Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard Jeg har akkurat fått påvist lav stoffskifte

Hallo

Jeg har akkurat fått påvist lav stoffskifte og da jeg ville vite litt mere om dette kom jeg over dette forumet.
    Ble egentlig litt "paff" jeg, da jeg fikk denne diagnosen. Har følt over lengere tid at noe er galt uten at jeg kunne forklare hva det var. Trodde egentlig at det var jernmangel.
    Da jeg fikk svar på blodprøvene hadde jeg en tsh på 10,3. Ble satt på medisinering med en gang. Har også tatt masse andre prøver, men har ikke noe tall. Skal til legen til uken og kan jo da be om en utskrift.
    Trodde jo at lavt stoffskifte var noe man bare kurerte med en pille, men ser jo her at "ting tar tid" og at dette er en kronisk sykdom. Har ikke så veldig gode dager for tiden, men håper at alt blir bedre. Har sett av det dere skriver her så er tsh på 10,3 for mye. Siste oppgitte måling var på 7,6, så da er vel tsh på tur ned.
    God helg til alle dere!! Flott forum, har funnet mye om sykdommen her.

baremei Gjest

Standard

Ikke stress, de aller fleste blir bra med sin daglige levaxin. Men det kan ta tid før man blir bra. Har du hatt lavt stoffskifte i ganske kort tid pleier det å gå aldeles glimrende, så ikke ta sorgene på forskudd.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Kan nok tenke meg at jeg har hatt stoffskifteproblemer lenge. Har bare trodd at jeg har vært lat, vårslapp osv...Hadde jo egentlig tenkt å være helt på topp til jul, men skjønner jo at det kan man bare håpe på. Så da er det nok bare å ta tiden til hjelp.

baremei Gjest

Standard

"Lenge" som i to år eller ti år? Et par-tre år regnes som kort tid i denne sammenheng, tro det eller ei.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Kan nok tenke meg at jeg har hatt det bortimot ti år. Har vært svimmel, rare trykk i hodet, gidda løs, veldig lite sosial. Har hatt mest lyst til å ligge på sofaen under ullteppet, alltid funnet på en unnskyldning for å slippe å være sosial.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei. Var selv dårlig med en TSH på 2,5. Men da var ft4 på 11. Og jeg hadde greid meg rimelig bra før med en TSH på 2 lenge, men når jeg begynte med soyamelk så tippet det hele over. (tåler ikke melk)

Tips: unngå alt med soya, olje er ok men bruk olivenolje
    Begynn med selentilskudd
    kutt en del ned på karbohydrater, siden de kan gjøre slik at thyroxinreseptorene ikke virker helt bra (pga.noe med blodsukkeret, forklart et annet sted her)
    Ikke drikk bøttevis med kaffe
    ta evt. kalk og jern noen timer etter levaxin

Og så må du i begynnelsen til legen alle 6-8 uker for å justere dosen, hele den prosessen kan ta mange måneder. Med en TSH på 10 kan man tippe at din lege vil prøve deg på minst 100µg per dag. Men alle doser er helt individuelle.

nora

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Hei igjen

Takk for tips angående selen. Har ikke fått noen kostholdsråd eller råd om vitamintilskudd fra legen. Skal som sagt til kontroll til uken og vil da spørre litt mer. (hvis de vet noe da....) Jeg er også veldig glad i kaffe, men kjenner jo at det ikke er så bra for meg.
    Går til kontroll hver 4-5 uke. Spiser 25 og 50 mikrogram annen hver dag + 1 dag tablettfridag i uka. Den tablettfriedagen er ikke god. Svimmel og rar i hodet. Fått beskjed om at dosene må økes forsiktig.
    Når det gjelder å få stilt diagnose har vel jeg vært av de heldige. Gikk til legen med andre plager (som jeg nå ser kommer av stoffskiftet) og ba om å få tatt blodprosenten. Legen ba da om at stoffskifteprøver også ble tatt. Så derfor fikk jeg diagnose med en gang.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det er mange som sier at de ikke føler seg bra når de endrer dosering hele tiden - var jeg deg ville jeg kjøpt en tablettdeler på apoteket og tatt samme dose hver dag, f.eks. 37,5 µg (en og en halv tablett á 25 µg). Dette med å gi varierende doser i løpet av uken henger nok igjen fra "gammelt" av, da tablettene bare kom i store doser (100 µg) og var omtrent umulige å dele opp.

I teorien skal man ikke merke noe til at T4-mengden i blodet varierer, siden det er bare T3 som er aktivt i kroppen. Men både jeg og mange andre merker godt forskjell dersom Levaxindosen endres; dersom jeg hopper over en dagsdose, for eksempel, kjenner jeg det på puls og form allerede i løpet av formiddagen dagen etter.

Men det er godt å høre at legen din har forstått at man må gå forsiktig fram i starten! Det har vært en god del eksempler her på leger som ikke har vært såpass oppdatert...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kan ikke se noe poeng i en tablettfri dag, siden det gir 32,1428µg per dag, mot 37µg per dag. Vi andre har økt med 25µg/dag , altså f. eks. fra 25µg til 50µg uten særlige symptomer annet enn en smule overdose-symptomer første dagen eller kanskje andre dagen.
    Men det er bra å se at en lege tar det alvorlig med å unngå for kjappe økninger......
    Med en TSH på 7 så er man fremdeles ganske langt fra riktig dose, så man trenger nok ikke ukevis mellom økningene......

nora

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Nordpå
    Meldinger
    30

Standard

Hei igjen.
    Jeg må bare spørre igjen siden jeg er ny i "gamet".
    Har nå fått svar på mine siste prøver, tsh 5,9 og ft4 på 13. Legen mente jeg var på rett vei, men har fremdeles for lav dose. Skal øke til 50 mikrogram hver dag for så å øke til 100 mikrogram hver dag om 2 uker.
    Er ikke dette litt voldsom økning? de mente først jeg kunne øke til 100 hver dag nå allerede, men jeg ønsket selv å ta det litt rolig.
    Når jeg da begynner med 100 pr dag, er det kanskje best å ta 50 morgen og 50 kveld? Eller er det best å ta allt om morgenen? Hva synes dere som kan litt mere?
    Ble visst litt mange spørsmål....

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har akkurat fått påvist knutestruma
    Av valentina i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 21
    Siste melding: 02-11-11, 18:08
  2. Akkurat fått Hypothyreose
    Av Bittan i forumet Blodprøver
    Svar: 7
    Siste melding: 12-04-11, 13:38
  3. Svar: 8