Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard morgentemperatur

Før i tiden, før de hadde stoffskifteprøver tok de morgentempen under armen og den skulle være over 36,4 ellers hadde man lavt stoffskifte. Nå har jeg tatt tempen på alle i familien og det var ingen som hadde over 36, men de har ikke lavt stoffskifte. I munnen om morgenen ligger temp på ca 36,2 hos alle sammen. Har tempen hos folk blitt lavere siden da, eller hva har de basert dette på? Pussige greier!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hej Lisbeth

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    1. Hvordan gjør dere som tar medisin om kvelden det med blodprøver? Går det an å ta medisinen litt tidligere kvelden før slik at det blir 12 timers margin? Eller er det for lite?
    Personligt ville jeg ikke være bekymret for at der ikke er gået 12 timer mellem natmedicinen og blodprøverne næste dag. Min holdning er, at det som måles er frie hormoner, dvs. fri T3 og fri T4, mens hormoner i Thyroid er proteinbundet, og derfor kan ikke måles med "fri-hormon-analyser" (så vidt jeg husker). Det betyder at kun de T-hormoner som allerede er "pakket ud" som respons til kroppens aktuelle behov (TSH) kan måles i blodet. Som jeg ser på det, måden som kroppen administrerer/distribuerer hormoner fra Thyroid-tabletter, er ret tæt på at ligne et hormon-mønster ved en normal skjoldbruskkirtel.

Hvad gør/mener andre "forum-kolleger"?

2. Det har blitt hevdet her inne at temperaturen skal være mellom 36,6 og 36,8 om morgenen og 37 om ettermiddagen. Jeg har ikke mange kontrollmålinger nå, men har målt i dag, og min temp. er 37,2 både morgen og ettermiddag. Jeg tror dette er riktig, for jeg kjenner meg ganske varm. Betyr det at jeg tar for mye medisin og må gå litt ned? Jeg tar 180 mg nå.
    Der er to begreber indenfor kropstemperaturen: Normal body temperature og Basal body temperature (den som er relevant for bedømmelse af behandlingseffekten i hypothyreose).

Målte du din morgen-temperatur straks du var vågen, mens du endnu lå i sengen? Eller var du stået op for at hente termometer, eller gå på toilettet, eller noget andet?

Det er nok til at temperaturen hopper op med halv eller hel-komma-et-eller-andet grad, blot man sætter sig op i sengen lige efter at man er vågnet. Det er derfor, at man siger (også Broda O. Barnes), at man skal have termometeren liggende på natbordet og at temperaturen skal tages mens man endnu ligger ned under dynen. Det ideelle ville være at måle sin temperatur kl- 04-05 om morgenen, fordi fra kl. 05 til 07 stiger temperaturen igen med et par decimaler, i retning mod "Normal body temperature"...

Hvis du måler din temperatur straks du vågner, og ellers uden at røre en finger, andet end at tage termometeren fra natbordet, og så trækker 2-3 decimaler fra - da vil du se hvad din "Basal body temperature" er, og bare den ikke under 36 grader - er det faktisk i orden og alle enzymer arbejder som de skal....

Når man vil vurdere den daglige, normale temperatur, er det bedst at vurdere temperatur-range, i stedet af vurdere hver enkelt måling for sig. Menneskekroppen, med eller uden hypothyreose, energiomsætter forskelligt indenfor selve range... så blot temperaturen befinder sig indenfor rangen i løbet af dagen, er det i orden. Det betyder, at man behøver ikke være så nøjeregnende med den temperatur som kroppen opnår i løbet af dagen, fordi her er det også andre hormoner som har indflydelse på energiomsætningen, og dette hormon-mønster kan være ganske forskellig, forskellige personer imellem. Hvorimod Basal body temperature er mere universel og kan derfor bruges til både at vurdere graden af hypothyreose og/eller vurdering af behandlingseffekten, mest hvis man er i tvivl. Jeg føler ikke, at man behøver at tvivle, såfremt man ellers trives fint, og føler sig ikke hypothyroid.

Her er en gammel graf som netop viser udviklingen af den normale kroppens temperatur i løbet af døgnet.

Læg mærke til hvordan temperaturen falder efter midnat, til den når helt ned til sit laveste = "Basal body temperature".

Chart showing diurnal variation in body temperature, ranging from about 37.5° C. from 10 A.M. to 6 P.M., and falling to about 36.3° C.
    (This image comes from the 12th edition of the Encyclopædia Britannica or earlier. The copyrights for that book have expired and this image is in the public domain.)

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Hei Anisa

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Hej Lisbeth
    Personligt ville jeg ikke være bekymret for at der ikke er gået 12 timer mellem natmedicinen og blodprøverne næste dag. Min holdning er, at det som måles er frie hormoner, dvs. fri T3 og fri T4, mens hormoner i Thyroid er proteinbundet, og derfor kan ikke måles med "fri-hormon-analyser" (så vidt jeg husker). Det betyder at kun de T-hormoner som allerede er "pakket ud" som respons til kroppens aktuelle behov (TSH) kan måles i blodet. Som jeg ser på det, måden som kroppen administrerer/distribuerer hormoner fra Thyroid-tabletter, er ret tæt på at ligne et hormon-mønster ved en normal skjoldbruskkirtel.
    Hvad gør/mener andre "forum-kolleger"?
    Da tar jeg tablettene som jeg har begynt å gjøre. For å være ærlig er jeg ikke veldig opptatt av stoffskifteprøvene, men hvis jeg først skal ta prøver tenkte jeg det kunne være greit at de ble så nogenlunde riktige. Grunnen til at jeg ikke er opptatt av dem er at jeg har en viss peiling på hvor de befinner seg.

Målte du din morgen-temperatur straks du var vågen, mens du endnu lå i sengen? Eller var du stået op for at hente termometer, eller gå på toilettet, eller noget andet?
    Jeg målte den med en gang jeg våknet, liggende i sengen. Det eneste jeg gjorde var å åpne nattbordskuffen og ta ut termometeret. Men det er kanskje nok til at den stiger.

og så trækker 2-3 decimaler fra
    Hmm, den skjønte jeg ikke
    Skal jeg trekke ifra fordi jeg måler så sent på morgenen?
    Eller fordi jeg har vært for urolig?
    Eller noe annet?

Når man vil vurdere den daglige, normale temperatur, er det bedst at vurdere temperatur-range, i stedet af vurdere hver enkelt måling for sig.
    Enig, det har jeg gjort tidligere. Jeg målte morgen, etter 3 timer, etter 6 timer og etter 9 timer. Så tok jeg en gjennomsnitt av de tre dagmålingene.
    Men jeg vet ved flere målinger at temperaturen min gikk opp med 0,4 etter 3,5 uke på nattmedisinering. Etter det har den også steget. Der har jeg færre målinger, men jeg er ganske sikker på det.
    Men da er det ingen grunn til å stresse med å nedmedisinere da, vel
    Jeg er for øvrig iskald på hender og føtter, men varm ellers. Når jeg tenker meg om er jeg veldig varm Forstå det den som kan

Tusen takk for god tilbakemelding, Anisa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

og så trækker 2-3 decimaler fra
    Hmm, den skjønte jeg ikke
    Skal jeg trekke ifra fordi jeg måler så sent på morgenen?
    Eller fordi jeg har vært for urolig?
    Eller noe annet?
    Fordi kroppens Basal body temperature svarer til kroppens laveste temperatur i løbet af døgnet - dvs. kl. ca. 04-05 - og stiger med 2-3 decimaler frem til kl. 07. Hvis du så måler din temperatur kl. ca. 07, der er den allerede 2-3 decimaler højere end da den var lavest, og ved at trække disse 2-3 decimaler fra - får du det objektive resultat af, hvad din personlige "Basal body temperature" egentlig er. Så hvis du har målt din temperatur kl. ca. 07 morgen til 37,2 grader, da er din "Basal body temperature" nede på 36,8 -36,9 grader... Sorry, jeg ikke kan forklare det mere enkelt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Skal begynne å ta Erfa om kvelden. Tar imot alle gode råd.

Fordi kroppens Basal body temperature svarer til kroppens laveste temperatur i løbet af døgnet - dvs. kl. ca. 04-05 - og stiger med 2-3 decimaler frem til kl. 07. Hvis du så måler din temperatur kl. ca. 07, der er den allerede 2-3 decimaler højere end da den var lavest, og ved at trække disse 2-3 decimaler fra - får du det objektive resultat af, hvad din personlige "Basal body temperature" egentlig er. Så hvis du har målt din temperatur kl. ca. 07 morgen til 37,2 grader, da er din "Basal body temperature" nede på 36,8 -36,9 grader... Sorry, jeg ikke kan forklare det mere enkelt.
    Tusen takk for utfyllende svar, Anisa. He, he, jeg trenger ikke noe enklere forklaring enn dette. Nå skjønte jeg det. Da er det i alle fall helt klart at jeg ikke behøver å tro at jeg tar for mye

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn