Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    34

Standard D-vitamin mangel

Hei.

Jeg (min biskjoldkjertel) har strevd litt etter fjerning av skjoldkjertelen i starten på september. Har gått på dvitamin ogkalsium siden da. Fikk etter eget ønske utskrift på blodprøver i dag.

Det viser seg at jeg har "uttalt vitamin d mangel" ref.område er 75-150.... mens jeg har 19 ! Har ikke fått med fra den siste målingen denne uken.. men kan det være mulig at jeg allerede før operasjonen har hatt en vitamin d mangel?? for PTH har nå steget og er inne i ref.området... så det er jo en funksjon der

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Dvitamin mangel

Hej
    Mangel på d-vitamin er jo meget alvorligt og kan i sig selv give symptomer på for lavt stofskifte.

Jeg vil foreslå, du begynder at tage K2-vitamin sammen med d-vitamin, for de to arbejder tæt sammen; det er k-vitaminet, der skal nyttiggøre d-vitaminet og få det calcium, du indtager, videre i systemet. - Men bemærk, at K1 og K2 ikke er samme vitamin.

K2 kan købes i helsekost eller på nettet, fx her http://www.bigvits.co.uk/

Er det D3, du får? Det bør det i hvert fald være.

Der står en masse om d-vitamin på forummet, fx eksempel er der disse tråde:

Stoffskifte og nytt om vitamin D : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7178

D-vitamin og træthed : Sv: D vitamin og tretthet

Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ? : https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=6807&page=5

Nielsigne, der selv har haft d-vitaminmangel - det gav mig symptomer som (ekstra) træthed, muskelsvaghed, træg mave.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    34

Hei
    Tusen takk for svar.
    Etter operasjonen gikk jeg kun på calsium sandoz, så det + etalpha, og etterhvert kuttet vi et sistnevnte og gikk over til vanlig vitamin d.. men kan ikke se på pakka om det er d3 :S
    Var på apoteket i går og hørte litt.. fikk da anbefalt weifa kalsium tyggetablett med k1 og d3... men blir litt oppgitt på de prøvene ..*hmm*

Jeg går på 150mcg levaxin etter at det ble funnet kreft i kjertelen da den ble fjernet... er livredd for at tsh skal stige... men skal til kontroll på riksen den 10/11.. føler at han legen som følger meg der (ønh lege) kan litt mer en endokrinologen på ahus..

Finnes K2 i helsekostbutikker i norge mon tro?? i såfall skal jeg ut å kjøpe i morgen

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg har lige købt diverse på bigvits - der gik fire dage, så kom hele ladningen Men jeg vil da tro, du kan købe det i en alm. helsekost i Norge. Hvis det koster det samme som i Danmark, er det meget dyrt. Det er derfor, jeg har købt det på nettet ...

D3 hedder cholecalciferol på fint. Så se efter det, hvis ikke der står D3. (Redigert: Jeg tjekkede lige på nettet, og det kan åbenbart også hedde calciol, men det har jeg aldrig set brugt nogen steder.)

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    akershus
    Alder
    39
    Meldinger
    34

det skal jeg se etter... alt er dyrt i norge... siden opr har jeg brukt x-antall rør med calsium-sandoz, og de koster 85 NOK for 20 tbl.. mens jeg sjekket med ei venninne i sverige.. der koster det en brøkdel.. men men.. sånn er det her i landet :P

hvordan er kostholdet ditt?? noen tips for å forsøke å øke vitamin d?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg spiser nogenlunde almindeligt men forsøger at få flere grøntsager end før.

Det er sådan set det.

Her er en liste over diverse fødevarer og deres indhold af d-vitamin:
    http://osteoporosedoktor.dk/forebygg...f%C3%B8devarer

Det er ikke muligt at overdosere d-vitamin, hvis man får det gennem kosten, siger man. Jeg vil så tilføje, at det for i hvert fald nogle af os ikke er muligt at få nok af det gennem kosten. Jeg skal have rigtig meget af det for bare at komme ind i normalområdet; selv med et pænt forbrug af fisk, æg m.v. skal jeg have 35 µ for ikke at ryge ud af skalaen. Det er forskelligt, hvor meget man har brug for.

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 25-03-11, 21:34
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-05-10, 18:35
  3. Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
    Av sivcath i forumet B-vitaminer
    Svar: 4
    Siste melding: 27-05-05, 19:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn