Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Astma etter operasjon.
Hybrid View
-
25-01-09, 10:54 #1
Astma etter operasjon.

Hei igjen.
Nå er det gått snart to år etter total fjerning av skj.kjertelen. Etter operasjonen var ene stemmebåndet lammet, men takk og lov, det rettet seg etter en tre måneders tid, talestemmen er tilnærmet som før, men svakere. Men alt kunne jo vært mye værre. Da jeg begynte på Levaxin fikk jeg allskens plager, som kløe, stikninger, høy puls m.m. men det ga seg for det meste etter et par tre måneder da kroppen hadde vent seg til.
Det jeg har slitt med etter operasjonen er hoste og slim. Etter litt påtrykk fikk jeg utredet dette og det ble konkludert med en atypisk moderat astma.
Jeg har nå vært under medikamentell behandling for astmaen i omlag 3/4 år uten den helt store effekten.
Spør du legene har de ingen forklaring på hvorfor jeg fikk astma etter operasjonen, men jeg mener å ha lest at hormonelle endringer, (narkosegasser ?) etc. kan trigge en latent astma.
Noen som kjenner til liknende ? Gode råd mottas med takk.
hilsen
HabaSist endret av haba; 25-01-09 kl 11:11
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
25-01-09, 15:49 #2
Sv: Astma etter operasjon.
Jeg husker en velidg interessant link som Finn postet en gang, en norsk link, som gikk ut på at ved hypothyreose så forandres slimhinneegenskapene, slik at man kan få Rhinitt og andre plager.
spørs om du er undermedisinert.
Dessuten så har jeg lest minst hundre postinger over årene om at astmaen forsvant etter at de gikk opp i dose, eller begynte med t3, eller Thyroid.
Kan du muligens være underdosert?
-
25-01-09, 16:32 #3
Kanskje det var denne Nora ?
http://www.astrazeneca.no/sykdommer/...hormonell.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-01-09, 17:37 #4

Hei Nora.
Takk for svar.
Undermedisinert ? Går ut fra at du da mente medisinert i forhold til stoffskiftet, men tror ikke det da jeg er helst supprimert,
TSH> 0,03 og T4=22.
Jeg er vel mer i toppskiktet når det gjelder stoffskiftet og der skal jeg også være ifølge legen.
Men i tillegg til astmaen har jeg også rhinitt så symptomatisk skulle det passe med det du nevnte.
mvh
habaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
26-01-09, 12:24 #5
Men hva er din ft3? Mulig at den er for lav for deg?
Og ditt D-vitaminnivå?
-
26-01-09, 12:57 #6
Ingen leger har vært særlig opptatt av FT3. Siste gang den ble målt var januar 2008 og da var FT3=5,7. Jeg vet ikke hva som er normalverdier.
D-vitamin nivå, har ingen aning. Men jeg er tar tran og spiser fet fisk, men tar ellers skjelden noe tilskudd av vitaminer eller mineraler utenom kosten. Muligens det er feil ?
En ting jeg lurer på er om jeg skal unngå preparater som innholder jod ?
mvh
habaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Svar med sitat
Bokmerker