Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    6

Standard kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O

Hei!
    Etter lang tid med grubling over hva som kan være feil med meg har jeg omsider kommet meg inn på denne sida.. Jeg har mange symptomer som kan tyde på et tyroideaproblem og lurer på hva dere tror.. Jeg er en 23 år gammel gutt med følgende symptomer:

depresjon (3-4 år, kun korte lyse perioder)
    greier aldri å slappe helt av
    dårlig appetitt, greier som regel bare to måltid per dag
    ofte problemer med å få sove, blir ikke uthvilt etter søvn
    dårlig konsentrasjon, "lim i hodet", vanskelig å huske ting jeg har lest
    lav kjønnsdrift
    noen ganger smerte i halebeinet etter utløsning, varer i opp til et par timer
    tap av interesse
    øresus ("tv-lyd", piper ekstra høyt i ene øret når jeg skyver haka fram)
    hyppig vannlating
    rastløshet og overbærende tiltaksløshet samtidig :/
    ett av neseborene er nesten alltid tett, hele året (har pollenallergi)
    vitiligo (pigmenttap) på hendene, i ansiktet, ryggen og brystet
    svakt håndledd (måtte slutte å spille bassgitar)
    hovne øyelokk om morgenen
    ofte slørete syn
    fryser ofte, når andre synes temperaturen er fin

Symptomene mine har gjort det vanskelig å gjennomføre skolegangen. Jeg har gått fra å være "best i klassen" til å ligge ett år på etterskudd.. Hva tror dere? Skal snart til lege, men tenkte jeg skulle høre her også.. Mulig jeg bare er deprimert, men burde man ikke ha en GRUNN til det??

jeg er forresten 1,82 høy, 64 kg og kvapsete

hilsen Kvulpe
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Du har jo en del symptomer som finnes blant annet ved stoffskifte problemer. Var jeg deg ville jeg hvertfall bedt om å bli testet. (TSH, Fritt T3, Fritt T4, Anti TG, og TRAS.) Når du har fått resultatene legger du dem ut her. Det er viktig at du ikke bare tar legens ord for god fisk. Mange har hatt stoffskifte problemer selv om de hadde normalverdier.

Ellers kan jeg nevne at når jeg merket at stoffskiftet mitt var lavt var det følgende symptomer som var sterkest hos meg....

Tretthet
    MÃ…TTE sove flere ganger om dagen og dersom jeg la meg ned uten å være trøtt så sovnet jeg allikevel.

Kalde hender og føtter
    Ble ikke varm uansett nesten. Det eneste som hjalp var å sovne. Bena var som regel varme da jeg våknet igjen.

Tynne øyenbryn
    Begynte å miste øyenbrynene helt ytterst og resten ble mye tynnere

Pløsete ansikt
    Utrykket mitt forandret seg. Fikk sten ansikt!

Vekt økning
    Gikk opp MYE med en gang jeg spiste noe utenom det vanlige og veldig vanskelig å gå ned i vekt.

Tørt hår
    Håret ble helt matt og livløst.

Dårlig konsentrasjon
    Klarte mange ganger ikke å følge med i en samtale.

Tåke hue
    Kunne glemme ting fra et øyeblikk til neste. Var utrolig surrete med alt mulig rart.

Dette er selvfølgelig symptomer på lavt stoffskifte.

Håper du klarer å finne svar. Vet hvor slitsomt det er å IKKE vite...

Shanita
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard Sjekk Vitamin B12 også

Heisann,

I tillegg til det Shanita nevner som bør testes, er Vitamin B12.

Internisten som jeg gikk til i Nederland fortalte meg om en gutt som kom til han.
    Han fortalte at han alltid var kranglesjuk med dama si, han var deprimert og følte seg ordentlig uggen. Han trodde ikke det var depresejon, selv om han var deprimert, men trodde det var mer fysisk.
    Legen min som også er naturlege han lyttet til symptomene, og bestemte seg for å sjekke litt blod etc. Han tok også da Vitamin B12 sjekk.

Det viste seg at han hadde vitamin b12 mangel, og etter noen måneder med B12 behandling (injeksjoner) var han tilbake til normalen igjen. Det beste av alt var at han ikke kranglet med dama lenger også :-)

Så, mulig det er verdt å få sjekket, ved siden av stoffskifte prøver! Viktigste er at du ikke lar legen stemple deg som deprimert, men at han tar en ordentlig fysisk sjekk først!

Lykke til,
    Siv Cathrine

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Ser at dere glemt å ta med det viktigste antistoffet mot kjertelen anti-TPO. Be legen sjekke alle antistoffene og ikke gi deg før han eller hun tar en full thyreoideautredning på deg!!! Jeg hadde fine prøver, men masse antistoff og det er viktig at legen se det.

Lykke til
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei kvulpe.
    Den symptomlista di passer svært godt på mennsker med lavt stoffskifte.
    Disse symptomene er noe "alle" har en eller annen gang i livet, men ikke hele tia. Få fram at du har det hele tia.

Vil prøve å gi noen råd som er basert på min egen erfaring. Så er vi forskjellige, og tiden har endret seg - du får vurdere så godt du kan selv.

Leger er feilsøkere og vil gjerne finne ut saker selv, og basere det på sine egne observasjoner. I et første møte er det ikke lurt å ta opp din egen konklusjon. Vent med det. Grunnen er at legen tror han vet at lavt stoffskifte er noe kvinner over 40 får.
    Ikke menn, og ikke på 23 iallfall. Så han tenker nok ikke på stoffskiftet.

Det som er lurt, er å fortelle om symptomene - og la være å konkludere.
    La legen finne det ut selv og hjelpe til litt senere i prosessen.
    For det er en prosess som tar tid.........

Neste møte med legen har legen et labark foran seg med blodprøvene dine. Da gir en repetisjon av dine symptomer mening hvis feks. stoffskifteparameterene peker i samme retning.
    Hvis legen konkluderer er det best, men nå syns jeg du kan hjelpe til.
    Nå kan du fortelle om familiesykdommer og det du forteller på dette møtet vil legen bruke analytisk.

Så er det bare å håpe at møtet svarer forventingene da........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Meldinger
    6

Standard

Tusen takk for hjelpa folkens!

Pussig at du sier det med b12, sivcath. Mennesker med vitiligo (pigmenttap) har ofte problemer med å ta opp b12 i kroppen (+vitamin C og folsyre), det er helt sikkert verdt å undersøke. Tusen takk! Har også lest at vitiligo gir en økt risiko for hypo, hyper og binyretretthet, i tilfelle noen var interessert .
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja, det med vtiligo er nevnt på ROAS sine sider som har en del om autoimmun binyresykdom og APS1 og APS2. Vitiligo inngår i disse syndromene (ikke alltid)
    http://www.helse-bergen.no/avd/roas/
    Det er mulig at de kuttet ut masse interssant stoff om dette når sidene ble innlemmet i helse bergen

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

JA DU KAN HA LAVT STOFFSKIFTE. Husk at selv om prøvene dine er "normale" kan du vere hardt rammet av stoffskiftesykdom. Jeg hadde det som deg, men hadde "normale" prøver. Måtte gå til en privat behandler for å få stoffskifte medisin, men det var så alt for seint. Og til lengre det går før du får behandling, til verre og lengre blir tilfriskninga.

Det er helt ufarlig og foreta en prøvebehandling med stoffskifte medisiner i 6-9 mnd, for så å evaluere om du er blitt bedre. Er du da blitt bedre, kan man slå fast at du har et stoffskifte problem.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn