Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Tråd: D-vitamin mangel
Hybrid View
-
28-10-11, 17:18 #1
D-vitamin mangel
Hei.
Jeg (min biskjoldkjertel) har strevd litt etter fjerning av skjoldkjertelen i starten på september. Har gått på dvitamin ogkalsium siden da. Fikk etter eget ønske utskrift på blodprøver i dag.
Det viser seg at jeg har "uttalt vitamin d mangel" ref.område er 75-150.... mens jeg har 19
! Har ikke fått med fra den siste målingen denne uken.. men kan det være mulig at jeg allerede før operasjonen har hatt en vitamin d mangel?? for PTH har nå steget og er inne i ref.området... så det er jo en funksjon der
-
28-10-11, 18:18 #2
Sv: Dvitamin mangel
Hej

Mangel på d-vitamin er jo meget alvorligt og kan i sig selv give symptomer på for lavt stofskifte.
Jeg vil foreslå, du begynder at tage K2-vitamin sammen med d-vitamin, for de to arbejder tæt sammen; det er k-vitaminet, der skal nyttiggøre d-vitaminet og få det calcium, du indtager, videre i systemet. - Men bemærk, at K1 og K2 ikke er samme vitamin.
K2 kan købes i helsekost eller på nettet, fx her http://www.bigvits.co.uk/
Er det D3, du får? Det bør det i hvert fald være.
Der står en masse om d-vitamin på forummet, fx eksempel er der disse tråde:
Stoffskifte og nytt om vitamin D : https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=7178
D-vitamin og træthed : Sv: D vitamin og tretthet
Re: D-vitamin - stoffskiftepåvirkning ? : https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=6807&page=5
Nielsigne, der selv har haft d-vitaminmangel - det gav mig symptomer som (ekstra) træthed, muskelsvaghed, træg mave.
-
28-10-11, 18:39 #3
Hei

Tusen takk for svar.
Etter operasjonen gikk jeg kun på calsium sandoz, så det + etalpha, og etterhvert kuttet vi et sistnevnte og gikk over til vanlig vitamin d.. men kan ikke se på pakka om det er d3 :S
Var på apoteket i går og hørte litt.. fikk da anbefalt weifa kalsium tyggetablett med k1 og d3... men blir litt oppgitt på de prøvene ..*hmm*
Jeg går på 150mcg levaxin etter at det ble funnet kreft i kjertelen da den ble fjernet... er livredd for at tsh skal stige... men skal til kontroll på riksen den 10/11.. føler at han legen som følger meg der (ønh lege) kan litt mer en endokrinologen på ahus..
Finnes K2 i helsekostbutikker i norge mon tro?? i såfall skal jeg ut å kjøpe i morgen
-
28-10-11, 18:42 #4
Jeg har lige købt diverse på bigvits - der gik fire dage, så kom hele ladningen
Men jeg vil da tro, du kan købe det i en alm. helsekost i Norge. Hvis det koster det samme som i Danmark, er det meget dyrt. Det er derfor, jeg har købt det på nettet ...
D3 hedder cholecalciferol på fint. Så se efter det, hvis ikke der står D3. (Redigert: Jeg tjekkede lige på nettet, og det kan åbenbart også hedde calciol, men det har jeg aldrig set brugt nogen steder.)
-
28-10-11, 18:51 #5
det skal jeg se etter... alt er dyrt i norge... siden opr har jeg brukt x-antall rør med calsium-sandoz, og de koster 85 NOK for 20 tbl.. mens jeg sjekket med ei venninne i sverige.. der koster det en brøkdel.. men men.. sånn er det her i landet :P
hvordan er kostholdet ditt?? noen tips for å forsøke å øke vitamin d?
-
28-10-11, 19:35 #6
Jeg spiser nogenlunde almindeligt men forsøger at få flere grøntsager end før.
Det er sådan set det.
Her er en liste over diverse fødevarer og deres indhold af d-vitamin:
http://osteoporosedoktor.dk/forebygg...f%C3%B8devarer
Det er ikke muligt at overdosere d-vitamin, hvis man får det gennem kosten, siger man. Jeg vil så tilføje, at det for i hvert fald nogle af os ikke er muligt at få nok af det gennem kosten. Jeg skal have rigtig meget af det for bare at komme ind i normalområdet; selv med et pænt forbrug af fisk, æg m.v. skal jeg have 35 µ for ikke at ryge ud af skalaen. Det er forskelligt, hvor meget man har brug for.
Lignende tråder
-
Vitamin D-toksisitet omdefinert: vitamin K og molekylære mekanismen.
Av Hassan i forumet D-vitaminSvar: 2Siste melding: 25-03-11, 21:34 -
10.000 IU D3-vitamin, betændelse i tandroden, cortisol, thyroid og C-vitamin
Av Anisa i forumet D-vitaminSvar: 4Siste melding: 21-05-10, 18:35 -
Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
Av sivcath i forumet B-vitaminerSvar: 4Siste melding: 27-05-05, 19:27

Svar med sitat
Bokmerker