Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    baremei Gjest

Standard Fra statsbudsjettforslaget: Egenandeler - helsesektoren

Det foreslås ingen endring i selve egenandelene som dekkes av tak 1- og tak 2-ordningen, og det foreslås heller ikke å heve årsbeløpet for egenandelstak 2. Derimot foreslås det å heve egenandelstak 1 fra 1660 kroner til 1740 kroner, som svarer til 70 millioner kroner i økt egenbetaling.

Sammen med egenandelsøkningen i 2007 gir dette 150 millioner kroner i økt egenbetaling fra 2007 til 2008, tilsvarende en generell prisjustering av alle satsene. Egenbetalingen opprettholdes dermed på samme reelle nivå som i 2007.

Tiltak på legemiddelområdet medfører på den annen side at pasientenes egenbetaling reduseres med 33 millioner kroner i 2008.

Les mer i Helse- og omsorgsdepartementets fagproposisjon, kategoriområde 30 og kapittel 2752.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard Re: Fra statsbudsjettforslaget: Egenandeler - helsesektoren

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Tiltak på legemiddelområdet medfører på den annen side at pasientenes egenbetaling reduseres med 33 millioner kroner i 2008.
    Bildet er nok litt mindre positivt enn dette

Presisering av blåreseptregelverket fra 1. mars 2008 gir en innsparing for folketrygden på 15 mill kroner. I klartekst betyr dette at en gruppe pasienter ikke lengre får sine medisiner på blå resept, og må betale disse av egen lomme.

Allergimedisinen Aerius og andre allergilegemidler under fellesbetegnelsen "annengenerasjons antihistaminer" hives ut av blåreseptordningen. Staten sparer 16 mill kroner. Dersom pasientene som rammes fortsatt vil ha disse medisinene, må de betale 16 mill kroner ekstra av egen lomme.

Budsjettet varsler at man vi se nærmere på blåreseptstatusen også for legemidler mot inkontinens og benign hyperprostataplasi.

Budsjettet varsler også at Statens legemiddelverk vil vurdere om det er aktuelt innskrenke blåreseptrettighetene for antidepressiva, antipsykotika (mot schizofreni og andre psykiske lidelser) og angiotensinII-hemmere (mot høyt blodtrykk).

I tillegg flyttes finansieringsansvaret for legemidler mot multippel sklerose fra folketrygden til sykehusene. I praksis vil dette trolig bety et strammere behandlingstilbud til disse pasientene, ettersom sykehusene selv betaler for sine legemidler og således vil ta hensyn til legemiddelutgiftene når de vurderer hvilket samlet tilbud de vil gi til befolkningen.

Mer om budsjettforslag på blåreseptområdet finnes på sidene 237-241 her: http://www.regjeringen.no/pages/2013283 ... DDPDFS.pdf
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

baremei Gjest

Standard

Takk, Jon.

Hvor burde jeg sett den informasjonen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    162

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Takk, Jon.

Hvor burde jeg sett den informasjonen?
    Følg linken jeg viste til.

Jeg har allverdens forståelse for at du ikke umiddelbart fant den informasjonen. Husk at statsbudsjettet er et politisk dokument. I slike dokumenter fremhever man det positive i større grad enn det negative. Det er også gjort budsjettforslaget som ble lagt fram i dag.
    Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn