Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard Hva er det som kan forårsake hypotyrerose når man ikke har anti-stoffer?

Etter å ha vært syk i et år og kasteball, er jeg så lei at jeg snart ikke orker mer!

Jeg har så mye som foregår i kroppen min, og hypotyrerose er en av tingene. Mitt spørsmål er hva er det som kan forårsake hypotyrerose når man ikke har anti-stoffer? Legen min klarer jo aldri å svare. Får bare mumling som svar hver gang.

Noen som vet?
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Har du fått sjekket parathyreoidea?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Stina,

Jeg hadde forhøyet PTH rett før jeg ble sendt til endikrinolog. Hun ba meg slutte med blodtrykksmedisinen i 2 uker og deretter komme tilbake for flere prøver.

Jeg hadde etter dette kun en telefonsamtale med henne hvor hun sa at all prøvene var fine, så sendte hun en resept på andre blodtrykksmedisiner.
    Selv har jeg ikke merket noen forandringer i noen av symptomene mine. De kommer og går som de har gjort det siste året.

Men kan paratyreoidea forårsake lavt stoffskifte eller omvendt?
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg kan ikke si det sikkert, har ikke god greie på dette... Men jeg mener at noen med lavt stoffskifte også har hatt problemer med bi-skjoldbruskkjertlene.

Må se, kopierte signaturen din...

Diagnoser:
    Juni 06: Chron's eller UC
    Jan 07: Lavt stoffskifte
    Mars 07: Høyt blodtrykk 140/98
    Mai 07 Lavt Kal, Lavt Vit D. og høyt PTH (Skyldes visst BT medisiner)
    Forhøyet nivå av hvite blodlegemer siden Juni 06.
    Juli 07: PCOS

Kalsium og Vitamin D, i tillegg til PTH, har vel med parathyreoidea å gjøre? Kan vel være en sammenheng?

PCOS - er jo ubalanse i hormoner, kan vel ha sammenheng med ubalanse i andre hormoner (stoffskiftet).

I mine øyne er det få ting som er løsrevet i en kropp, tror på sammenhenger av det meste...

Og hvite blodlegemer - er det ikke også de som blir til antistoffer (mot skjoldbruskkjertelen)? Men jeg vet ikke ang dette, eller om jeg er ute og roter noe veldig (som vanlig ;) ) Du vet antistoffer dannes jo av et alt for ivrig immunforsvar. Chron's eller UC, er det autoimmune sykdommer? Er det nå sikkert at du ikke har antistoffer? Hverken Anti-TPO, TRAS eller Anti-TG?

Jeg fabler jo så veldig, så du må ta det jeg skriver med ei klype salt... Men jeg mener å huske at noen med lavt stoffskifte, hadde for høy aktivitet i kalsium-stoffskiftet. Du virker vel motsatt. Og høyt blodtrykk, har ikke mange med lavt stoffskifte heller lavt blodtrykk. Du har ikke for høyt stoffskifte da?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tabell 1 Ã…rsaker til primær hypotyreose hos voksne
    Autoimmun tyreoiditt (Hashimotos tyreoiditt)
    131I-behandling av hypertyreose
    Tyreoidektomi for hypertyreose eller tumor
    Medikamentell behandling av hypertyreose
    Post partum-tyreoiditt (forbigående hos 60 - 70 %)
    Medikamenter (litium, amiodaron, jod)
    Sentral hypotyreose (hypofysær eller hypotalamisk)
    Subakutt tyreoiditt
    Jodmangel
    Generalisert thyreoideahormonresistens
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Kalsium og PTH er begge forhøyet ved hyperparathyreoidisme. PTH kan også bli forhøyet v/mangel på vit D

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

For høy Dvitaminstatus fører til for mye kalk i systemet som da avleirer seg i kroppen. Kan skade nyrer og indre organer så det er ikke helt ufarlig. Om en tar tilskudd må en iallfall følge opp med målinger.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Når det finnes hyperparathyreoidisme, finnes det da ikke også hypoparathyreoidisme?

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Ja, det gjør det, men det er en meget skjelden tilstand, såvidt jeg vet. Sjekket endel ang parathyreoidea for etpar år siden, da min mor ble operert for hyperparathyreoidisme

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hypotilstanden kommer gjerne når de operativt fjerner kjertelen med parakjertlkene med "på lasset".
    Det gjøres nok ikke mer hvis det går å unngå da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. hva er anti-tpo??
    Av isa1 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 10-05-08, 07:24
  2. Hva er anti-tpo??
    Av Lillejenta i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 16-02-08, 15:02
  3. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 22-01-08, 11:28
  4. Anti TPO
    Av Rafael i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 9
    Siste melding: 18-09-07, 08:10
  5. Aspartam og andre farlige stoffer
    Av Stina i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 17-04-07, 10:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine