Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Avsky for «snylterne»

Kopieret fra tråden Uføre - en pariakaste? https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=16542

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Hva betyr det egentlig å være ufør? Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».

Journalisten Christian Torseth understreker at det er synet fra samfunnet som ser på de uføre som pariakaste - dem vi fritt kan sjikanere.

«Å bli vurdert som ufør av legestanden er avslutningen på en lang, omstendelig, og svært grundig prosess.

I teorien er det mulig å lure til seg uføreytelser, men da skal man ha et virkelig intenst ønske om å miste inntekt, arbeidskamerater, sosial status, selvfølelse, pensjon og mulighet for lån til egen bolig. Systemet er strammet inn gjentatte ganger, men likevel er det en generell oppfatning at det er lett å bli erklært ufør, og at det er mange som ønsker det.

Uførhet medfører en reduksjon av inntekt til 66 % av den du hadde tidligere. Det fører også for svært mange med seg isolasjon, depresjon, angstlidelser og en intens følelse av meningsløshet. Vi mennesker er sosiale vesener, og trenger bekreftelse.

Å legge seg etter nok en dag på sofaen, uten å ha prestert noe som kan påkalle beundring eller skryt, blir raskt mentalt destruktivt. Uføre er langt mindre lykkelige enn gjennomsnittet.»
    Selv ble jeg ufør mot min vilje. Jeg fikk ingen tilrettelegging på arbeidsplassen som faglærer i forming i grunnskolen. I stedet opplevde jeg å få dobbelt antall elever i mitt fag kunst og håndverk!

Vår kommune er endatil en IA kommune - Inkluderende Arbeidsliv, mens i virkeligheten er den en kommunen som burde kalles en EA kommune for Ekskluderende Arbeidsliv!

Hvordan kan de med loven i hånd gå stikk i strid med intensjonene, og gjemme seg bak ekkoet som ljomer i veggene Kommunen har ikke penger!??
    Det er på tide at slike IA kommuner får seg en smekk, for det går ikke an å skyve kronisk syke ut av arbeidslivet på den måten.
    Kunne svaret være f.eks. fænomenet "Vegard Skjervheim" som meget belejligt dukker op på den politiske arena?

Nordmænd er faret i propaganda-fælden lige så dybt som danskere, da sociale symboler som "Doven Robert" og "Fattig Carina" blev opfundet i det "rette" øjeblik for at flytte befolkningens holdninger fra at være FOR-velfærd til være MOD-velfærd.

"Fattig Carina" har hele tiden været sagesløs og fuldstændig uskyldig i misbrug af offentlige midler, fordi "propaganda-mod-velfærd" har medregnet hendes huslejetilskud og "børnepenge" (Carina har tre mindreårige børn hos sig) i hendes "indtægt" - og de fleste bliver ved med ivrigt at "glemme", at disse ydelser ydes til alle danske borgere, der er eneforældre for deres børn, uanset om de er i arbejde eller ikke. Derimod "Dovne Robert" er et rendyrket politisk skabt mediestunt, lige som (tror jeg helt bestemt) Vegard Skjervheim.

Vegard Skjervheim hørte jeg om i en dokumentar på DR2 i går, i Horisont-serien: http://www.dr.dk/tv/se/horisont/horisont-77#!/ (kan desværre kun ses i Danmark), hvor den norske nationalbankdirektør bl.a. advarer om at olien slipper op en dag og derfor skal pengene gemmes til dårlige tider i fremtiden. Han glemmer dog at nævne, at medmindre hver en krone i Oliefonden er gemt i fysisk form som f.eks. guldbarrer i Fondens kasamatter - findes der INGEN garantier for at pengene er det samme værd i fremtiden, som de er i dag.

Sådan en stor pengetank har det med at tiltrække sig grådig opmærksomhed fra alskens "pengetank-røvere", lovlydige (i forhold til den lovgivning som findes) Banditter I Habitter. Forskellige tilsnit af lokale og globale finanskriser er deres speciale, som de lever for og af.

Det er sikkert som amen i kirken, at disse norske oliepenge er allerede øremærket og "fordelt" uanset at de endnu ligger på servere er eller andet velbevogtet sted i Norge eller et andet sted. Det er jo hverken pengesedler eller mønter der er tale om. Det er digitale pengetal som kan flyttes rundt med på brokdele af sekunder... det er altså ikke guldbarrer som venter på fremtiden. Se bare hvad der er sket på Cypern... med et pennestrøg fra EU-politikere manipuleret af Stor Finans - har almindelige lovlydige cyprioter mistet hovedparten af deres personlig opsparing, vel at mærke i et land med minimal velfærd, hvor alle selv skal spare til alderdommen... Alt dette skete under påskud af, at cyprioter havde større formuer end i andre EU-lande f.eks. tyskerne, at Cypern har investeret "for meget" i (senere af EU gjort) værdiløse græske obligationer, og at de russiske oligarker skulle hindres i at gøre Cypern til en bank for Russiske Sorte Penge. Det underlige er blot, at det var ikke "russernes" yndlingsbank som blev lukket, og dermed var det ikke russere men almindelige cyprioter som har mistet deres opsparing og for manges vedkommende - også deres sikring af alderdommen

Det ser ud til at den "private ejendomsret" kun var "hellig" da kommunismen og de totalitære østlande skulle svækkes og bringes til fald. Nu, da det ikke længere er nogen kommunisme at bekæmpe... er den private ejendomsretten, lige pludselig ikke længere så "hellig" og kan let omgås, hvis det passer i politikernes og Banditter-I-Habitterne's agenda. Så hvad der sker med Norges Oliefond i fremtiden ved ingen, i hvert fald ingen af de almindelige nordmænd på gaden, som lige nu trækkes ved næsen af politiske manipulatorer, som sår splid almindelige mennesker imellem, spiller på "Den Indre Svindehund", for at holde dem beskæftiget med at fordømme andre - så de ikke har tid og udsyn til at kunne holde øje med det, som i virkeligheden foregår i "Magtens Korridorer".

Det er en gammel, velkendt og effektiv hersketeknik i århundreder anvendt af de herskende klasser, nu også - Det Nye Aristokrati - politikerne: få folk lokket til at få travlt med at afsky hinanden, så de ikke har ikke udsyn og tid til at afsky og kontrollere os. Det mest triste er, at hovedparten af os, i befolkninger i de respektive lande med social velfærd-under-angreb - er simpelthen for enfoldige til at gennemskue, at vi er objekt for århundreders manipulation for at få os til at.... save over den gren vi selv sidder på, og som vi selv har betalt for - men som vi bliver bildt ind at "andre" har gjort.

Vegard Skjervheim eller "Dovne Robert" tilhører det absolutte mindretal, som altid fandtes i alle "systemer" og alle samfund siden Adam og Eva... Alligevel bliver de anvendt til at manipulere med de politisk enfoldige masser af "bedsteborgere" - til at se "skjervheim's" og "robert's" alle vegne. Det er den egentlige årsag til at afsky for «snylterne» vokser og vokser, som følge af vores enfold og tillid til de forkerte.

Det er utroligt og ydmygende at skulle indse, at de almindelige nordmænd, ved at lade sig provokere - faktisk har overladt til Vegard Skjervheim og hans lige - al magt til at ændre samfundet, ved - som en dum flok at følge Vegard Skjervheim fra Hameln ud i en samfundsomvæltning, hvis lige er ikke set siden "fattiggårdene". Danskerne er allerede på vej...

Vores nyslåede Middelklasse er allerede ved at blive undergravet... af bl.a. teknologien og globaliseringen. Nu er det ikke længere kun de ufaglærte som må se deres jobs forsvinde til lande med lavere lønomkostninger. Det er Middelklassens tur nu. At tilhøre Middelklassen er derfor absolut ingen sikring mod det som kommer, medmindre man tilhører en middelklasse-slægt i 4 til flere generationer, men der er jo også i den første og anden generations middelklasse, hvor Den Indre Svinehund er mest udbredt, så den dag de - af sult og armod - selv bliver pisket til at gå tiggergang til fremtidens genoplivede fattiggårde - bliver dette takken for at lade sig misbruge politisk til at afskaffe velfærdsstaten - løn som fortjent, i mine øjne.

Af børn og fulde folk skal man høre sandheden... og af komikere - tilføjer jeg. Vel at mærke de bedste af dem, som f.eks. George Carlin, der sagde bl.a. (frit efter "Little Things We Share") :

Nu vil jeg gerne tale om nogle ting, der bringer os sammen , ting der peger på vores ligheder i stedet for på forskelle mellem os. Fordi det netop er forskelle vi efterhånden kun hører om.

- Alt hvad medierne og politikerne taler om, er de ting der skiller os, ting der gør os forskellige fra hinanden. Det er den måde hvorpå den herskende klasse fungerer i ethvert samfund. De forsøger at dele folket. De holder folket nede og sørger for at de mellemste klasser holdes beskæftiget med at slås med hinanden, så de rige kan nå at løbe med alle penge. Det kan være forholdsvis simple, enkle ting der snakkes om på jobbet og i hjemmene ... Et eller andet vil vi kommer til at snakke om. Det kan være race, religion, etnisk og national baggrund, job, indkomst, uddannelse, social status, seksualitet. Alt som kan gøre os uenige med hinanden, og mens vi er uenige og kæmper mod hinanden - stikker de rige af med alle pengene hele vejen til banken. Ved I hvordan jeg definerer de økonomiske og de sociale klasser?

Den øverste klasse tager alle pengene og betaler ingen skat. Middelklassen betaler alle skatter, og udfører alt arbejdet. Underklassen, de fattige er den vigtigste klasse af alle, og de rige vil gøre alt for at de fattige bliver flere og flere, fordi fattigdom er det eneste de rige kan styre middelklassen med ved at skræmme den til at arbejde, arbejde og endnu mere arbejde - så de rige kan blive endnu mere velhavende end de allerede er.

Så når mennesker i beskæftigelse ser med afsky på «snylterne» og ser ned på andre mennesker i det hele taget... skider de i virkeligheden i egen rede, gør deres egen og deres børns fremtid usikker, mens de sikrer den økonomiske overklasse endnu mere rigdom. Så enkelt kan det siges.... fordi det kun er velfærdsstaten som er den eneste effektive hindring for, at middelklassens surt tjente skatter, ikke alle ender i den økonomiske overklassens lommer, ikke mindst via privatiseringens mange snable.

Tror folk virkelig at vi hele tiden piskes med "spare-knivene" fordi vi skal "spare" for vores egen skyld?

Flere definitioner af udtrykket "Den Indre Svinehund":

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=svinehund
    http://www.dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprogn...1992-3_OCR.pdf
    http://www.journalistveteraner.dk/sp...dre-svinehund/
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Thumbs up Sv: Avsky for «snylterne»

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Af børn og fulde folk skal man høre sandheden... og af komikere - tilføjer jeg. Vel at mærke de bedste af dem, som f.eks. George Carlin, der sagde bl.a. (frit efter "Little Things We Share") :

Nu vil jeg gerne tale om nogle ting, der bringer os sammen , ting der peger på vores ligheder i stedet for på forskelle mellem os. Fordi det netop er forskelle vi efterhånden kun hører om.

- Alt hvad medierne og politikerne taler om, er de ting der skiller os, ting der gør os forskellige fra hinanden. Det er den måde hvorpå den herskende klasse fungerer i ethvert samfund. De forsøger at dele folket. De holder folket nede og sørger for at de mellemste klasser holdes beskæftiget med at slås med hinanden, så de rige kan nå at løbe med alle penge. Det kan være forholdsvis simple, enkle ting der snakkes om på jobbet og i hjemmene ... Et eller andet vil vi kommer til at snakke om. Det kan være race, religion, etnisk og national baggrund, job, indkomst, uddannelse, social status, seksualitet. Alt som kan gøre os uenige med hinanden, og mens vi er uenige og kæmper mod hinanden - stikker de rige af med alle pengene hele vejen til banken. Ved I hvordan jeg definerer de økonomiske og de sociale klasser?

Den øverste klasse tager alle pengene og betaler ingen skat. Middelklassen betaler alle skatter, og udfører alt arbejdet. Underklassen, de fattige er den vigtigste klasse af alle, og de rige vil gøre alt for at de fattige bliver flere og flere, fordi fattigdom er det eneste de rige kan styre middelklassen med ved at skræmme den til at arbejde, arbejde og endnu mere arbejde - så de rige kan blive endnu mere velhavende end de allerede er.

Noget må have trængt igennem til mange mennesker, siden snart 3 millioner har set ham optræde i denne video...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Standard Sv: Avsky for «snylterne»

Sitat Opprinnelig skrevet av Elbeth Vis post
    Man får sosiale poeng for å dele sin avsky for «snylterne».

Journalisten Christian Torseth understreker at det er synet fra samfunnet som ser på de uføre som pariakaste - dem vi fritt kan sjikanere.
    Det finnes bare to menneskesyn, det humanistiske og det fascistiske.

1) De som tror på det humanistiske menneskesynet ser på mennesker som en livsform. I likhet med alle andre livsformer skal de vokse og modnes for å virkeliggjøre sin iboende egenart. Når noe ikke fungerer bra, må årsaken derfor være den samme som hos andre livsformer. De har ikke fått tilfredsstilt grunnleggende behov og/eller de har blitt utsatte for mishandling.

2) De som bygger på det fascistiske menneskesynet forutsetter at mennesker i utgangspunktet er et tomt råstoff, eller de er onde i seg selv og av natur. De skal defor bruke vijen til å forme seg etter et ytre mønster. Når noe ikke fungerer bra, må årsaken være at de har brukt viljen på feil måte.

All systematisk grusomhet bygger på det fascistiske menneskesynet.

Hvis mennesker ikke er noe i seg selv, men bare et ytre mønster formet til av viljen har de ingen egenverdi.

Det er derfor grunn til å betrakte avvikere fra mønstere som ugress som bør lukes bort.

(Kilde: Jorunn Lauvstad)

Den aller beste beskrivelsen av fascisme og ikke-fascisme,
    og så langt også den beste forklaringen på fenomenet "avsky for «snylterne»"
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn