om å fortsette med samme dosen inntil videre. Fikk ny time om en uke, de skal møtes å gå igjennom prøvene for å finne ut hva vi burde gjøre videre. Hun snakket om at jeg kanskje burde få tatt MR av kjertelen, og kanskje ta flere tester. Men dette viste hun ikke sikkert før hun hadde fått pratet mer med spesialisten.
Er det noen som har vært borti noe lignende? Jeg blir bare mer og mer forvirra for hver gang jeg er til legen, og det virker som hun er like forvirra over det. Hehe• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
-
26-02-08, 18:27 #8
Har ikke vært med på noe slikt nei.
Må jo si at det er bra at legen tar kontakt med endokrinolog osv. Det først jeg tenkte da jeg leste tråden her er at du kanskje har et hissig angrep på kjertelen, men siden de bare har tatt anti-TPO prøve på deg så vet jo ingen om du har mye av de andre antistoffene som kan angripe kjertelen.
Du må nok desverre smøre deg meg tålmodighet og la dem kokkelere denne uken som kommer. Vet alt om frustrasjonen av å sitte å vente på vente på svar. Helsevesnet er ikke akkurat hurtig ;) Men det er bra at de tar det direkte og alvorlig.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-02-08, 20:03 #9
Takker for svar
Hvilken andre prøver er det lurt å ta da? TRAS?
Noen flere? Legen lar meg sette på de prøvene jeg vil ha svar på, så jeg kan vel sjekke det meste av betydning om det ikke er vanlig å sjekke det.• Fikk vite for tre dager siden att jeg har lavt stoffskifte
-
26-02-08, 20:33 #10
Du mangler jo en TRAS prøve og det kan være lurt å ta den, selv om det er en prøve man tenker på ved høyt stoffskifte.
Du har jo en atypisk reaksjon der - derfor kan det være lurt å ta atypiske prøver.
TSH er et hjernehormon som ikke har noe med stoffskiftet å gjøre. Kjertelen er eneste bruker av dette hormonet, og når den ikke virker har det ikke annen innvirkning på kroppen.
Men hjernen fortsetter likevel å pøse ut dette, og dagens behandling støtter seg på hva dette er når dosen skal fastsettes.
Det finnes mange som er kritiske til denne bruken, som de mener bare kan brukes når pasienten ikke tar thyroxinpiller.
fT3 er kroppens stoffskiftehormon og lages av fT4. Det er mye viktigere for deg å vite hva disse er.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker