Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    4

Standard Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!

Hei.

Jeg kan starte med å ramse opp symptomene mine:

* Trett, aldri opplagt. Til tider så tung i kroppen at den minste ting er et ork.
    * Sår/hes stemme hele tiden
    * Ofte kvalm
    * Til tider svimmel
    * øresus, fått diagnosen tinitus
    * hevelse i hender og føtter av og til
    * problemer med fordøyelsen; enten forstoppelse eller akutt diare - dette er regelmessig/alltid tilfelle.
    * fryser lett, med vekselsvis svette ved den minste ting. Har områder på kroppen der det er kronisk kald hud
    * DET VERSTE: jeg mistet til mine store fortvilelse veldig mye av håret for et par år siden, men dette stopper bare ikke mister fortsatt masse hår i perioder som stadig kommer tilbake, det rekker aldri å vokse seg tykkere igjen
    * Verker/ vondt i muskler og ledd
    * Det er veldig vanskelig å konsentrere seg, og å huske som jeg gjorde før.

Dette er det jeg kommer på nå..
    Det eneste som er "problemet" mitt, er at jeg ikke er overvektig eller da har gått opp noen kilo. Det virker som om alle automatisk avfeier meg på grunn av dette!

Verdiene mine er:
    S-Fritt T3: 5,5 (3,6-6,0)
    S-Fritt T4: 14 (10-23)

Jeg ligger visst da i nedre normale område...og da får jeg beskjed om at jeg kan IKKE ha lavt stoffskifte, og at jeg heller ikke får prøve medisiner.

Kan dere hjelpe meg med råd eller tips?
    Begynner å bli ordentlig frustrert, sliten og lei meg over å få null hjelp etter mange år med dette:(
    Det skal nevnes at min mor også har lavt stoffskifte.

På forhånd takk!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!

Man kan godt ha lavt stoffskifte når fritt T4 er 14 - det kommer an på hva du hadde da du var frisk - og det var nok mer en 14......

Statistikken brukes helt forkastlig galt hvis legen din tror at fordi du bare ligge litt lavere enn et gjennomsnitt, så kan det ikke være stoffskifterelaterte sypmtomer du opplever.
    Dessuten er do ikek de to målingene der nok til å hverken forklare eller avklare noe somhelst.

Hva man opplever som verst er jo forskjellig da.
    Tap av hår oppølever feks. jeg bare som helt fenomenalt bra

Vi skal ikke bedømme andres symptomer - de er deres, og ingen andres.
    Og vi vurderer de helt ulikt.
    Jeg vil likevel tro at dine symptomer er forenlig med stoffskiftesymptomer.
    Styrken på disse er det bare du som opplever, og du fortjener å bli trodd på det !

Om prøvebehandling mener jeg at men bør prøve å finne ut hva som er årsaken til det lave stoffskiftet, frem for å gå direkte på med stoffskiftehormoner.
    Jeg mener at alle som mangler stoffskiftehormoner vil få det bedre når man får de etterlengtede, men hva er egentlig feil ?
    Var det noe man kunne rettet på så man slapp medisineringen ?
    Var det bare lavt D-vitamin ?
    OSV.....

Jeg syns du fortjener å bli tatt på alvor, og ikke bli avfeid.
    Ta en masse prøver å se hva resultatet blir.

Så kan man beget vel komme ut med at man ikke finner årsaken, eller at man ikke finner anne utvei enn å medisinere.
    Men da har man iallfall forsøkt å finne årsaken mens det var mulig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Sv: Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!

Sitat Opprinnelig skrevet av tessan Vis post
    Jeg ligger visst da i nedre normale område...og da får jeg beskjed om at jeg kan IKKE ha lavt stoffskifte, og at jeg heller ikke får prøve medisiner.

Kan dere hjelpe meg med råd eller tips?
    Begynner å bli ordentlig frustrert, sliten og lei meg over å få null hjelp etter mange år med dette :(
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Om prøvebehandling mener jeg at men bør prøve å finne ut hva som er årsaken til det lave stoffskiftet, frem for å gå direkte på med stoffskiftehormoner. Jeg mener at alle som mangler stoffskiftehormoner vil få det bedre når man får de etterlengtede, men hva er egentlig feil ?
    Var det noe man kunne rettet på så man slapp medisineringen ?
    Var det bare lavt D-vitamin ?
    OSV.....

Jeg syns du fortjener å bli tatt på alvor, og ikke bli avfeid.
    Ta en masse prøver å se hva resultatet blir.

Så kan man beget vel komme ut med at man ikke finner årsaken, eller at man ikke finner anne utvei enn å medisinere.
    Rigtig godt svar, men ikke meget hjælp "her og nu". Det oplever vi hver gang en ny bruger med subklinisk hypothyreose tilmelder sig. Vi vil foreslå, at vi stikker hovederne sammen og udarbejder en direkte "manual" til, trin for trin: hvordan man kommer i gang med at motivere lægerne til det, n`Finn så ofte foreslår: "å finne ut hva som er årsaken til det lave stoffskiftet". Dette, tror vi, de nye brugere allerede på egen hånd og forgæves har forsøgt mere end en gang, før de har tilmeldt sig her på forummet. Det er kun fair, at vi prøver at hjælpe bedre, end de hidtil var blevet. En "How-to manual" skal der til.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er nok riktig at de som tilmelder seg har vært hos legen først - og vel så det.
    Men de er åpenbart ikke blitt klokere av det, og tyr til google hvo de finner diverse fora - forhåpentlig også Sonja's.

Jeg syns det er veldig bra at man mener noe, og står for det.
    En guide er jeg gjerne med på å bidra til utformingen av.

Så er mitt svar farget av egen erfaring - jeg vet ikke hvorfor jeg tygger ERFA.
    Og jeg spekulerer i det - hver dag.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Hei Tessan!

Lavt stoffskifte har en arvelig komponent. At din mor har det, taler sterkt for at du også har det, på bakgrunn av alle symptomene du nevner, som mange er TYPISK lavt stoffskifte symptomer.

Du nevner ikke hva din TSH er. Ikke det at den egentlig er så betydningsfull i praksis, men legene navigerer ofte etter den. I Tyskland får man visst behandling når TSH mellom 2 og 3 et sted. I Norge praktiseres det strengere, dvs man må ha høyere TSH for å få behandling. (Jeg hadde 7 da jeg fikk behandling).

Videre så lurer jeg på om du har antistoffer? Det vises ved en prøve som heter anti-TPO. Har du antistoffer av en viss størrelse, har man/vil man utvikle lavt stoffskifte. Av alle med lavt stoffskifte tror jeg rundt 70 % har fått påvist antistoffer mot skjoldbrukskjertelen (dvs at kroppens eget immunforsvar angriper kjertelen).

Det finnes nok leger der ute som er villig til å gi deg behandling nå. Kanskje du må skifte fastlege eller dra til en privatklinikk i Oslo, feks Balderklinikken. Send meg en personlig melding om du vil ha navn på en lege der jeg kan anbefale.

Først kan du jo likevel prøve å presse fastlegen litt ved å vise til at symptomene du har taler for lavt stoffskifte, samt at det at moren din har det, gjør det enda mer sannsynlig. Si at om du ikke får det fra han, så vil du få det fra en annen. Kan også si at det bare en for en prøveperiode; dersom du ikke merker bedring i løpet av feks tre mnd, så går du av medisinen.

Jo før du kommer i behandling for lavt stoffskifte, dess bedre.
    Lykke til!

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    4

Hei alle sammen, og takk for svarene deres! setter enormt stor pris på hjelpen deres!

Jeg ser av papirene mine her at jeg har de andre verdiene dere nevner;
    S-Anti-TPO: <25 (0-60), og
    s-TSH: 1.6

Jeg har allerede vært hos fastlegen min, samt en annen allmennlege som begge sier det samme; du har ikke lavt stoffskifte og vi vil ikke gi deg medisiner.
    Jeg har en venninne som heller ikke er utenfor normalområdene, hun ble satt på medisiner av en lege - og dette forandret livet hennes.
    Virkningen hun får av å ta tablettene, og tilsvarende av å ikke ta de - er så konkrete og store at det er ingen tvil for henne at hun har lavt stoffskifte.
    Det er dette jeg og ønsker å se, om medisinene kan hjelpe på alt dette..

Det er klart at det å miste halve håret overhodet ikke er en av de verste tingene egentlig! forstå meg rett. Problemet mitt er bare at jeg er blitt så vant med å ha vondt, være trøtt og sliten, øresusen etc etc at det nærmest har blitt en tilvendt normaltilstand...
    Det med håret er allikevel det mest konkrete på èn måte, et absolutt og SYNLIG bevis på at noe er galt. Og jeg merker jeg blir så sår på det, at jeg rett og slett håndterer det mye verre enn feks trøttheten.

