Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    30

Standard Hypertyreose e.l. og tanker

Hei har i lang tid hatt en lang rekke plager som stemmer godt overens med høyt stoffskifte.

Men er litt usikker på hva jeg skal tolke ut i fra prøvene min. Legene sier at mine prøvesvar er helt fine, men jeg får ikke dette til å stemme med min almentilstand. Kunne derfor godt tenke meg å høre hva dere andre her inne tror.....

Her er restultatene:

• Dato:........Ref. verdi...............280706..100706..301105..090805
      Vit B12.............200-650................243........268........................... ....
      S-Calsium........2.15-2.51..............2.37..........................
      S-I-Calsium......1.15-1.32..............1.32....................
      A-TPO..............0-60.....................38..........49..........49..........3 0.....
      F-T3.................3.6-6.0.................4.7.........5.8.........5.7.........4.4
      F-T4.................10-23...................17..........18..........19..........15
      TSH.................0.4-3.5.................0.37........0.34.......0.52.......0.48
      Progesteron......0.9-3.0.................3.3...........2.9

Det er hypofysen som "senser" T3 og T4 nivået i kroppen og produserer TSH deretter. Skjoldbrusk kjertelen senker produksjon av T3/T4 hvis den får lite TSH og øker produksjonen hvis TSH stiger.
    Så vidt jeg kan se så er mitt TSH nivå ganske konstant (nesten låst) og jeg tenker at det skal stige og synke, det er jo ingen dynamikk slik det er nå.
    T3/T4 er ganske konstant og jeg tror også dette skal svinge og ha en viss dynamikk. Iom at det er så lite TSH tenker jeg at hypofysen forsøker å bremse produksjonen av T3 og T4 noe(som jo ligger i øvre halvdel) men greier det ikke fordi kanskje det ikke er bare hypofysen som stimulerer skjoldbrusk'ern. Synes jeg leste noe om at eggehvite-stoffer kunne stimulere skjoldbruskjertelen til produksjon.

Fant også informasjon om noen av blodprøvene:
    S-FSH ref. 1.5 – 10 – mine prøver 1.9
    Høye verdier ses ved gonadeinsuffisiens, gonadedys- agenesier (Turner, Klinefelter)
    Lave verdier ses ved hypothalamisk eller hypofysær skade eller ved forstyrrelse i hypothalamusfunksjonen, f.eks ved anorexia nervosa
    Ved PCOS ses ofte at forholdet LH/FSH er større enn 2-3

S-LH ref. 1,5 – 9.3 – mine prøver 2.6
    Tolkning: Lave verdier kan ses ved sykdom i hypofyse/hypothalamus (sekundær gonadesvikt). Hos kvinner vil stress av enhver art kunne medføre amenoré. Det er en sekundær gonadesvikt pga funksjonell reduksjon i LH/FSH-sekresjonen. Høye verdier kan ses ved sykdom i ovarier/testikler (primær gonadesvikt) pga bortfall av kjønnshormonenes negative feedback effekt på hypofysen.

Progesteron ref. 0.9 – 3.0 – mine prøver 3.3 og 2.9
    Man vet at progesteron stimulerer de cellene i beinvevet som lager beinvev. De kalles osteoblaster. Hele livet foregår det en nedbrytning og oppbygging av beinvev. I kroppen er det til en hver tid mange små lakuner, der beinvev er resorbert og som så fylles med ungt og sterkt beinvev. I løpet av 12 år er alt beinet i en rørknokkel skiftet ut. Progesteron har en viktig rolle i denne prosessen.

Tenker derfor at Progesteronen henger sammen med at jeg har Ionisert Calsium i øvre halvdel.
    Jeg tenker egentlig bare høyt og det kan godt tenkes at det er bare vås alt sammen....veit da søren jeg ... men hva gjør man ikke når man går og sliten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Høyttenkning fra meg også: har du sjekket ut hvilke symptomer som kommer av for lav B 12? Selv om du ligger innenfor normalen her så er det jo mot nedre grense.

Jeg fikk selv konstatert B12 mangel for mange år siden og har tatt sprøyter ca 4 ganger i året. Trøtthet var det symptomet jeg husker best.

baremei Gjest

Standard

Mange ville gitt mye for å ha de stoffskifteverdiene du har, og jeg synes de ser flotte ut.

Derimot ville jeg bedt om å få B12-sprøyter i morgen den dag, for selv om du ligger innenfor normalen er den veldig lav, og mange merker stor forskjell ved å ta tilskudd. Ikke er det farlig heller, overskudd skylles bare ut.

B12-mangel gir mange av de samme symtpomene som lavt stoffskifte, som tretthet, mangel på konsentrasjon, glemsomhet løs mage og mye luft, prikking i hender og føtter osv.

Ferritin og vit. D bør også sjekkes og gir også lignende symptomer. Det skal du ikke spise uten forutgående prøve, det kan føre til forgiftning.

Jeg ville sjekket disse "enkle" tingene først, og deretter tenkt i andre baner.

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    30

Standard

Jeg tror ingen ville hatt kroppen min og stoffskiftet dens hvis du hadde visst alle plagene den gir meg. Møkkakropp .

Ja mange av symptomene du nevner stemmer med meg. Jeg har fått beskjed om å ta jerntilskudd og har gjort det morgen og kveld i 2 mndr nå. Likedan med B12, men hvorfor får jeg jern og B12 mangel, jeg er utredet men fastlegen min finner ingen åpenbar grunn. Jeg tenker at det er en årsak til at jern og B12 kanskje forsvinner ut av kroppen og det er nok den forhøyete omløpshastigheten.

Jeg ser at laboratoriet Fürst oppererer med ref. verdier på T3 på 2.3 - 5.7 og siste målingene jeg hadde var 5.8, det finner jeg veldig merkelig når TSH er på 0.34. Jeg leste at TSH og produksjon av T3 og T4 må sees i sammenheng. Dessuten tenker jeg om kroppen min egentlig skulle hatt T3 på eksempelvis 2.45 så er det jo faktisk alt for høyt.

Og i det siste har jeg begynt å få en tiltagende sus i hodet, problemer med å falle i søvn, 3-dimensjonalt syn, diare, hyppigere toalettbesøk og en merkelig skjelving i musklene nærmest som den samme skjelvingen som når man har badet i iskaldt vann og fryser, spes merkbar ved total avslappning eller anspenning. Frysninger på nesa. Voldsomt dårlig kort-tidshukommelse. Glemte faktisk 1000 kr i minibanken her forleden. Har nylig fått en slags blærekatar lignende følelse. Har også merket at jeg plutselig blir veldig varm og det oppstår en sånn rødhet som man har etter å ha gått 10 mil på ski i påskefjellet, blir varm kun i ansiktet og på ørene. Ørene kan bli nesten rødglødende helt uten videre. Voldsom og urytmisk hjerteslag, kan ligge i sengen om morgenen og telle hjerteslagene mine kun ved å kjenne at hele kroppen banker. Rett etter oppvåkning har jeg målt pulsen min (med pulsklokke) til altid å ligge godt over 80.

Hvis jeg skulle gjette og mine tanker skulle stemme tror jeg at stoffskiftet er littebittegranne forhøyet men at jeg har gått med dette så lenge at plagene stresser kroppen veldig.

Nå vet jeg ikke om plagene mine skyldes stoffskifte overhode men jeg finner ingen annen forklaringsmodell og det gjør heller ikke fastlegen min som tar meg super-seriøst. Hvis det viser seg at jeg har litt for høyt stoffskifte hvordan løser man det. Har tatt bilde av skjoldbrusken og de fant ikke noe tilsynelatende galt.

Hvis evnt. skjoldbrusk kjertelen produserer T3 og T4 uten å la seg regulerer av TSH, altås at den lever sitt eget ukontrollerte liv. Hvordan kan man da nedregulerer T3 og T4 produksjonen ? Hadde jo vært interessant å prøve noe medisiner for å rett og slett utelukke ting. Men det finnes kanskje ikke medisiner som gjør dette ?

Og du verden så lite allmenleger egentlig kan. Eller de kan littebittegranne om massevis. Og det er for lite for de fleste.

Forresten skal jeg til en spesialist i indremedisin og endokrinolog på Spesialist-senteret her i Oslo om 2 uker og da tenker jeg på om det er noe jeg burde passe på å si eller gjøre den korte stunden jeg er hos han? Er så redd for at jeg skal fortsette å ha alle plagene mine uten å få bli tatt seriøst for nå er jeg så plaget at jeg føler jeg har problemer med å holde ut og få tiden til å gå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Sverre73

Du bør få testet anti-TG og TRAS! Det er disse jeg har utslag på når det kommer til antistoffer. Jeg har selv en rar form for stoffskifteplager, og jeg gikk i maaaange år før de fant ut av det. Jeg har blokkerende TRAS som i praksis gjør meg lav, men hadde den vært stimulerende hadde jeg vært høy. Be legen din om en skikkelig thyreoidea utredning. Her i helse vest har de egne skjemaer for det.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Aug 2006
    Meldinger
    233

Standard

Hei Anne Ma.

Kan du gå inn på LISSOM FRISK og se på prøveresultatene mine?

kan du kommentere dette for meg?
    Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv, legen gjør lite uten at jeg pusher på han. Jeg må liksom SELV fortelle hva jeg vil han skal gjøre...
    Jeg må selv påpeke avvikene osv, dette gjør det litt vansklig å stole på legen, for JEG går jo til HAN for å bli trygget på sykdommen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Det skal jeg gjøre vet du
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av sverre73
    Jeg tror ingen ville hatt kroppen min og stoffskiftet dens hvis du hadde visst alle plagene den gir meg. Møkkakropp .
    Tror ikke du uten videre kan anta at en som "vanker" her inne ikke skjønner hva du snakker om... Jeg skulle gitt mye for å slippe å vite.
    Ja mange av symptomene du nevner stemmer med meg. Jeg har fått beskjed om å ta jerntilskudd og har gjort det morgen og kveld i 2 mndr nå. Likedan med B12, men hvorfor får jeg jern og B12 mangel, jeg er utredet men fastlegen min finner ingen åpenbar grunn.
    Er du sjekket for cøliaki? Ikke bare med blodprøve, men ved gastroskopi?
    Og om tilskudd av B12 ikke hjelper bør man forsøke med sprøyter - manglende opptak kan skyldes mangel på intrinsic factor (et enzym i magen som sørger for opptak av B-vitamin), og da er det bare sprøyter som hjelper, enkelte har nytte av TrioBe-tabletter. "Vanlige" helsekost/butikk-tabletter skylles rett i do.

Jeg tenker at det er en årsak til at jern og B12 kanskje forsvinner ut av kroppen og det er nok den forhøyete omløpshastigheten.
    Kan være - se nedenfor.

Og i det siste har jeg begynt å få en <snippet symptomliste>

Hvis jeg skulle gjette og mine tanker skulle stemme tror jeg at stoffskiftet er littebittegranne forhøyet men at jeg har gått med dette så lenge at plagene stresser kroppen veldig.
    Alle symptomene du lister opp kan stemme med forhøyet og svingende stoffskifte. Og jeg kjenner meg veldig igjen, og har selv hatt toksisk knutestruma med knuter på begge sider. Mine blodprøver var aldri veldig gale, med en tsh rundt 0,2 til 0,7, lav normal FT4 på mellom 9 og 12, og en perfekt FT3 midt på skalaen. Til slutt utviklet jeg et digert struma, og etter et 3-siders nødrop til Ullevål fikk jeg hjelp. Det tok ti år alt i alt.

Prøver som ble tatt var ultralyd, jodopptak og scintigrafi. Det var sistnevnte som "avslørte" knutenes type, både såkalt varme og kalde, og jeg fikk behandling først med Neo-Mercazole, som "slår ned" stoffskifte, og med levaxin for å holde det stabilt - såkalt block and replace behandling.

Det fungerte så som så, og jeg fikk radioaktivt jod for å drepe knutene. Det fungerte over all forventning, kjertelen ble med i dragsuget, selv om håpet var at den skulle overleve og begynne å jobbe igjen. Det kan ta 6-9 mndr før så skjer, og etter å ha glodd på Aftenpostens førsteider i 6 måneder ga jeg opp og ba om å få begynne på Levaxin. (det gikk også så som så, men det er en annen historie, som kort oppsummert endte på Armour og et liv igjen).

Nå vet jeg ikke om plagene mine skyldes stoffskifte overhode men jeg finner ingen annen forklaringsmodell og det gjør heller ikke fastlegen min som tar meg super-seriøst. Hvis det viser seg at jeg har litt for høyt stoffskifte hvordan løser man det. Har tatt bilde av skjoldbrusken og de fant ikke noe tilsynelatende galt.
    Hva slags bilde? Scintigrafi eller ultralyd eller noe annet?

Hadde jo vært interessant å prøve noe medisiner for å rett og slett utelukke ting. Men det finnes kanskje ikke medisiner som gjør dette ?
    Joda - Neo-Mercazole gjør det, den heter noe annet nå som jeg ikke husker.

Og du verden så lite allmenleger egentlig kan. Eller de kan littebittegranne om massevis. Og det er for lite for de fleste.
    Jo takk, jeg brukte opp like mange leger som år i jakten på helsa mi.

Forresten skal jeg til en spesialist i indremedisin og endokrinolog på Spesialist-senteret her i Oslo om 2 uker og da tenker jeg på om det er noe jeg burde passe på å si eller gjøre den korte stunden jeg er hos han? Er så redd for at jeg skal fortsette å ha alle plagene mine uten å få bli tatt seriøst for nå er jeg så plaget at jeg føler jeg har problemer med å holde ut og få tiden til å gå.
    Lykke til!

Medlem siden
    Jul 2006
    Meldinger
    30

Standard

Heija

Er du sjekket for cøliaki? Ikke bare med blodprøve, men ved gastroskopi?
    Og om tilskudd av B12 ikke hjelper bør man forsøke med sprøyter - manglende opptak kan skyldes mangel på intrinsic factor (et enzym i magen som sørger for opptak av B-vitamin), og da er det bare sprøyter som hjelper, enkelte har nytte av TrioBe-tabletter. "Vanlige" helsekost/butikk-tabletter skylles rett i do.
    Ja jeg er sjekket for cøliakii både ved blodprøver og gastroskopi. Det er TrioBe jeg spiser men så vidt jeg har lest tar kroppen opp minimalt med B12 fra kosten.

Hva slags bilde? Scintigrafi eller ultralyd eller noe annet?
    Jeg har tatt røntgen og ultralyd av skjoldbrusk-kjertelen. Hvilket betyr at jeg burde få tatt jodopptak og scintigrafi også. Er jodopptak det samme som kontrastvesk ?

Jeg ble jo målt med 0.34 TSH (ref. 0.4-3.5) som er under minimum og en T3 verdi på 5.8 (ref. 3.6-6.0) som jo er kun 0.2 under maksimum. Dette kan da ikke henge på greip......

Den siste tiden har maten gått så fort igjennom kroppen at jeg våkner på natten at jeg må på do og det gjerne 2-3 ganger i løpet av natten. Må jo si at jeg gråter mye for tiden av fortvilelse over å være sååå i ulaget og utmattet av alle plagene jeg har slitt med i flere år nå, plagene har tilltatt ekstremt i sommer.

Utslitt hilsen fra Sverre

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

OI!
    Må jo si at jeg gråter mye for tiden av fortvilelse over å være sååå i ulaget og utmattet av alle plagene jeg har slitt med i flere år nå, plagene har tilltatt ekstremt i sommer.
    Dette høres akkurat ut som meg den siste tiden før de fant ut at jeg var syk og ikke hypokonder. Jeg blir også mye dårligere om sommeren. Jeg vet ikke hvorfor.

Føler med deg!!
    Klem!
    Hilsen Anne Ma

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. TANKER OM KOST
    Av Anisa i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 1
    Siste melding: 13-09-08, 20:29
  2. tanker rundt å lese andres erfaringer
    Av Gerd i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 23-05-07, 18:42
  3. Sjukvårdsrådgivningen - Hypertyreose
    Av Anne Ma i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 02-03-07, 21:02

Bokmerker

Regler for innlegg