Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard 25(OH) D-vitamin resultat

Fikk endelig resultatet på 25/OH) D-vitamin sammen med binyreprøvene i dag, men ringte bare legesenteret så fikk bare oppgitt d-vitaminnivået siden jeg ser på det som viktigst i første omgang. Den ble målt til 71 nmol! Hva sier dere til den verdien når jeg lurer på om jeg har lavt stoffskifte, men symptomene nesten bare er tilstede og kraftigst og vinteren?

Skal få tak i binyreprøvene til uken!

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    46
    Meldinger
    106

Standard

Jeg har ikke peiling på om denne prøven sier noe om stoffskifte, men som du sikkert selv vet er prøvesvaret på prøven litt under gjenomsnitt av referanseverdiene(37-131)...

Lykke til videre, i jakten på god helse!

Mvh Maia

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Maia
    Jeg har ikke peiling på om denne prøven sier noe om stoffskifte, men som du sikkert selv vet er prøvesvaret på prøven litt under gjenomsnitt av referanseverdiene(37-131)...

Lykke til videre, i jakten på god helse!

Mvh Maia
    Hmm...såvidt jeg har hørt her på forumet før er minimums grensen for behandling 50, mens den burde vært forhøyet til 80! Mener jeg har lest dette på www.stoffskifte.org sidene til Cat her på forumet..

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Du har kanskje lest det på sidene mine? ;)

www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Resultatet ditt er innenfor referanseområdet, og rett i underkant av et normalt kalsiumstoffskifte (man regner med at det er normalt fra 75-80 nmol/L). Du kan nok med fordel øke inntaket ditt av D-vitamin, eller sørge forå få litt UVB-stråler på deg, fra solarium el.l.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    29

Standard

Hei!
    Ved Haukeland hormonlaboratorium er referanseverdien 50 - 113 nmol/L.

Der står det at for lave verdier kan skyldes manglende inntak av vitamin D, redusert eksposisjon for sollys, malabsorpsjon eller alvorlig leversvikt , økt omstetning (visse antiepileptika)

For høye verdier indikerer vitamin D intoksikasjon

71 nmol som du har er vel derfor helt OK.....tror jeg.

Jeg fikk nettopp svar på mine binyreprøver, blant annet Kortisol kl 8 :715 (ref.250-750)og s-DHEA på 3,6(ref.1,6-12). Dette mente legen var tegn på stress, spesielt med høy kortisol, og ikke binyresvikt.

Hvilke binyreprøver tok du?

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    Du har kanskje lest det på sidene mine? ;)

www.stoffskifte.info/selvhjelp.html

Resultatet ditt er innenfor referanseområdet, og rett i underkant av et normalt kalsiumstoffskifte (man regner med at det er normalt fra 75-80 nmol/L). Du kan nok med fordel øke inntaket ditt av D-vitamin, eller sørge forå få litt UVB-stråler på deg, fra solarium el.l.
    Hehe, ja jeg er jo helt vekk jeg....skrev stoffskifte.org men mente stoffskifte.info og så kalte jeg deg for cat i steden for Kris hehe

men hvor mange ug d-vitamin skal jeg ta om dagen da? 71 nmol er vel for lavt når det optimalt bør være på mellom 130 og 250 eller noe synes jeg å ha lest på sidene dine?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Se i innleggene her om D-vitamin, jeg prøver også å samle stoff om D-vitamin.
    Nedre grense på 50 nmol/l er håpløst foreldet.
    Den skal være 80 nmol/l.

Jeg har sett blodprøvene av en som har forhøyet PTH, med en 25-hydroxy-D-vitamin på 60 nmol/l, som bekrefter dette. Moan skriver også om at 50 og 60 nom/l er for lave og vil ofte føre til forhøyet PTH i artikkelen om D-vitamin i legetidssriftet fra ifjor, i mai tror jeg.
    www.tidsskriftet.no
    Og det er kommet en ny artikkel om D-vitamin på www.ajcn.org nå i januar.

100 nmol/ er mere ideelt.

nora

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Men hva er PTH, det eneste jeg ser på mine blodprøveverdier som ligner er P-ACTH, men er kanskje ikke denne?

Anbefaler du meg å ta d-vitamin tilskudd og i tilfelle hvor mye? Prøvene ble tatt 22.12.06 så kan jo hende nivået er blitt enda lavere nå...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Man tar ofte PTH og ionisert calcium sammen med vitamin D, siden de henger sammen. Kalsiumstoffskifteprøver heter det.

PTH er parathyreoideahormon eller parathormon

ved lavt calcium eller lavt vitamin D er typisk PTH forhøyet.

Alle disse referanseområdene må også tolkes, siden referanseområdene er for store. Det kjener vi vel igjen, vel....

Medlem siden
    Dec 2006
    Meldinger
    65

Standard

Aha, jeg skjønner men da skal jeg få resultatene fra binyreprøvene å legge ut her når jeg skal til legen på tirsdag.. men er det noen som vet hvor store d-vitamin doser jeg skal ta for å komme opp på et akseptabelt nivå?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. Svar: 6
    Siste melding: 12-10-06, 20:48
  3. resultat etter legebesøk
    Av Theodora78 i forumet Hos legen
    Svar: 7
    Siste melding: 30-09-06, 18:33