Et par ting jeg glemte å skrive i det første innlegget;
    * jeg får regelmessige utbrudd i ansiktet og på brystet -som kan ligne på vabler...det er liksom ikke kviser, for det kommer ikke noe puss. Men de blir stooore og vonde og når jeg må klemme ut for å lette trykket, så kommer det kun blodvann, altså noe som ser ut som vann.
    Dette kommer og går regelmessig uten noen grunn, i kosthold eller annet.

* jeg får episoder hvor det er så vanskelig å få nok luft!
    Jeg strever og strever med pusten, og får liksom ikke nok..det er vanskelig å forklare, men jeg klarer liksom ikke å "fullføre" pusten.
    Dette er IKKE hyperventilering eller påvirket av episoder i hverdagen.
    Kan det har sammenheng med at man ikke får nok oksygen pga lavt stoffskifte?

* jeg har ingen sultfølelse i det hele tatt..ble satt på noen andre medisiner av legen min, for å få bivirkningene av disse, nemlig at jeg skulle få økt matlyst. Dette hjalp ikke tror jeg, spiste bare "vanlig"- la ikke på meg.
    Nå som jeg har sluttet på de, så er det igjen sånn at jeg ikke opplever sultfølelse...og sliter med å tenke på mat overhodet.
    Som om kroppen kun er på sparebluss...
    Kan det være en sammenheng?

Jeg har kontaktet en lege som i utgangspunktet er hudlege i Oslo, men som var den første til å oppdage en venninnes lave stoffskifte -og som ga henne medisiner for det.

Jeg vil ellers gjerne ha andre tips til leger jeg kan få time hos! nå må jeg rett og slett gjøre noe med det, helst i går... gått altfor mange år nå.

Ellers, trenger som sagt det faktum at jeg ikke er overvektig være et bevis for at jeg IKKE har lavt stoffskifte? virker som om det er gjengs oppfatning blant legene..

PÅ FORHÅND TUSEN TAKK TIL DERE!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    72
    Meldinger
    263

Hei Tessan, og velkommen inn i forumet.

Jeg vil bare svare på det siste spørsmålet ditt: Du behøver ikke være "overvektig" for å ha hypotyreose. Vi er alle forskjellige, og får ulike symptom fra den lange listen.

Da jeg ble diagnostisert, hadde jeg 70 i TSH, men jeg veide ca 52 kg fordelt på mine 164cm. Ikke overvekt, vel?

Til opplysning: Jeg veier det samme nå etter 17,5 år på Levaxin.

Lykke til i kampen mot helsevesenet. Det burde vært en kamp MED helsevesenet MOT sykdommen.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Telemark og Oslo
    Meldinger
    43

Hei, tessan!
    Ut fra stoffskifteverdiene dine så ville jeg fått undersøkt en del andre ting.
    Du verket i ledd osv---- er det tatt prøver med tanke på reumatisme?
    Har du fått sjekket vitamin og mineral nivåene dine??
    Det viktigste er jern, magnesium, b12, d-vit. Verdier under midten av måleområdet kan gi de symptomene du har.
    Hvis du ikke har matlyst og har vansker med å få i deg ett fornuftig kosthold vil jeg anta at vitamin og mineralbalansen din er ute å kjører.?!
    Jeg har selv høy anti-TPO og går nå på Levaxin, men før jeg fikk begynne med medisiner så var det en periode hvor jeg gikk på lav-karbo diett og fikk tilskudd med B-vitaminer utskrevet av lege, hvor jeg hadde det mye bedre enn det jeg jeg hadde det uten b-vit tilskudd. Jeg må/bør ha B12 verdi over 300-400 før kroppen min er fornøyd. "Røytingen" ble forøvrig mye bedre med B12 tilskuddet.
    Lykke til i din søken etter løsning

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    895

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Det burde vært en kamp MED helsevesenet MOT sykdommen.
    Det er jeg HELT enig i!

Dessverre er virkeligheten en annen.
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

KAHG Gjest

Hei! Jeg har prøvd å registrere meg her på forumet, men fant ut at det ikke er mulig for øyeblikket. Håper likevel du ser dette selv om jeg er 5 år for sent ute.

Jeg har akkurat samme symptomer som deg, men prøvene mine er normale. Har du funnet ut hva dette er? Jeg begynner å bli ganske desperat etter flere års sykdom. Vil så gjerne bli frisk.

Håper på svar!

KG

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!
    Av tessan i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 14-06-10, 20:58
  3. Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 18:48
  4. Normale verdier????
    Av Nala i forumet Normalverdiene?
    Svar: 8
    Siste melding: 09-10-05, 22:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder