Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
08-11-07, 10:44 #1
Bruker
- Medlem siden
- Nov 2007
- Sted
- Akershus
- Meldinger
- 9
Ny her og litt i sutremodus...
Først: for et flott forum! Her har jeg funnet ut mye om lavt stoffskifte som min snille, men ikke altfor "oppegående" fastlege har kunnet fortelle meg.
Fikk diagnostisert lavt stoffskifte for 3 uker siden og går på 50 mg Levaxin. Ny kontroll om 3 uker. Humøret er på bånn. Fryser, tørr hud overalt, deprimert, dårlig matlyst (og vekta er fremdeles på +10 kg for mye), vondt i ledd, snubler i ord - i det hele tatt...dere vet hva jeg snakker om!
Sliter også på jobb. Har vært 50 % sykemeldt siden august, og har en følelse av at jeg skal "tynes" for det det er verdt. Mulig jeg er unormalt følsom akkurat nå, men klarer ikke å tenke i mer positiv retning. Skjønner at det ikke er lett for arbeidsplassen å forstå noe som ikke er så veldig synlig utad, men åh! så godt det hadde vært med en klem og en smule aksept. I stedet føler jeg at sjefen ser på meg som lat - nesten så man blir paranoid
Da er det jammen godt å ha dette fora og kjenne at man ikke er alene.
Så et spørsmål: jeg har jo bare gått 3 uker på 50 mg levaxin - ville det være dumt av meg å doble til 100 noen dager - bare for å teste litt? Jeg har ikke helt fått klarhet i når jeg evt kan forvente bedring, men 3 uker til med dette her - det frister ikkeFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
08-11-07, 11:49 #2
Re: Ny her og litt i sutremodus...
Hej Mio,
Opprinnelig skrevet av mio
Velkommen!
Ja, det vil være dumt at lave om på medicinen, når du alligevel skal til lægen om 3 uger og forhåbentlig have taget nye blodprøver.
Dosis skal kun øges langsomt for at kroppen kan vænne sig til medicinen, ellers kan det blive værre endnu.
Desværre må man væbne sig med tålmodighed, når man begynder på medicin. Dosisforøgelse kan ske i samråd med lægen ca. hver 6-8 uge. Der kan gå fra 6 måneder til 1 år før end at den rette dosis er fundet måske længere.
Du må finde tålmodigheden frem. Jeg ved selv at det ikke er nemt, især når man gerne vil beholde jobbet og være frisk med det samme.
Hold humøret og håbet oppe - du er kommet i behandling!
-
08-11-07, 15:16 #3
Ja det ville være dumt å øke dosen selv nå.
Jeg har hatt diagnosen i et år og har fremdeles ikke fått rett dose, men nå tror jeg at jeg nærmer meg, jeg har sluttet å legge på meg hvis jeg skeier ut med en pannekake en gang i mnd!
-
08-11-07, 15:46 #4
Du er igang med en tolmodighetsprøve av de store nå.
Det kroppen som bestemmer hvor fort det går an å øke.
Hvis du øker for fort øverkjører du kroppen. Da får du en masse problemer, må ned i dose og det tar lengre tid å komme i mål.
Hvis du øker for sakte kommer du litt senere i mål, men du kommer dit på en lettere måte - selv om du må slite med noen problemer.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-11-07, 19:05 #5
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Du må "skynde deg langsomt" Håper du finner formen igjen etter hvert!
Husk å kjenne etter og ta pauser når du trenger det.
-
08-11-07, 20:12 #6
Du kan alltid høre med legen. Jeg skjønner godt at du vil øke nå for jeg følte også jeg trengte å øke etter to-tre uker. Hør med legen. det kan godt være at han sier at du må vente på prøvene.
Det kommer av at TSH tar ofte 6 uker å slutte å gå ned og opp og ned igjen, den er veldig treg etter doseøkning/ minking.
ft4 og ft3 tar kortere tid å vise omtrent riktig nivå, kanskje bare litt over en uke. Må finne referansene mine som jeg har som bokmerke et sted.
Svar med sitat
Bokmerker