Side 1 av 5 12345 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
    Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard å få fart på forbrenningen

Først må jeg si att jeg håper att alt på det gamle forumet ikke er helt borte.

En eller annen lurte på hvordan en kan gå ned i vekt med Hypo. Det er jo mengder med mat som senker stoffskiftet, så jeg har lest "overalt" etter mat som kan øke det. Dette har jeg kommet over.

Bananer- inneholder mye karbohydrater, som bidrar til å øke stoffskiftet
    Bønner- og andre belgfrukter er en ypperlig kilde til vegetabilske proteiner. De øker omsetningen av proteiner i musklene, og de stimulerer derfor også stoffskiftet.
    Chili- er rik på capsaicin, ett stoff som påvirker det sympatiske nervesystemet, noe som øker stoffskiftet.

Gulrøtter- inneholder mye vitamin A, et vitamin som er viktig for musklene og i siste instans også for stoffskiftet.
    Grønn te- har en veldokumentert effekt på fettforbrenningen
    Youghurt-(mager) inneholder blant annet kalk, noe som øker fettforbrenningen, ved å stimulere nedbryting av fett fra fettcellene.
    Kalkun og kylling- har høyt proteininnhold, som øker stoffskiftet.

Det står også OBS. Forbrenningen vil også øke hvis du spiser lite og ofte fremfor å innta få, men store måltider.

Dette sto i ett eller annet nr av I FORM så jeg håper det stemmer.

En kan vel finne ut litt som er øker stoffskiftet også selv kanskje, hvis en finner ut hva som inneholder masse A-vitaminer, kalk og proteiner.

Og har lest på det gamle forumet att kokosfett også kan hjelpe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Er ikke enig i begrepene du bruker heisan.
    Feks. Carbohydrater, altså kullhydrater - eller sukker da, bidrar ikke til å øke stoffskiftet.
    En kan si at carbohydrat er cellenes brennstoff, akkurat som ved er ovnens brennstoff. Men du har hørt om dem som frøys ihjel enda vedskålen var full ?
    Ingen gadd å bære den inn og putte den i ovnen !
    Og slik er vi og - vedskålen er full og til og med ovnen er full, men ingen åpner for trekken på ovnen.
    Det hjelper ikke om ovnen er full hvis ikke trekken er åpenet.
    Og det er akkurat det thyroxinen gjør - åpner for trekken slik at oxygenet kommer til og carbohydratet kan forbrenne.

Hvis en som lavt stoffskifte spiser carbohydrat så går det "på lager" fordi cellene ikke bruker noe av det, eller bruker for lite av det.
    Så skal du prøve å holde vekta kan du altså ikke spise poteter, ris, pasta og brød. Og fett såklart, men proteiner er bra.
    Mat for oss er feks biff (kylling) med kålrot og rødvin - ikke øl og poteter.

Maten øker altså ikke stoffskiftet hvis thyroxinen ikke åpner for oxygen til cellene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Min erfaring også. Kaloriforbruket mitt i årene med ubehandlet hypothyreose var MYE høyere enn kaloriinntaket. Og - kiloene kom gradvis snikende. Helt steike umulig å gå ned i vekt.

Nå har Levaxinen - etter litt over ett år - endelig åpnet for trekken i ovnen, og de samme kiloene er borte. Så teorien til n`Finn høres veldig riktig ut. Nå kan jeg spise (nesten) normalt, og jeg holder normal vekt. Takk og pris!

Hei igjen til alle sammen!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

den er grei!!

Kom over ett innlegg i I FORM, så jeg har skrevet av den. Og jeg som har spist bananer så det er en fryd om dagen, der kan en altså se: en kan ikke tro på alt en leser...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Når en leser om slikt som har med forbrenning og sånn å gjøre, så har en så lett for å glemme at artikkelen ikke er skrevet for oss som har feil på systemet.
    Og artikkelen "høres" ut til å være litt på kanten da.
    Artikkler som denne : http://www.iform.no/pub/art.php?id=86 kan vi bare glemme. Det blir bare av akademisk interesse å vite hvordan det egentlig fungerer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Ikke for å skryte av att jeg har GÃ…TT NED I VEKT..... Men da ser det ut som om jeg har gått igjen litt forbrenning, kan noe av dette da hjelpe meg til å gå ned enda litt?? eller er det bare som å tru på nissen??

For nå har jeg jamensemeg gått ned mer, rundt 3,5 kilo, og om det ikke går fort så går det hvertfall nedover

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard SKAL SPISE BANANER JEG OGSÃ…

Gratulerer Heisan.

Jeg skal plukke ut de matvarene som du nevnte som jeg liker. Har litt rester av kalkun fra påsken, men den er kanskje ikke mager nok ( he he). Noe må i alle fall gjøres for min del. Det er jo snart sommer.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Ja jeg satser litt på sommerholdningen Har nå fortsatt 16,5 kilo som bør bort, og med en nedgang på ca 0,5 i uka kan det vel bli "juleholdning" for min del. Men alle monner drar. jeg har vært steinhard på å spise litt hver 4. time. Og kjøpt med vekter på biltema som jeg går med rundt i stua, stakkars naboer

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Jeg spiser frokost, lunsj, middag, mellomåltid og kvelds og prøver ikke la det gå mer enn 3 til 4 timer men noen ganger er det for lenge og vente det gnager i magen :,( Jeg synes det er ekkelt. Ikke vet jeg om jeg får i meg det jeg skal sånn kalorimessig da om det er nok for meg som også trener 3 ganger i uka. Jeg kan ikke telle sånt og vet ikke om det er lurt da en sliter med Anorexia men jeg vil ikke min kropp skal gå på sparebluss men det føles som den gjør det :,( Jeg hadde good forbrenning da jeg var frisk men nå vet jeg ikke lenger det føles ikke som jeg har det og vet ikke om det er for at jeg har lavt stoffskifte eller hva det er , jeg ville gjerne hatt tilbake den forbrenningen jeg hadde eller er ikke det muligt ? Og hvordan stole på at den kommer tilbake da viss det går ?
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

baremei Gjest

Standard

Hvis du har gnagende sult etter 3-4 timer kan det kanskje tyde på at du spiser for "lett" mat, for fint brød, feil pålegg osv.? Eller litt for lite?

Men det er vel ingenting i veien for å spise hver 2-3 time, evt. supplere med en youghurt eller en gulrot eller noe sånt inntil neste måltid?

Side 1 av 5 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn