Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
Tråd: Streik i toppetasjen!
-
24-07-06, 19:02 #1
Streik i toppetasjen!
Takk til deg Stina som klipte og limte fra dr.Egil Haugs artikkel i en annen tråd!
"Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet."
Prøver å forstå innholdet, men toppetasjen har streiket i dag!
Det som står om at dosen økes så med 0.025 mg L- .........Når jeg ganger 0.025 med 7 døgn, får jeg det flotte tallet 0.175!? Legen min sa at økning etter retningslinjene er 25 mikrogram pr. uke, når man begynner å nærme seg vedlikeholdsdosen.
Kan en vennlig sjel forklare dette? TAKK!
-
24-07-06, 19:41 #2
Ã…, så koselig, Joni - tusen værsågod og tusentakk for at jeg kunne gjøre LITT nyttig - føler meg temmelig udugelig for tiden.
8)
Ellers er det litt pinlig - forstår ikke så mye jeg heller (søren heller at jeg skulle ta med hele dette sitatet da). Uff og oi, er jo ikke så dreven på dosering enda jeg heller. Driver å prøver meg fram nå for tiden, og kanskje det går helt galt.
Ohoi!
Ja, ja, får prøve meg litt da. (Heldigvis er det så mange dyktige her inne, så det kommer vel en eller annen til unnsetning - får vi håpe.)
Oi, bare de kommaene er nok til å få dysleksi/kalk(u?)leksi - jaha, da er galskapen i gang.
Men jeg tror jeg hopper over alt det kompliserte og bare tar sjansen:
Tror du ikke at de mener at man skal ta 0,025 mg mer hver dag i ei uke? Ikke gange det med syv. Men hvis man før tok f.eks. 0,100 mg om dagen, så skal man nå ta 0,125 om dagen - i ei uke. Altså 0,125 hver dag hele uka?
Og så skal man vente 6-8 uker før man evt øker 0,025 igjen. Altså hver dag - nå da tilsammen 0,150 mg hver dag. Og igjen - ingen ganging med syv?
Ka du trur?
Men det blir alt for mange desimaler. Tror mine tabletter er på 50 mikrogram Levaxin. (Tror det var før det var så mange nuller før komma - da medisinen het Thyroxin.) Så jeg har da lenge tatt to tabletter om dagen, altså 100 mikrogram Levaxin. Trodde så at det var for lite, og da økte jeg til 125 mikrogram om dagen (2 og 1/2 tablett). Etter ca 8 uker så økte jeg igjen til 150 mikrogram (3 tabletter) hver dag.
Nå er jo jeg er ordentlig surrehue og fabler og roter og spesielt i denne varmen (hm... alltid en unnskyldning), så du må ta alt jeg sier med ei klype salt. Husk også å høre med legen før man evt endrer dosen.
Ser her til slutt hva legen din sier ja, tror også folk her på forumet har snakket om mye mer forsiktig økning jeg, men jeg usikker. Jo mer jeg tenker på det, jo mindre forstår jeg. Hjææælp! Men du skriver jo "når man begynner å nærme seg vedlikeholdsdosen". Så det er kanskje riktig å følge Egil Haugs retningslinjer til å begynne med. Og når så TSH'en begynner å nærme seg det optimale, så tar man altså 25 mikrogram Levaxin og deler opp ut over uka. n'Finn har vært inne på at man kan få en tablett-deler på apoteket. Det er vel også blitt nevnt her inne at man skal fordele slik små doser mest mulig. Si at man bare klarer å dele en 25 mikrogram tablett i fire - så tar man da 1/4 f.eks. mandag, onsdag, fredag og søndag.
Kjære vene, nå har jeg vel forvirret deg enda mer. Skulle kanskje bare slettet hele innlegget. Men nå har jeg sittet så lenge med det at jeg orker ikke å slette det.
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
24-07-06, 22:42 #3
Mange takk for svar Stina!
Det var morsomt skrevet! Må innrømme at jeg ennå ikke helt forstår hva dr. Haug mener. Jeg tør ikke gjøre noen doseøking uten legens "velsignelse", men jeg vil svært gjerne forstå artikkelen. "Taim vill sjow". Kanskje forståelsen kommer sigende en dag? Dette er en merkelig sykdom. Formen varierer fra dag til dag, helt uavhengig av hvor mye man vil, motivasjonen kan være på topp, men så går det ikke likevel..................! :(
I følge artikkelen blir min vedlikeholdsdose ca. 120 mcg pr døgn. Nå tar jeg 100 mcg pr. døgn. Hvis jeg bare skal øke med 25 mcg. pr. uke, vil jeg nå vedlikeholdsdosen om 7.5 mnd! Dette er en tålmodighetsprøve av dimensjoner og jeg synes at alle som gjennomgår dette burde få medalje av kongen i statsråd.

Veldig lykke til videre Stina!
-
24-07-06, 23:22 #4baremei Gjest
Næmmen du skriver det jo selv: "økes med 25mcg/døgn"
Som over: tar du f.eks. 100mcg pr dag skal du øke MED 25mcg = 125mcg/døgn. Hold uka og 7-tallet utenfor, det har ikkenoe med saken å gjøre.
Så venter man 6-8 uker, tar ny blodprøve, og øker da evt. med 25mcg til. Da er man oppe i 150mcg pr. døgn.
Men sånn omtrent rundt 125-150mcg dose/døgn kan det bli kinkig. Der kommer en mulig finjustering inn. Og DA kan det hende legen din har rett. Men innen den tid føler du deg sannsynligvis mye bedre (hvis Levaxin fungerer bra for din kropp), og de små, små justeringene vil være til å leve med selv om det tar tid. Tror jeg, da.
Men jeg vet fra en endokrinolog på Ullevål at enkelte er så sensitive at de tar f.eks. 100mcg pr døgn seks dager i uken, og den syvende skal de ha f.eks. 88mcg. Hun sa dette er så følsomme saker at for enkelte var det skikkelig detektiv-arbeide å finne rett dose.
-
24-07-06, 23:26 #5
Berre hyggeleg 8)
Men jeg må si at jeg forstår mindre og mindre (og tenke seg til at jeg en gang var flink i matte
)
Æhm... tror ikke jeg har like så høye forhåpninger som deg. Her i gården må vi gjøre det så enkelt som mulig. Så derfor oppfatter jeg det slik:Kanskje forståelsen kommer sigende en dag?
Du tar nå 100 mg (eller mcg - er det dette som er den rette betegnelsen?). Så skal du optimalt opp på 120. Legen sier at du kan øke 25 mcg i uka? For meg blir 100 + 25 = 125. Og da ville jeg ikke si i uka, men om 6-8 uker etter at du økte sist. Altså hvis du økte til 100 mcg i dag, så kan du om ca 8 uker øke til optimal dose 120/125 mcg. Altså ikke om 7,5 mnd, men under 2 mnd til.
Men jeg er altså så vanvittig flau over at jeg ikke kan se dette klart og tydelig. Men jeg tror de gamle måleenhetene og de nye forvirrer oss - i alle fall meg, blir så lett forvirret. Kan ha ting helt klart for meg, så sier noen noe til meg eller varmen plager meg eller nakken verker eller en eller annen unnskyldning - så er det bare kaos.
Veldig lykke til videre til deg også Joni
PS - Ser at baremei har vært her nå og ledet oss på rett vei. Gjett om jeg slett ikke har kapasitet til å forstå noe av DET nå. Men nå er du i alle fall i gode hender. Oi, kan si at jeg tror aldri jeg orker å finspikke meg til SÃ… optimal dose."Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
25-07-06, 21:12 #6
Takk for svarene baremeg og Stina!
Beklager, men jeg har fremdeles problemer med å forstå setningen i Haugs artikkel:
"Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet."
Det står 0.025 mg, ikke 25 mcg. Døgn, ikke uke.
Stina skrev:
"Altså hvis du økte til 100 mcg i dag, så kan du om ca 8 uker øke til optimal dose 120/125 mcg. Altså ikke om 7,5 mnd, men under 2 mnd til."
Jeg hadde ikke turd å øke så mye, like før jeg når vedlikeholdsdosen. Det er mange beretninger her i forumet som viser at økningen bør være forsiktig, over tid. Siste gang økte jeg med 50 mcg i uka.
Men, nå er jeg ikke først og fremst ute etter råd om hvordan jeg skal øke, men vil gjerne forstå hva Haug mener.
Takk for gode ønsker Stina,- nå håper jeg det går bedre for hele gjengen!
-
25-07-06, 21:32 #7baremei Gjest
Jeg tror du må slette alt du har tenkt og tenke på nytt:
Opprinnelig skrevet av Joni
0,025 mg = 25 mcg.
0,001 milligram = 1 mikrogram
0,100 milligram = 100 mikrogram.
Så 0.025mg økning betyr f.eks. å øke med Levaxin 25mcg. Pr. dag. En sånn en ekstra om dagen - i tillegg til det man tar fra før.
Og tar man 100mcg (eller 0,100mg om du vil) kan man dele den i fire og ta en hel og en kvart - pr. dag.
Og å øke hver 6. uke betyr at man øker - venter 6 uker - øker igjen.
Eller for å si det på Nora'sk: alle 6 uker.
:P
-
26-07-06, 01:07 #8
Og så godt - baremei - her var det klar tale for pengene! Har lenge lurt på forskjellen på mikrogram og milligram, selv om jeg ikke har hatt problemer med å forstå dosen på tabletten. (Det blir som meter og millimeter - og har man bare forstått det, så er det jo greit.) Trodde det var noe gammelt og nytt - Thyroxin og Levaxin, for jeg husker at det stod 0,50 eller 0,05 på de gamle Thyroxin-boksene.
Jammen godt vi har deg her ;)
Jepp, Joni, nå må det være fremad for alle mann her inne ;)
"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
-
26-07-06, 07:33 #9
Jeg ler meg skakk her altså!
Underholdningsverdien i denne tråden er uvurderlig! Dere er SÃ… morsomme! Jeg får bare mer og mer lyst til å treffe dere - en gang....
Dagen er reddet. Fniser og ler.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
26-07-06, 10:06 #10
Hi, hi - ja det er herved bevist at man kan ha det veldig gøy med tall
Bare et lite spørsmål når dere er inne på vedlikeholdsdose. Jeg tar så mye som 13 stk. 0,100 mg tabletter levaxin i uka (0,200 mg 5 dager uka og 0,150 mg to dager) Er ikke hyper , lurer bare på om det er andre som går på så høy dose
Svar med sitat
Bokmerker