Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Troms
    Alder
    42
    Meldinger
    23

Standard Hjelp...bekymret etter prat meg legen.

Hei
    Er under oppfølging etter radiojodbehandling for høyt stoffskifte og i går sa legen min noe som skremte meg skikkelig!!! Jeg tenkte ikke så nøye over det før etter jeg hadde lagt på og nå går jeg og bekymrer meg. :-(

Han sa at de som får høyt stoffskifte etter fødsel slik som jeg fikk, ofte får høyt stoffskifte, så lavt og så høyt igjen..!!!! Han pratet videre og sa at men jeg var jo behandlet for det osv osv....og jeg klarte egentlig ikke å få reflektert over akkurat den setningen før i ettertid. Mente han at jeg kan få høyt stoffskifte igjen?? Det skal sies at han var legevikar på legesenteret jeg får på og det er mulig han er nyutdannet, men jeg er ikke sikker. jeg følte i allefall at han ikke hadde lang erfaring med stoffskifte. Er det noen som har vært borti eller hørt noe lignende??? Kan det ligge noe sannhet i dette??

Jeg har vært syk i 9 mnd nå og omtrent ikke hadd et normalt liv denne perioden. Jeg er helt utslitt og psykisk nedkjørt. Jeg har de siste månedene tatt blodprøver hver 4 uke fordi stoffskifte ble lavt etter behandlingen, og legene har vært optimistiske til at kjertelen skulle innhente sin funksjon igjen uten medisiner. I går var svarene fra prøven min at FT4 var gått fra 16 til 19, og TSH fra 8,4 til 5,4. Hva betyr dette? De mener at jeg er så og si normal igjen, men jeg ble litt skremt av at Ft4 var helt oppe i 19 igjen, men fortsatt er jo TSH ikke i normalområdet. Jeg blir helt sprø av alle blodprøvene og betydningene av ditt og datt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal komme meg på bena igjen etter dette.

Håper noen der ute har noen svar....jeg er evig takknemlig for dette forumet og alle dere der ute med så mange gode svar og god kompetanse.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Hjelp...bekymret etter prat meg legen.

Det er ikke godt å si hva han kan ha ment ut i fra det du skriver. Men han har rett i at man i forbindelse med graviditet/fødsel kan få ulike svingninger i stoffskiftet. Man kan bli både for høy og for lav.

Radioaktiv jodbehandling har som mål å senke stoffskiftet til innenfor det normale og at du igjen får et normalt stoffskifte. Dessverre lykkes de ikke alltid med dette og mange blir varig lave og må begynne på medisiner for å normalisere stoffskifte. Noen får for liten dose radioaktivt jod som medfører at stoffskiftet igjen øker og må ta ytterligere en dose. Jeg håper du er en av de heldige som klarer deg med en runde og gjennom det får normalisert stoffskiftet ditt

At Ft4 er steget til 19 er ikke noe dårlig tegn det og Tsh synker som den skal når FT4 øker. Det er ikke mye annet å gjøre enn å ta jevnlige blodprøver og følge med på hva som skjer med tiden. Jeg forstår at du er lei av både å være syk, ta prøver og måtte forholde deg til uroen og spm alt dette medfører. Det blir bedre, men det kan ta noe tid dette her.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Buskerud
    Alder
    52
    Meldinger
    31

Standard Sv: Hjelp...bekymret etter prat meg legen.

Hos meg har det gått opp og ned som en jojo siste 9 årene,på det meste lå F4 på 70 ,men da var jeg dårlig da Når det er sagt så har jeg et stoffskifte som er vanskelig å medisinere og jeg har fått masse annet dritt og må opereres innen 6 mnd,men dette gjelder jo ikke alle Min F4 MÅ ligge på rundt 20 fast, ellers blir jeg skikkelig dårlig , sliten og ustabil + vekten bare øker og øker, rundt 20 er formen ok men aldri optimal. Ikke ta bekymringer på forskudd, de fleste blir bedre og har et stabilt stoffskifte. Sender en klem

Lignende tråder

1. Desperat mann på let etter hjelp!
    Av BerKath i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 77
    Siste melding: 21-05-16, 22:30
  2. Bekymret. Gravid, kun 5 uker på vei
    Av beheka i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 19-10-11, 14:45
  3. Svar: 41
    Siste melding: 31-08-10, 19:36
  4. Svar: 57