Viser søkeresultater 1 til 10 av 29
Tråd: Merkelige sammenhenger?
-
10-08-06, 23:55 #1
Merkelige sammenhenger?
Kan dere bidra med noe her?
Vet om ei med høyt stoffskifte. Hun har også fått diagnosen manisk-depressiv og tar litium for dette. Hun har høyt stoffskifte i mange år - vet ikke hvilken "type".
Nå får hun ikke medisiner for høyt stoffskifte. Hun har tatt Neo-Mecazole i mange år og har fått vite at hun ikke tåler å få mer. Nå skal det hele avventes litt.
Imens er hun veldig, veldig hyper. Hun føler selv at det er stoffskiftet fordi hun har følt det slik før - før medisinering. Det er virkelig ille visstnok.
Hvis hun skal medisineres igjen så blir det med radioaktivt jod.
Hun har begynt å få "menstruasjon" flere ganger om måneden. Tidligere (kanskje også nå) - har hun fått veldig lett blåmerker.
Jeg har lavt stoffskifte. Så har jeg en sykdom som gir meg uregelmessig og lite menstruasjonsblødninger. Så har jeg hatt en bløderlignende sykdom som bl.a. ga seg utslag i mange blåmerker. Uka før mens føler jeg meg "hyper", "manisk"... Hun er verst før blødningsperiodene.
Andre enn jeg som ser store sammenhenger her?
Noen som har noen tips til min bekjent?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
11-08-06, 00:24 #2
Hei stina

Det er ikke så mye jeg kan bidra med er jeg redd, men litiumen som hun tar påvirker stoffskiftet. Husker ikke helt, men jeg tror at litium ofte gjør at folk blir hypothyreote. Kan det være legen har stoppet medisineringen pga at han håper litiumen skal senke stoffskiftet?
Desverre har jeg ikke memoret så mye av det jeg har lest om manisk-depressiv og hypotyreose. men det er ganske mye litteratur der ute om det.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
11-08-06, 00:46 #3
Jeg skulle skrive det samme som jeg ser at Anne Ma allerede har skrevet! Litium er IKKE et fullgodt antidepressiva - det klusser med stoffskiftet..! Dette kan du lese om i Hegges bok "Også skal du ikke stille spørsmål". Den finnes det forøvrig også 99 andre gode grunner til å lese.
Skjønner at målet er å senke stoffskiftet, men litium er ikke måten å gjøre det på.
-
11-08-06, 08:58 #4
Mitt umiddelbare spørsmål er: Hvorfor kan hun ikke fortsette med Neo-M? Har hun fått en infeksjon av medisinen? Eller er det fordi legen mener at hun ikke kan bruke denne medisinen over mange år pga faren for en eller annen bivirkning? Jeg vet at det er sistnevnte oppfatning som gjør at vi med høyt stoffskifte ender opp med radioaktiv jodbehandling som etterpå gjør oss hypo.
Uansett årsak så kan vel ikke legen bare ta henne av medisinen og la henne gå hyper over tid. Dette kan jo være farlig. Da tenker jeg spesielt på hjertet.Desember 05: Graves. April 08: Radioaktiv jodbehandling. Nå lavt stoffskifte.
-
12-08-06, 01:04 #5
JA!!!!
Hun har hatt veldig problemer med smerter i hjerteregionen. Hun har vært innlagt på sykehuset flere ganger pga dette uten at de har funnet noe galt. Hun sier det er som om det er kramper i området. Dette har jo da selvsagt også gitt henne mye angst. Men slik hadde hun det også når hun gikk på Neo-Mecazole, tror jeg.
Og jeg tror det er fordi de frykter bivirkninger hun ikke kan gå på Neo-Mecazole mer. Hun sa noe om at kroppen ikke tålte mer eller noe slikt.
Og jeg har også lest en plass (det må være i en av de dokumentene vi stadig henviser til) at litium kan påvirke stoffskiftet ugunstig. Ja, forresten det er ikke tvil. Min mor er manisk depressiv, hun tok litium over lengre tid og så sjekket hun det ikke så ofte som hun skulle. Men jeg tror hun fikk så høyt stoffskifte at hun holdt på å dø. Tror hun fikk kalsium eller kalium i blodet. Oi, det var tøffe tak (farsken, den var nesten gått i glemmeboksen - ja, ja, det jo i alle fall over).
Men finnes det andre medisiner mot bipolar lidelse?
Og finnes det andre medisiner mot høyt stoffskifte? Burde hun insistere på å få fortsette på dette? Burde hun få radiaktivt jod? Jeg tror det er VELDIG viktig at det blir gjort noe. Hun har det slett ikke bra."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
12-08-06, 01:12 #6
Som jeg var inne på tidligere i et innlegg så jeg foredraget til Paul Kavli om M.E. i går natt. Han snakket om at mennesker med M.E. ofte hadde brystsmerter og kunne bli innlagt pga det, men så var det ingenting galt med hjertet... Kan det være noe i det Stina?Hun har hatt veldig problemer med smerter i hjerteregionen. Hun har vært innlagt på sykehuset flere ganger pga dette uten at de har funnet noe galt. Hun sier det er som om det er kramper i området.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-08-06, 01:21 #7
Ja, jeg vet, Anne Ma, jeg har nettopp nevnt for henne at jeg muligens mistenker ME for henne også, men hun klarer ikke å ta det inn over seg. Hun har det ikke særlig godt. Og hodet blir visst ikke bedre av å være hyper enn hypo, tror nærmest det går på høygir, så det går trill rundt. Men om hun har ME eller ikke, så må hun jo ha rette behandling for stoffskiftet.
Men er det ME foredraget du har lagt ut, nå blir jeg litt forvirret, har ikke sett det enda, og rekker vel ikke i natt ;) Jeg trodde det var med stoffskiftet, men du mener vel kanskje tidligere? Jeg har sett noe foredrag om ME, men orket ikke å se alle. Var det du som la ut den linken også?
Mor, kan du samle alle din kyllinger små?"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
12-08-06, 01:23 #8
Og vet du, Anne Ma, jeg mistenkte dette om henne for over ett år siden - da jeg var på mitt første og eneste møte/foredrag om ME, for jeg traff en mann med ME som hadde mye kramper i ryggen - det lignet sånn på hennes beskrivelse, men hun har altså foran i brystet. Men måten krampene var på...
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
12-08-06, 01:46 #9
Ja det foredraget om ME la jeg ut for mange måneder siden

Kanskje du skulle få henne til å se det. Gjerne lettere enn å lese? Det er jo mye å hente på å bare se første delen!
Hilsen Anne Ma
-
12-08-06, 01:54 #10
Hun bor i en annen del av landet. Har ikke sett henne på veldig lenge, men kanskje hun kommer i morgen. Da har vi mye å ta igjen, men blir det mulighet for det, så skal jeg kanskje gjøre det. Men det viktigste er kanskje å snakke om selv hypertyreosen hennes, for den vet vi jo sikkert at hun har. Kanskje få henne til å ta prøver og så sende meg prøvesvarene, og så kan jeg drøfte det med dere.
Vi får se ;)
Takk for innspill."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Lignende tråder
-
Haha, endelig en forklaring på merkelige symptomer!
Av Lilje i forumet Lavt stoffskifteSvar: 135Siste melding: 18-11-08, 11:03 -
Merkelige lyder fra halsen
Av Gitte i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuterSvar: 2Siste melding: 21-08-07, 20:50 -
ENDOKRINILOGER MERKELIGE DYR
Av cathrin i forumet Hos legenSvar: 6Siste melding: 02-10-06, 22:36
Svar med sitat
Bokmerker