Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 32

Tråd: Er noe galt?

pandalakris Gjest

Standard Er noe galt?

For en bekjent som sliter veldig, legger jeg inn noen blodprøvesvar,og så håper jeg noen kan komme med noen innspill. Hun har symptomer på både lavt og høyt stoffskifte.

september 06 TSH=0,84 (0,20-4,0) FT4=14,2 (9,0-22,0)
    april 07 TSH=0,73 (0,20-4,0) FT4=11,2 (9,0-22,0)

Cortisol er lav,ferritinn og blodprosent er veldig lav,B12 er ok, ikke helt greie leverprøver. Calcium ok,ellers noen prøver som ligger rett utenfor normalområdet,men ikke mye.

Noen som kan si om disse stoffskifteprøvene er innen normalen?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Går hun på medisiner når disse prøvene blir tatt?

Jeg vil nok si at FT4 ser litt lav ut på den siste prøven... tror kanskje jeg hadde holdt det litt under oppsikt...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er egenttlig et klart eksempel på at TSH ikke responderer korrekt.
    Her har fT4 gått ned - og det har TSH også. Fornuftsmessig - og etter læreboka skulle TSH da vært høyere.

Nå er det slik at fT4 og TSH har ikke like lang responstid. Derfor kan dette komme i ulage når man spiser thyroxin, og målinger kan vise slik som dette en tid etter at man øker dosen.
    Viss hun ikke spiser thyroxin må en kunne anta at noe er feil.
    anti-TPO er en viktig diagnostisk prøve hun bør ta - ha tatt.

Cortisol er lav - skriver du - det er viktig hva slags kortisolmåling det refereres til. Ferritin er ofte lav (under 70) når stoffskiftet er lavt, og det er det jo. Samme med leverprøver, og det er jo i leveren at det meste av stoffskiftehormonene dannes.

Tolkere vil nok overse det lave stoffskiftet fordi TSH er normal. Dette fordi stoffskiftegrensene er så vide fordi man normalt sett kan havne så lavt i korte perioder av livet - uten at det foreligger sykdom.

Tolkere, som jo er labteknikkere tolker blodprøver uten å ha sett psienten. Legen kan ikke bare lese opp dette uten å kryssreferere til sykehistorien og andre ting.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

pandalakris Gjest

Standard

Denne damen står ikke på levaxin. Cortisolprøven er s-kortisol,og den var klart for lav.
    Synes det er vanskelig å gi henne noen svar/råd,da jeg synes det er uoverrensstemmelse mellom TSH og FT4. Med "så" lav FT4,burde vel TSH vært høyere?
    Anti TPO er tatt i 06 uten anmerkning.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg synes du har rett i din antagelse.
    Den lave serumkortisol må da gi grunn til nøyere undersøkelser ?
    Iallfall en spyttmåling, som gir et mye bedre bilde at systemet.

serummålinger er totalmålinger, mens spytt måer frie verdier.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hvis den kortisol målingen du nevner er tatt 8 om morgenen, bør din venn be om å få ta kvelds kortisol også. Lav morgenkortisol kan noen ganger sees ved Cushings da døgnvariasjonen er snudd. Det vil si at man har lav kortisol om morgenen og høy om kvelden. Normalt er dette omvendt. Dersom vedkommende får påvist høy kveldskortisol, kan det være årsaken til at TSH og T4 er lavt. Kortisolen gjør at TSH ikke øker slik den skal.

Denne personen bør kreve utredning hos en endikrinolog.

Lykke til...
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

pandalakris Gjest

Standard

Problemet her er vel hva som kom først av høna eller egget.
    Er det stoffskifteproblemer som lager kluss med binyrene,eller er det binyreproblemene som lager kluss med stoffskiftet.
    I forhold til henvisning til endo,har denne damen en historie med psykiske problemer,som gjør at alle problemer blir forklart som psykiske utslag. Og legene er derfor lite villige til å henvise videre. Jeg personlig tror at de psykiske problemene kan være oppstått sekundert pga en hormonsvikt.(Iallefall er ikke det uvanlig at psykiske problemer oppstår pga stoffskifteproblemer)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er en mulighet som absolutt er realistisk.
    Psykologer ofte er flinkere enn leger på dette feltet.
    Er verd å forsøke iallfall.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei,

Sterk depresjon kan faktisk være årsak til Cushing's syndrom. Dette kalles Psuedo Cushings syndrome, men denne diagnosen skal kun gis når andre årsaker er utelukket. Da tenker jeg på svulster på binyrer, hypofysen og ellers i kroppen (da gjerne lunger). Du kan lese om Psuedo Cushings her: http://www.goodhormonehealth.com/pseudocush.pdf (denne er skrevet av Dr. Freidmann som er en av (om ikke) USA's ledende innenfor Cushings.)

Hva som kom først så langt jeg kan se liten rolle i hennes tillfelle. Hun har lavt TSH kombinert med lavt T4 og disse to sammen gir sekundær hypotyrodisme som er som forårsaket av at hypofysen ikke klarer å produsere nok TSH. TSH gir stoffskifte kjertelen beskjed om å produsere T4, noe som da ikke skjer og vedkommende får derfor lave T4 verdier. Du kan lese mer om det her; http://www.georgetownuniversityhospital ... eID=000324

Denne personen har rettigheter i likehet med alle andre i dette landet. Dersom legen mener at hun har en psykisk lidelse, så skal andre årsaker være testet og utelukket før en slik diagnose kan gis. Dersom hun ikke får hjelp av en endikrinolog, ville jeg byttet fastlege. Hjelper ikke det, så ville jeg tatt kontakt med en advokat. Hun har krav på utredning og prøvene hennes lyver ikke. Det er kun en årsak til lavt TSH og lavt T4.

Lykke til!
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

pandalakris Gjest

Standard

Tusen takk for svar. Jeg skal overbringe dette,og så får vi håpe at legen ser og lytter når hun har time neste gang.

Side 1 av 4 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn