Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard Økning av levaxin -gir lavere t3

Lurer på om det er riktig at T3 blir lavere ved økning av levaxin?
    Har nå er verdi på 2.8 -nedre referansegrense er 2.7. Så forsetter det slik er jeg under referanseverdien for T3.
    Har noen en forklaring på dette?
    Venter nå på svar på blodprøver fra forrige uke-er da spent på om T3 er blitt lavere.
    En fin kveld til alle sammen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo u-logisk og jeg forstår hvorfor du stiller spørsmålet. Jo høyere dose, jo mer omdannes til fT3.
    Men det er et kjent fenomen det du nevner, og forklaringen er enten at doseøpkningen er for langsom - da vil nye celler bruke opp fT3 fortere enn du øker dosen.
    Eller at det er snakk om for kort tid mellom økning og måling. Etterslepet er langt og måling etter en doseøkning bør ta 3mnd.

Du skriver ikke om dosen din, men jeg antar at den er for liten.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Takk for svar Finn.
    Husker ikke tallene bak komma , men verdienen mine i slutten av november var:

Ft4 17(7.6-19.7)
    Tsh 0,6(tror jeg )(0.30-3.60)
    Ft3 2.9(og ikke 2.8 som jeg nenvte isted)(2.8-6.5)
    Anti Tpo 463

Hva er forskjellen på t3 og FT3? Så inne på referanseverdiene at t3 hadde en referanseverdi på 1.3-2-7, kan det være at det var den legen nevnte istedenfor. Men hun sa til meg at jeg var gått ned fra 3.2 til 2.9 fra forrige blodprøve.
    Spesialisten på sykehus sier jeg ikke får øke mer nå,så nå går jeg på 137,5 mikrogram levaxin.Er ikke bra enda etter 10 mnd på Levaxin.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Glemte å nevne i samme slengen at jeg har økt med 12.5 mikrogram hver 4 uke.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

er det aller forsiktigste med mening det da, kanskje du skal øke med samme styrke, men hver 14dag ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Kan ikke øke hver fjortene dag,jeg reagerer da.derfor har jeg økt lite hver gang og ikke mer enn hver 14 dag.
    hvis jeg forsetter å synke i Ft3 har jeg ikke da rett i å få prøve medisinen som har med Ft3 å gjøre da.?
    Er det ingen som har opplevd at Ft3 har synket istedenfor å øke? Spesialist mener at jeg er lett overmedisinert,kan jeg da få synkende FT3?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Syns jeg husker det nå munch ...... duvet ......
    Alle må finne sin vei og godta noe underveis. Dette er sikkert det beste for deg og at fT3 faller litt underveis er ikke så farlig. Det blir nok bedre når du tåler en høyere dose.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er helt logisk at ft3 kan gå ned ved doseøkning, og det kommer av at deiodinaseenzymene skrus ned ved doseøkning, og de blir delvis styrt av TSH. Lavere TSH= lavere deiodinaseenzymer, og i tilleg spiller insulinresitens inn, og cytokiner og antistoffer og andre ting man ennå ikke har utforsket.
    Det ble skrevet en hel editorial om fenomenet http://www.hotthyroidology.com/editorial_135.html

Din ft3 er forresten veldig lav og det kan virke logisk å prøve med liothyronin.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg overså og glemte å svare på de siste spørsmåla dine jeg da ......
    Når de bare skriver T3 eller TT3, så er det totalverdier. fT3 er en fri verdi.
    Forskjellen er at totalverdier er bundet til blodproteiner - de er på lager - og så lenge de er det er de ikke aktive i kroppen. Frie verdier har frigjort seg fra lageret og er aktive. For T3 hormonet er forholdet at det er ca. 0.3% av lageret som blir fritt.

Så har du vel en bra dose nå som skulle forsyne deg med nok fT3, men den er jo for lav ser jeg nå. Hvis ikke du klarer å øke dosen mer ville jeg gått på Liothyronin for å se om det ble bedre.
    Og hvis ikke det ble bedre ville jeg gått for Armour.......

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Hordaland
    Alder
    49
    Meldinger
    116

Standard

Da har jeg fått svar på mine nye blodprøver å de er som følgende:
    Ft4 26.4(7.6-19)
    Ft3 2.2(2.8-5.6)
    Anti tpo 304

Fikk beskjed om at jeg er omermedisinert og skal derfor gå ned på dosen min,er enig da jeg føler at det kan stemme.
    Men fremdeles synker Ft3 min. Men kanskje den vil stabilisere seg når jeg er blitt rett medisinert. Hva tenker dere?
    Ha en super duper dag alle sammen

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Overdosering av Levaxin etter økning av D3
    Av Joni i forumet D-vitamin
    Svar: 11
    Siste melding: 07-12-09, 09:37
  2. Lavere forbrenning ved lavt stoffskifte?
    Av lady90 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 15-03-09, 21:41
  3. Verdier etter økning av Levaxin..
    Av Marina73 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 29-08-08, 09:54
  4. Kan bitteliten økning av Levaxin ha betydning?
    Av Zena i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 14
    Siste melding: 10-05-07, 02:26
  5. Lavere blodtryk og puls
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 07-02-07, 19:22

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine