Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 47

Tråd: Westhroid

Hybrid View

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Westhroid

Den 15. maj, takket være Yvette - har jeg omsider taget mig sammen til at starte på Westhroid..... forinden havde jeg bare kigget på pakken et par måneder eller tre. Indtil denne dato havde jeg indtaget 100 mcq Eltroxin om dagen i omkring 30 år.

Jeg vil ikke begynde beskrive årenes stofskifteproblemer, for dem kender vi alle sammen kun alt for godt. Jeg vil derfor fortælle i dag - kun om de "symptomer" der allerede er væk... efter 2 uger på Westhroid... Jeg gik direkte fra 100 mcg Eltroxin til 2 grain (120 mg) Westhroid, og allerede efter den første dag, ærgrede det mig usigeligt, at jeg har spildt flere måneder med at samle mod til at starte på den nye medicin.

Jeg har på intet tidspunkt mærket noget til evt. "hyper-reaktioner" i kroppen/psyken. Med erindring om "gamle dage" mener jeg, at mit naturlige reference ligger ret højt, uden at jeg af denne grund var hverken hyperaktiv eller manisk. Mener selv, at mit oprindelige, naturlige thyroid-hormonniveau ligger i den høje ende af skalaen.... og det er måske derfor, at jeg ikke reagerer negativt på denne forholdsvis hurtige øgning...

I dag, den 29. maj kan jeg konstatere følgende ændringer (i tilfældig rækkefølge):

1. min reflux er borte
    2. min halsbrand er borte
    3. alt vand i kroppen er væk
    4. sover 2-3 timer MINDRE i døgnet, uden at være mere træt af den grund
    5. diarre, slim samt kaotiske toiletvaner er helt væk
    6. sveder igen (jeg var før så tør, at jeg end ikke kunne afsætte fingeaftryk på glas/spejl)
    7. lugte-/smagssans som før (alting dufter/smager bedre end før)
    8. fryser overhovedet ikke
    9. lysoverfølsomhed, "sand" i, og "røde" øjne er væk
    10. soleksem på hænderne er forsvundet helt i løbet af ugen
    11. hiver færre hår ud under børstningen
    12. kan gå op ad trapper uden at være forpustet og uden at vralte til begge sider
    13. poser under øjnene er væk
    14. ingen muskeltræthed
    15. morgenglad igen (vidste ikke engang at jeg ikke var morgenglad før)
    16. "gider" så meget mere end før

Jeg har ingen idé om det fortsætter, så jeg vil vente med at klappe i hænderne til der er gået et rum tid. Krydser fingrene.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Westhroid

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg startede på 1/4 tablet Westhroid 2 gange om dagen + 1/4 tablet Eltroxin (for en sikkerhedsskyld ) 1 gang om dagen, men hurtigt gik jeg op på 1/3 tablet Westhroid 2 gange dagligt + 1/4 Eltroxin x 1/dag. Endnu hurtigere skiftede jeg så til 1/2 Westhroid 2 gange om dagen og tager fortsat 1/4 Eltroxin 1 gang dagligt....

Jeg har på intet tidspunkt mærket noget til evt. "hyper-reaktioner" i kroppen/psyken. Med erindring om "gamle dage" mener jeg, at mit naturlige reference ligger ret højt, uden at jeg af denne grund var hverken hyperaktiv eller manisk. Mener selv, at mit oprindelige, naturlige thyroid-hormonniveau ligger over den høje ende af skalaen.... og det er måske derfor, at jeg ikke reagerer negativt på denne forholdsvis hurtige øgning...
    Først i dag, d. 20 februar 2009 - snart 2 år efter at jeg var startet min selvbehandling med Westhroid - ved jeg med sikkerhed, hvad det var, jeg gjorde, som kronede min opstart på Westhroid med så stor en succes. Modsat nogle få andre herinde, der havde ikke andet end vrøvl efter at de er startet på Armour og som de også havde beskrevet her, fortvivlede over den udeblevne gode effekt, de havde så høje forventninger til.

Forskellen mellem det jeg gjorde og det de gjorde (så vidt jeg kunne læse mig til) var, at mens jeg øgede min dosis hurtigt - var de forsigtige, lidt bange for at komme i gang og øge, idet de kunne (selvfølgelig) mærke diverse uvante tegn på det, de havde oplevet som hjertebank, klump i halsen, åndrætsbesvær osv. Og så fortsatte de på den superlave dosis for længe, med de (selvfølgelig) tilbagevendende hypothyreose-symptomer for fuld udblæsning. De har altså ikke øget deres dosis hurtigt nok, skræmte af at mærke Armour`s virkning på kroppen og kroppens funktioner.

Jeg erindrer disse beretninger som værende drevet af frygt for det ukendte, usikkerhed og holden igen - hvad jeg personligt betragter som en fase hvor de endnu ikke var psykisk modne til at påbegynde brugen af Armour. Hvorimod jeg havde taget konsekvensen af min beslutning og sprang i med begge ben - indstillet på at ignorere evt. tegn fra hjertet, blodtrykket og diverse andre udsving i forhold til før. Hvis der evt. kom nogen. Det gjorde det ikke.

Det, jeg bl.a. gjorde rigtigt (for mig) var beslutningen om at cutte Eltroxin fuldstændig, uden at beholde en kvart dosis indtil videre, sideløbende med Westhroid, selv om nogle læger ellers anbefaler det. Hvorfor skulle jeg bekymre mig om det lave FT4 når mit FT3 ligger så pænt øverst i normalområdet?

Det næste jeg gjorde rigtigt var fordelingen af Westhroid over dagen. Da thyroidhormon-molekyler er bundet til transportproteiner, og skal først frigives til en fri tilstand før de overhovedet blive biokemisk aktive, giver det ingen mening at dele dosen i flere dele, så jeg tager det hele på en gang, til natten. Det er om natten at døgnvariation i aktivitet af dannelse af thyroid-hormoner er størst, så må aften-dosen passe bedst i de normale mønstre, aften-dosen efterligner bedst.

Og som Janie afslutter sin artikel på Stopthethyroidmadness.com....

Hold ud! Lægemidler fremstillet af tørrede animalske skjoldbruskkirtler virker!
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    40

Tusindtusind tak , for al den info du deler her Anisa!!! ... Jeg nærmer mig

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Westhroid

Mener selv, at mit oprindelige, naturlige thyroid-hormonniveau ligger i den høje ende af skalaen.... og det er måske derfor, at jeg ikke reagerer negativt på denne forholdsvis hurtige øgning...
    Før operationen (1978) har jeg altid været energisk, med tårnhøj stresstærskel og havde masser af fornøjelse af at udrette en en hel del. Jeg har en teori om, at vores personlighedstype er integreret i vores organisme således, at der er en direkte forbindelse mellem personlighedstypen/aktivitetsniveau og omfanget af den hormonsupport, vores krop leverer til at vi netop kan forblive "os selv".

Derfor har jeg i dag al mulig grund til at mene, at den behandling jeg er blevet lokket til at samtykke til den gang for mange år siden, hvor man bød mig en operation for det man mente var en mild hyperthyreose (uden antistoffer) var en lægefejl. Mine personlige værdier for thyroidhormoner ligger højere, end de vedtagne referencerammer. Godt nok gav jeg i 2007 et endeligt afkald på lægelig assistance til at følge min hypothyreose, men i sommeren sidste år var jeg indlagt til operation for tarmpolypper, hvor man havde udført en komplet thyreoidea-screening, da det stod jo i mine journaler, at jeg var opereret i skjoldbruskkirtlen.

Stor var opstandelsen, da det viste sig at jeg kan fremvise hormonværdier, som om ingen nogensinde pillede ved min kirtel. Endda over den øverste referenceramme. Det resulterede også i en ultralydundersøgelse af halsen, blot for at konstatere, at ja, oplysninger i journalen var korrekte. Og så var det, at jeg måtte bare fortælle disse gode mennesker i hvide kirtler, at jeg har skrottet Eltroxin et år forinden og har siden behandlet mig selv med Westhroid. Og surprise, surprise... endokrinologen vidste ikke hvad Westhroid (eller Armour) var.

Det var den gang.... I går aftes måtte jeg smutte til et nærliggende supermarked efter nogle få varer. Bilen lod jeg stå og i stedet spurtede jeg på gåben 1,5 km til indkøbsstedet. Jeg gik i en (over)rask fart og mærkede den rene luft bevæge sig helt ned til bunden af lungerne... Stille og uden at kunne høre mit eget åndræt. Fødderne føltes lette og følelsen var som at gå på vandet... let, ubesværet og uden modstand. Da jeg nåede frem var jeg hverken overophedet eller forpustet... 57 år, ryger og noget overvægtig? Godt klaret.

Det er gået op for mig, at blot 3 år tidligere, da jeg "kun" var 54 år gammel - ville jeg enten tage bilen, eller ende udmattet, ophovnet, rødglødende, forpustet og med pulserende tidninger - efter tilsvarende tur. Og så så jeg mig omkring, og igen så jeg "lavt stofskifte" skrevet i panden på flere ældre kvinder, der langsomt bevægede sig halvt liggende over deres indkøbsvogne. Det var tydeligt at se, hvem brugte indkøbsvognen til støtte, når de først nåede til kassen med ganske få varer liggende på bunden af denne kæmpe indkøbskurv på hjul. Det gjorde jeg nemlig også selv for blot tre år siden.

I dag? I dag har jeg flere kræfter, mere gåpåmod og styr på det kognitive, end jeg havde der jeg var 40 år gammel. Stik imod logikken - er jeg blevet meget friskere med alderen.

Selv om hverken Yvette eller n`Finn har nogensinde prædiket eller overtalt mig til noget - havde jeg fulgt deres erfaringer og Noras - gennem lang tid inden jeg har tilmeldt mig Sonjas Stoffskifteforum. Om jeg lever endnu i hundrede år, kan jeg aldrig nå nok at takke Yvette, Nora og n`Finn, samt mange andre her - for deres sjæl og inspiration de havde lagt her, og fortsat gør. Og for at Sonja har oprettet netstedet. Tak skal I have venner

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Dette er oppmuntrende historikk! Jeg begynte Armour 7. mars, og opplever en blanding av bra og dårlig. Går nå på 2 1/4 grain, økte med en 1/4 i forigårs. Litt redd for å gå for fort opp. Hørt så mange skrekkhistorier!

Men din historie gjør jo at jeg lurer på om jeg skulle gått opp litt til nå, for jeg fryser, hendene mine er iskalde igjen. Og jeg er litt svimmel av og til (eller virus som jeg hørte hos legen...), noe som forsvant med en gang jeg startet på Armour.

Jeg hoppet rett over, jeg da. Kuttet ut syntetisk tyroxin og hoppet rett på Armour. Kanskje det ikke var så lurt?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Dette er oppmuntrende historikk! Jeg begynte Armour 7. mars, og opplever en blanding av bra og dårlig. Går nå på 2 1/4 grain, økte med en 1/4 i forigårs. Litt redd for å gå for fort opp. Hørt så mange skrekkhistorier!

Men din historie gjør jo at jeg lurer på om jeg skulle gått opp litt til nå, for jeg fryser, hendene mine er iskalde igjen. Og jeg er litt svimmel av og til (eller virus som jeg hørte hos legen...), noe som forsvant med en gang jeg startet på Armour.

Jeg hoppet rett over, jeg da. Kuttet ut syntetisk tyroxin og hoppet rett på Armour. Kanskje det ikke var så lurt?
    Jeg tror selv, at "skrækhistorierne" kommer mest fra de eksempler, hvor der er tale om en autoimmun grobund for hypothyreose. Har du antistoffer, Ruth?

Hvis ikke - må du nok påregne, at lige som når man er rask, også når man er i Armourbehandling - forekommer døgn-, dag- eller sæsonvariationer. Specielt hvis man overglad over bedringen glemmer at sørge for, ikke at brænde alt krudtet på en (om)gang, på alle de aktiviteter, man før var for svag til.

En bedring er altid her-og-nu, og hvis den skal blive permanent (almindelig hypothyreose uden antistoffer), skal der progressiv hvile til, også selv om man er ellers frisk og frejdig. Det gælder om ikke at tømme sig for hormoner, men langsomt også vænne binyrerne til, ikke at være på overarbejde og altid på spring til at kompensere. Det er min teori, jeg har erfaret mig til.

Du kan også (i en periode) supplere op med en kvart levaxintablet til hver gang du indtager Armour + tilskud af selen samtidigt (understøtter t3/t4-omdannelsen) og se hvad der sker. Du kan også prøve konsekvent en glutenfri kost i et par måneder, da denne kost vil frigive en stor del af thyrohormoner således, at de fra at blive "forbrugt" i fordøjelsen/forbrændingen - flyttes over til celle-stofskiftet (forenklet sagt).

Jeg understreger hele tiden "almindelig hypothyreose uden antistoffer" fordi jeg har ikke selv en erfaring med det autoimmune og ellers ved kun lidt om det, undtagen de overordnede.

EDIT/Kosthold tema fortsetter her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8019
    Sist endret av Admin; 25-03-09 kl 14:06 Begrunnelse: Tråd delt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Jeg har kun en lille meddelelse denne gang - en højst uventet og overraskende....

For første gang siden jeg begyndte selvbehandlingen med Westhroid, hvor jeg efter opstartsfasen på nogle måneder endte med en dagdosis på 2,5 grain (3 grain i vintertide) - har jeg igennem den sidste måned (på "sommer-dosis") mærket en forandring, som om kroppen ville meddele mig, at den har IKKE brug for samme medicindosis som før.

Jeg har cuttet først det første halve grain og det var ikke nok. Efter nogle dage cuttede jeg så det næste halve... og det var heller ikke nok. Og nu har jeg cuttet yderligere ned til kun 1 grain for nogle dage siden og..... har det meget fint.

Det føles, som om "noget" har "overtaget" og som om det er min egen krop, der nu klarer skærene mere selv end før. Jeg har ingen forklaring på det, men er lige gået i tænkeboksen. Vender tilbage hvis jeg finder noget, der kan ligne en forklaring på, hvordan det kan gå til... og om kroppen måske har sin egen "backup-mekanisme", der overtager/supplerer på hormondannelsen selv, efter en hvileperiode i ro, mens jeg var på normal graindosis af Westhroid? Jeg ved det ikke, men jeg tænker videre.

Det er højst besynderligt, synes jeg selv.... og håbefuldt på samme tid - et eller andet sted....

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    40

Sikke en nyhed - tillykke med det, om jeg må sige...

Hvordan er det nu, Anisa - har du stadig din skjoldbrusk eller?

Glæder mig til at følge med i den fortsatte historie...

Bellen

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Westhroid

Jeg har kun en lille meddelelse denne gang - en højst uventet og overraskende....

For første gang siden jeg begyndte selvbehandlingen med Westhroid, hvor jeg efter opstartsfasen på nogle måneder endte med en dagdosis på 2,5 grain (3 grain i vintertide) - har jeg igennem den sidste måned (på "sommer-dosis") mærket en forandring, som om kroppen ville meddele mig, at den har IKKE brug for samme medicindosis som før.

Jeg har cuttet først det første halve grain og det var ikke nok. Efter nogle dage cuttede jeg så det næste halve... og det var heller ikke nok. Og nu har jeg cuttet yderligere ned til kun 1 grain for nogle dage siden og..... har det meget fint.

Det føles, som om "noget" har "overtaget" og som om det er min egen krop, der nu klarer skærene mere selv end før. Jeg har ingen forklaring på det, men er lige gået i tænkeboksen. Vender tilbage hvis jeg finder noget, der kan ligne en forklaring på, hvordan det kan gå til... og om kroppen måske har sin egen "backup-mekanisme", der overtager/supplerer på hormondannelsen selv, efter en hvileperiode i ro, mens jeg var på normal graindosis af Westhroid? Jeg ved det ikke, men jeg tænker videre.

Det er højst besynderligt, synes jeg selv.... og håbefuldt på samme tid - et eller andet sted....
    Hei Anisa
    Jeg mener at du skrev om at du begynte med erfa (i våres..?) og at du ikke følte like god effekt som på Westhroid
    Og at du derfor tok mer av erfa enn hva du gjorde med west'ern -
    du skulle komme tilbake med mer info - men jeg klarer ikke å finne DEN tråden

Redigert:
    Ooooops - da fant jeg annen tråd isteden - som gir meg svar ;0)

Sitat Opprinnelig skrevet av akas Vis post
    Hei Anisa!

Anvender ikke du Westhroid? Jeg har fått det inntrykket av det som står under dine innlegg.
    Jo, det gjorde jeg indtil "medicin-krisen" har fået RCLabs til kun at levere til hjemmemarkedet (USA).
    Så blev det Erfa Thyroid først og Thyroid-S nu.

Sist endret av Kevlin; 27-09-10 kl 12:05 Begrunnelse: fant svar i en annen tråd ;0)
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up 5-årsdagen

Den 15. maj, takket være Yvette - har jeg omsider taget mig sammen til at starte på Westhroid..... forinden havde jeg bare kigget på pakken et par måneder eller tre. Indtil denne dato havde jeg indtaget 100 mcq Eltroxin om dagen i omkring 30 år.
    I dag er den dag for 5 år siden, posten har bragt min første boks Westhroid fra Yvette!

Tusen takk, kjære venn! Du har reddet livet mitt!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Armour, Westhroid og Nature-Throid
    Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 16-06-09, 19:29
  2. Westhroid og en operation for en tarmsygdom
    Av Anisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 11-06-07, 10:18

Søkeord for denne tråden

Bokmerker