Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    24

Standard Øker dosen, men akutt sengeliggende likevel?

Hei,

er det noen som vet litt mer enn meg og har lyst til å svare, så blir jeg veldig glad. Dette innlegget ble vel langt - sorry!

Har tatt 50 mg levaxin daglig i snart 6 år - det har fungert fint. I august ble det konstatert at stoffskiftet hadde blitt lavere og at jeg burde øke dosen (merket ikke så mye symptoner egentlig) til 9 tabl a 50 mg i uken. Jeg hadde også 572 i Antistoff. 1 mnd etter var fortsatt TSH: 2,2, FT4:14 og antistoff 550 som indikerte at jeg hadde betennelse i skjoldbruskkjertelen og fikk beskjed om å øke til 11 tabl. a 50 mg. Uken etter dette begynte det rare:

Fikk tung pust og hjertebank når jeg gikk opp en trapp i en ukes tid. Min behandlende lege tok en hel del blodprøver (omtrent hele skjemaet) og det viste seg at alle blodprøver var ok, utenom antistoffene 602.

Deretter påfølgende uke ble jeg sengeliggende 1 uke - helt, totalt slapp. Følte meg neddopet og som å ha influensa uten feber. Legen mente det var betennelsen i skjoldbruskkjertelen som hadde skylden og at dette ville gå over når jeg økte dosen levaxin (som jeg allerede hadde gjort uken før).

Uken etter følte jeg meg som 70 % pigg av mitt sedvanlige 100 % og tenkte at nå begynner det å hjelpe, men de påfølgende 2 ukene etter var jeg slappere, ca 50 % av mitt vanlige energinivå. Legen sykmeldte meg 50 %, men jeg jobbet likevel bortimot 100%. Nye prøver viste en TSH: 0,81, FT4:17,5, antistoffene: 617.

Så følte jeg energinivået stige til 80 % i en uke, så smalt det og jeg ble liggende rett ut i 3 dager helt slapp og uten energi. Økte da dosen til 100 mg per dag (700 mg i uken). Etter 3-4 dager følte meg litt bedre igjen og tenkte det var fordi jeg hadde jobbet for mye. Så pigg igjen en uke og nå forrige uke ble jeg sengeliggende igjen. Ble bittelitte grann bedre etter 3 dager (nå i helgen) men igår og idag mye værre igjen (og det uten å ha jobbet, gjort noe som helst, ikke vært ute av leiligheten engang).

Har hatt hodepine i 5 uker (som et trykk i bakhodet, samt veldig sliten bak øynene). Hodet er som en ulldott og føler meg litt svimmel. Blir sliten av å gå fra sengen til toalettet og tilbake. Vil sove (og gjør det nå) nesten hele døgnet. Føler meg kokhet (som om jeg har feber) i pannen, men det har jeg ikke, kanskje bare maks 0,5 grad. Skjelver og fryser, tørr munn, tørst, ikke matlyst, blir uvel når jeg prøver å spise.

Min behandlende lege lovte for et 2 uker siden at hun skulle sende meg til Endokrinolog om jeg ikke ble bedre, men hun er sykmeldt og min fastlege på samme senteret har ikke tid til å prate og sier at jeg må vente på at behandlede lege er tilbake senere i uken.

Det er 2 uker siden jeg økte til 100 mg i uken, som er dobbelt så mye som jeg tok fremtil august. Hvorfor i all verden har jeg plutselig blitt dårlig ETTER jeg begynte å øke dosene?
    Er det vanlig at jeg har kroppen min oppfører seg slik? En uke på bedringens vei og så plutselig sengeliggende med disse sympt.? Har ikke vært meg selv siden dette begynte nesten 2 mnd siden.

Er 34 år og trener vanligvis i snitt 2 ganger i uken fremtil midt september når dette begynte og spiser noenlunde sunt. Tusen takk til dere som tar dere tid til å svare - ble såå glad når jeg fant denne siden.

baremei Gjest

Standard

Du bør be om

- nye prøver av stoffskiftet (TSH, FT4, FT3, anti-TPO) - ferritin - B12 - folat - homocystein - metylmalonat.

- sprøyter med B12, evt. TrioBe tabletter

- "tillatelse" til å ta jerntilskudd (hemjern, drikk med app.juice eller ta c-vitamin samtidig, det er nødvendig for opptaket av jern).

- nye prøver av stoffskifte, B12, ferritin, folat, homocystein om drøye 6 uker (ja, jeg vet det er lenge, men sånn er det med denne dritten).

- en prat om stoffskiftet.

Noe av den dårlige formen kan skyldes manglene i vitaminer, men jeg tror neppe man blir sååå dårlig av dine verdier, selv om de er mye lavere enn de burde være.

Dere må vurdere om du skal få justert vitaminene og se an litt, og la medisineringen være som den er, eller om du kanskje burde øke litt igjen. Nå husker ikke jeg når du økte sist, bare pass på at det går 6-8 uker før neste økning, og når du bikker 125mcg/dag bør det kanskje gå enda lenger tid i mellom

Om du kanskje burde senke dosen siden du følte deg bedre før økningen tror jeg en endokrinolog burde mene noe om - det er litt skummelt å si. Du vet kanskje best selv.

Du har B12 helt i nedre normal - de fleste med hypo merker stor forskjell i formen hvis de har over 360 - Nora husker alle disse tallene.

Du har homocystein over normalområdet - det kan bekrefte at du har en B12-mangel

Du har folat i nedre grense - den bør kvalifisere for TrioBe, som altså gir deg både B12 og folat.

Ferritin er jernmetning i blodet - HB kan være helt perfekt selv om du har jernmangel.

Les denne nøye: http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=69

Hos Ahus står det:
    http://www.msa.ahus.no/modules/module_1 ... 98a191a354

Vurdering
    Verdier under 100 pmol/L kan tyde på kobalaminmangel. Det er imidlertid en vid gråsone, og funksjonell mangel kan forekomme selv om kobalaminnivået er innenfor referanseområdet.
    For nærmere utredning bør man måle metylmalonat og homocystein. Analyse av metylmalonat gir en mer eksakt beskjed om hvorvidt det foreligger B12-mangel. Lav vitamin B12-verdi med normal homocystein og metylmalonat skal ikke behandles (ref. Petter Wetterberg, Utposten nr. 6, 2004).

Og på samme sted, velg S-ferritin i venstre marg, står det:
    10 - 30 mg/L indikerer reduserte jernlagre

Og under S-Folat står det:

Vurdering
    P-homocystein stiger ved folatmangel og er et parameter som bør brukes ved mistanke om mangel på folat. For å skille folatmangel fra kobalaminmangel, kan analyse av p-homocystein og s-metylmalonat være til hjelp (metylmalonat er høy ved kobalaminmangel, men ikke ved folatmangel, homocystein er forhøyet ved begge tilstander).

Kobalamin er altså B12.

Og jeg kom på en ting til: lavt jernnivå kan føre til at man tåler doseøkning av Levaxin svært dårlig.

I tillegg har du økt dosen til det dobbelte siden august, og jeg synes det er altfor raskt.

Du bør gå på ny dose i minst 6-8 uker, og for rask økning kan føre til at man blir enda dårligere enn før.

Hadde jeg vært deg hadde jeg redusert dosen med 25mcg/dag, og husker jeg riktig tok du 50 frem til august, og tar idag 100? Sånn at du tar 75mcg pr dag i noen uker, og så kan du forsiktig øke igjen hvis form og prøver tilsier det.

Jernmangel kan gi hodepine.

Jeg hadde rundt 230, mener jeg å huske. Er ikke helt sikker, men sånn deromkring.

Nora er et oppkomme av linker - har du noen om dette for hånden, Nora?

Men å si til legen at du vil forsøke tilskudd bør ikke være noe problem, og dere kan jo heller avtale at du gjør det, og tar nye prøver om et par måneder, f.eks. Ã… ta jern med dine verdier er heller ikke noe farlig, siden du ligger langt nede på normalen. Det skal mye til før det er fare for forgiftning.

B12 er ikke farlig i det hele tatt, den er vannløselig, slik at overskudd bare skylles ut igjen.

Legen bør jo være interessert i å prøve, siden du er så dårlig som du er.

Ta gjerne en utskrift og diskuter det.

Hos lommelegen står dette:
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321808

De tidlige symptomene kan ofte gi en rekke ukarakteristiske plager og kan være vanskelige å registrere før blodets hemoglobinkonsentrasjon er nede i 8-10 mg/100 ml blod. Tidlige symptomer er slapphet/trøtthet, blek hud, hodepine, øresus, svimmelhet og nedsatt arbeidskapasitet.
    Tegn på alvorlig jernmangelanemi er tungpustenhet, rask puls og hjertesvikt.

Og her http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321300

Årsaker
    For lav produksjon av røde blodceller. Det kan lages for få røde blodceller ved:
    - Jernmangel.
    - Vitamin B12-mangel.
    - Folinsyremangel.
    - Kroniske sykdommer, som leddgikt, nyresvikt, leversykdom, alkoholmisbruk, lavt stoffskifte, alvorlige infeksjoner og kreft.
    - Sjeldne blodsykdommer som thalassemi, ringsideroblastanemi og aplastisk anemi.

Fant også dette http://www.astrazeneca.no/sykdommer/ane ... _lege.html

Senere tids forskning har også vist at vitamin B12 og folinsyre er viktig i en annen og mer komplisert sammenheng; nemlig for dannelsen av homocystein og metylmalonsyre. Under utredningen av B12 mangel vil det også sendes prøver på disse ting til laboratoriet. Dette for å stille en mer eksakt diagnose. I dag er forskerne også opptatt av den betydning homocystein har som risikofaktor ved hjerte-karsykdom. Forhøyet homocystein gir i seg selv en viss risiko for hjerte-karsykdom selv om enkelte stiller seg avventende til dette. Det er påvist risikoøkning både for koronar hjertesykdom og hjernekar sykdom. Noen studier har også vist sammenheng mellom høy homocystein og blodpropp.

Lignende tråder

1. Lyst på bil? Ikke? Les likevel!
    Av baremei i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 04-11-07, 12:41
  2. hvorfor går fritt t4 ned når jeg øker dosen?
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 16-11-06, 15:18
  3. Gått rett i sengeliggende
    Av Tor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 21-08-06, 21:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg