Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Tråd: Biopsi

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard Biopsi

Hei.
    Nå har jeg fått time hos endo-kirugisk på St. Olavs. (Andre med erfaringer fra denne avd.??)
    Lurer da litt på, hvordan fungerer en biopsi? Vet at den legen jeg har time hos er svensk, og i Sverige er jo biopsi en vanlig test å ta ved endo-sykdommer. Snakket med resepsjonsdama der, og hun sa at det vanligste de gjorde ved denne avd. for folk med endo-sykdommer var biopsi (sikkert mye i fht kreft/svulster!). Dette er eg. veldig uaktuelt for min del, da ultralyd, samt røntgen med kontrast viste at det ikke var noen kuler i kjertlen. Kan de se thyroiditt med biopsi? Dessuten lurer på om jeg får noen slags bedøvelse under prøveuttaket.

Jeg er veldig skeptisk til denne undersøkelsen, lei av å føle at jeg "kommer feil" hver gang jeg er inne til time (endokrinolog, ønh-spesialist, røntgenlege), så vurderer faktisk å takke nei til timen om de ikke kan finne ut noe i forhold til min hovne kjertel.
    Eva35

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det er helt sant at i Sverige tar de biopsi for å se om man har hashimotos.
    Det er den eneste sikre måten å bestemme det.

I tyskland tar de ultralyd for å se om man har hashimotos. D blir kjertelen tidlig mørk på ultralyd og det er karakteristisk for hashimotos. De ser altså straks at man har n thyreoditt.

Her i landet ser de bare etter knuter med ultralyd. Mend et var en her som skrev at operatøren sa n så at hun hadde hashimotos.
    Men jeg har ikke hørt det fra andre at det var flere som fikk den bemerkningen.

I Norge tar de vanligvis bare anti-TPO-prver. Disse vil være negative i 10% av tilfellene enda man har hashimotos. Noen har bare antithyreoglobulin men ikke anti-TPO.

Det går an å titte på det svenske legetidsskriftets sider og de nevner at de anbefaler biopsi.

Men er det tvil hos deg? Hvis du har en la ft4 og en høy TSH samt antistoffer skulle saken jo være grei.

baremei Gjest

Standard

Biopsien skal være ultralydassistert, hvis ikke har den ingen eller liten verdi.

Det du kaller røntgen med kontrast er mest sannsynlig en scintigrafi med radioaktivt jod, og den viser ikke nødvendigvis alle kuler, eller det min lege kaller "fokus", altså celler som suger opp mer eller mindre radioaktivt jod enn resten av kjertelen.

Noen bedøvelse får du ikke, det er lite nerver i området de stikker i. Det er ubehagelig, men ikke vondt. Jeg har gjort det to ganger.
    Iflg min endokrinolog er de aller flinkeste på dette folkene på Bærum sykehus, og de bruker alltid ultralyd. Jeg gjorde det først på Ullevål uten ultralyd (hvor de altså skal ha lotto-flaks for å treffe evt. kuler) og deretter på Bærum, hvor de var utrolig hyggelige og nøyaktige.

Og ja, biopsi brukes for å utelukke kreft i evt. kuler i kjertelen.

Lignende tråder

1. biopsi
    Av mammantileir i forumet Operasjonssalen
    Svar: 4
    Siste melding: 02-04-08, 19:54

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •