Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
07-11-10, 10:14 #1
Knust til pulver bedre end hele tabletter
Tablet Formulation of Levothyroxine Is Absorbed Less Well Than Powdered Levothyroxine
Yamamoto, Toshihide
Thyroid , Volume 13 (12)
Mary Ann Liebert – Dec 1, 2003• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-11-10, 11:15 #2
Sv: Knust til pulver bedre end hele tabletter
Hm....
7år er gått siden dette ble oppdaget. Har noen fått tipset av legen sin ?
Det er vel ikke evident nok da ?
Men om studien er for liten - hvor stor må den være ?
Eller det dette egentlig betyr, er jo : Hvor få må man være for å bli forbigått av behandlerapparatet ?
Det eneste jeg har hørt direkte fra legehold er fra Aker, der man glatt godtar at 10-12% av pasientene ikke responderer godt på den behandling de mottar der. Og i sin utøvende praksis heller ikke viser interesse i å undersøke hva som hender med de som blir bra av annen behandling. (selvopplevd)
Det er vel i hovedsak pilleindusetriens problem dette.
Og klart i hovedsak syntetindustriens, da denne ofte går foran og de mindre produsenter tar etter hva denne store industri gjør.
Og det er sørgelig !
Hvis de ikke hadde gjort det, kunne vi kanskje ha fått beholde de gode virksomme Thyroide produkter ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-10-13, 02:38 #3
Hvad jeg ikke har vidst før nu er, at tilbage i 2010, har næstformand i dansk Thyreoidea Landforeningen Bente Julie Lasserre, anvendt min henvisning til studiet i citatboksen, som eksempel på vildledning og anledning til at sende en kraftig advarsel til landsforeningens medlemmer, mod at tro på alt, hvad man læser på internettet...
"Denne gang vil jeg starte med atter at bringe en kraftig advarsel mod at tro på alt, hvad man læser på internettet. Denne advarsel har jeg bragt adskillige gange før, men god gerning kan ikke gøres for tit, og her kommer et meget konkret eksempel:
På Facebook-gruppen om Ny Eltroxin stod pludselig følgende udsagn: ”det kan tilsyneladende betale sig at knuse sine tabletter, det giver bedre optagelse” – og så fulgte et link, angiveligt fundet på Sonjas stofskifteforum, som henviste til en videnskabelig, japansk undersøgelse. Nå da, tænkte jeg, det var da i hvert fald ny information, så jeg gav mig til at undersøge det nærmere. Linket henviste til en ret officielt udseende artikel af en japaner, om et - tilsyneladende - klinisk forsøg, hvor konklusionen var, at knuste tabletter optages bedre end selve tabletten med T4.
Hmm, tænkte jeg og læste videre i artiklen. Det viser sig, at det drejer sig om 1 – EN – undersøgelse foretaget i 2003 med 3 – TRE – patienter, hvor artikelskriveren mener at have haft en svagt bedre optagelse, hvis tabletterne var knust. Det er i hvert fald meget langt fra at være tilstrækkelig dækkende statistisk til at kunne foretage nogle konklusioner på. Og havde der været noget om det, så var der garanteret andre forskere, der i det forløbne 7 år havde undersøgt det nærmere.
I øvrigt står der ikke andet end et navn på den japanske artikelskriver, om han er læge eller i givet fald hvor, det oplyses ikke.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke er for at hænge nogen ud, jeg nævner denne historie. Hverken den, der henviste til opslaget, eller Facebook-gruppen, for den giver nemlig rigtig mange mulighed for at udveksle patienterfaringer, og det har været vigtigt i denne sag. MEN vær rigtig kildekritisk, når I læser de forskellige sider på nettet.
Nu er lige netop denne historie ret harmløs, for der var nok ikke sket det helt store ved, hvis en masse patienter var begyndt at knuse deres tabletter inden optagelsen, men sikke et arbejde hver dag, når der ikke er nogen effekt af det.
Og så vil jeg gerne slå et slag for den information, som Thyreoidea Landforeningen formidler på sin internetside, den baserer sig nemlig udelukkende på videnskabelig forskning. Der er kun tre artikler, der ikke er skrevet af læger: en om motion, skrevet af ejeren af mit lokale motionscenter, en om kost, skrevet af en diætist, og en om en autoimmune sygdomme i familien, skrevet af undertegnede – og ingen af disse tre udgiver sig for at være videnskabelig baseret."
Kilde: http://www.thyreoidea.dk (scroll ned til 7. del i Eltroxin-sagen (December blad 2010))
Lad os så komme videre i teksten...
Bente Julie Lasserre skriver:
"Nå da, tænkte jeg, det var da i hvert fald ny information, så jeg gav mig til at undersøge det nærmere. Linket henviste til en ret officielt udseende artikel af en japaner, om et - tilsyneladende - klinisk forsøg, hvor konklusionen var, at knuste tabletter optages bedre end selve tabletten med T4."
Min kommentar:
Denne "en ret officielt udseende artikel" var nu ikke en artikel, men et abstract af en artikel publiceret i 2003, i decemberudgaven af tidsskriftet Thyroid (indekseret for PubMed). Tidsskriftet Thyroid beskrives på udgiverens site med følgende ord:
The monthly flagship journal Thyroid is expanding its comprehensive coverage of thyroid related care and research with the addition of two new components, Clinical Thyroidology (monthly) and VideoEndocrinology (quarterly). This authoritative journal program delivers in-depth coverage on topics from clinical application and primary care, to the latest advances in diagnostic imaging and surgical techniques and technologies, designed to optimize patient care and outcomes.
Thyroid is the leading, peer-reviewed resource for original articles, patient-focused reports, and translational research on thyroid cancer and all thyroid related diseases. The Journal delivers the latest findings on topics from primary care to clinical application, and is the exclusive source for the authoritative and updated American Thyroid Association (ATA) Guidelines for Managing Thyroid Disease.
Thyroid coverage includes:
•Thyrotoxicosis, thyroid hormone resistance, and hypothyroidism
•Thyroid status testing
•Autoimmune thyroid illness
•Dysthyroid orbitopathy (Graves’ Ophthalmopathy)
•Nodular thyroid disease
•Thyroid surgery
•Thyroid imaging
•Pediatric and neonatal thyroid disorder
•Genetics of thyroid disease
•Thyroid diseases and pregnancy
•Iodine deficiency, goiter-hypothyroidism-neurological dysfunction
•Cell biology of the thyrocyte
•Nuclear and extranuclear actions of thyroid hormones
•Brain-pituitary-thyroid regulation
•Animal models of thyroid disease
Thyroid is under the editorial leadership of Editor-in-Chief Peter A. Kopp, Division of Endocrinology, Metabolism, and Molecular Medicine, Northwestern University; Clinical Thyroidology Editor-in-Chief Jerome M. Hershman, UCLA; VideoEndocrinology Editor Gerard Doherty, Boston University; and other leading investigators. View the entire editorial board.
Audience: Endocrinologists, obstetricians, surgeons, primary care clinicians, oncologists, cell biologists, and pathologists, among others
American Thyroid Association
Min kommentar:
Jeg finder det pinligt, at en VIP i Thyreoidea Landsforeningen ikke aner at det er samarbejdspartneren på verdensplan - American Thyroid Association, som står bag dette "obskure" (mit ordvalg) studie/artikel som Thyreoidea Landsforeningen v/denne VIP her kritiserer, og anklager for at være en vildledning og misinformation.
"Det viser sig, at det drejer sig om 1 – EN – undersøgelse foretaget i 2003 med 3 – TRE – patienter, hvor artikelskriveren mener at have haft en svagt bedre optagelse, hvis tabletterne var knust. Det er i hvert fald meget langt fra at være tilstrækkelig dækkende statistisk til at kunne foretage nogle konklusioner på."
Min kommentar:
Aha!? "Svagt bedre optagelse" ? Lad os se, hvad der i virkeligheden står i dette abstract:
"The comparative bioavailability of oral doses of levothyroxine (LT4) formulation taken as tablets, after being crushed, or chewed before swallowing has not been well studied. Three patients with hypothyroidism who showed persistent elevation of serum thyrotropin (TSH) despite taking 200, 150, and 125 μg of LT4 tablets per day are presented. They did not show signs and symptoms of gastrointestinal illness that could interfere with the absorption of LT4 nor history of such a condition. They did not concurrently take medications known to affect the absorption of LT4 from the gut. Their serum TSH levels normalized when the tablets were taken after being pulverized. The difference appeared attributable to the slow dissolution of the tablets in the gut of these patients."
Min kommentar:
Det der står her er, at de pågældende tre patienter blev ved med at udvise vedværende forhøjet TSH, uanset at de var sat i behandling med anstændige doser af syntetisk T4 (125, 150 og 200 mcg/dag). Disse patienter havde ingen fordøjelsesproblemer før eller under studiet, hvilket ellers kunne forklare det vedværende høje TSH - med dårligt optag fra tarmen.
Hvad sker der så, efter at disse patienter er blevet sat i behandling med nøjagtig samme doser af syntetisk T4, blot med denne forskel at nu blev tabletterne knust til pulver?
Det som sker er, at TSH hos alle disse tre patienter er blevet normaliseret, og den afsluttende hypotese iflg. dette abstract er, at forskellen (mellem effekten af hele tabletter og de knuste til pulver) kunne tilskrives den oprindelige langsomme opløsning af tabletterne i tarmen hos disse patienter. For min egen regning kan jeg tilføje (vildlede
), at den så karakteristiske for lavt stofskifte, mangel på mavesyre vil netop påvirke både optag af lægemidler og næringsstoffer. Jo større mangel på mavesyre, jo langsommere opløsning af tabletter i tarmen, jo dårligere optag af virkestoffer frigjort fra tabletterne (saltfattig kost yderligere fremmer mangel på mavesyre).
Personligt er jeg flintrende ligeglad om denne bedring skyldes en "svagt bedre optagelse" eller bare "bedre optagelse"... bare det virker, og det gør det jo. Det som jeg får ud af dette abstract og som er årsagen til, at jeg overhovedet har postet denne information tilbage i 2010 er, at syntetisk T4 i tabletform optages bedre når tabletten er knust. Det kan have betydning for dem, hvis TSH bliver ved med at være for højt (dvs. udebleven bedring), mens for resten af patienter kan det betyde, at de enten kan få mere ud af deres tabletter under alle omstændigheder, eller at nogle endda kan sætte deres dose ned.
"Det er i hvert fald meget langt fra at være tilstrækkelig dækkende statistisk til at kunne foretage nogle konklusioner på."
Min kommentar:
Nå da da... nu er det altså således, at når et studie/artikel er god nok til et peer-reviewed tidsskrift Thyroid, er det sørme (for det meste) også godt nok for mig. Det er altså ikke jeg, men den kære Bente, der ikke har læst på lektien.
Bente Julie Lasserre skriver videre:
"Og havde der været noget om det, så var der garanteret andre forskere, der i det forløbne 7 år havde undersøgt det nærmere."
Min kommentar:
Det kan godt være, at for en uøvet researcher kan det blive svært at finde rette oplysninger, men så må man fyre op under kreativiteten og se... hvor meget respons får man, hvis man søger på artiklens fulde overskrift "Tablet formulation of levothyroxine is absorbed less well than powdered levothyroxine" (med anførselstegn). 2210 resultater fra Google's søgninger på engelsk, hvoraf de fleste er citationer i andre relevante artikler om behandling af "genstridig" hypothyreose. Det betyder at 2210 studier rundt omkring i verden, har fundet denne artikel relevant og anvendelig. Det er godt nok for mig.
"I øvrigt står der ikke andet end et navn på den japanske artikelskriver, om han er læge eller i givet fald hvor, det oplyses ikke."
Min kommentar:
"Japanske artikelskriver"? Det lyder ringeagtende, men jeg gætter, at ordvalget er mest møntet på mig (som er den skyldige for henvisningen), og på forummet som er et af de "vildledende" og "misinformerende" netsteder, Bente Julie Lasserre ønsker at advare mod... Ta' dog nu ikke glæderne på forskud, Bente. Toshihide Yamamoto er tilfældigvis en ægte læge, ansat på Kishiwada Tokushukai Hospital, the Endocrine Laboratory, Center for Adult Diseases, and the Central Laboratory for Clinical Investigation, Osaka University Hospital, Osaka, Japan.
"Jeg vil gerne understrege, at det ikke er for at hænge nogen ud, jeg nævner denne historie. Hverken den, der henviste til opslaget, eller Facebook-gruppen..."
Min kommentar:
Nej, nej. Selvfølgelig ikke at hænge ud dem der henviste til opslaget, eller Facebook-gruppen. Det er os og forummet som her forsøges at hænge ud, men skraber man en smule under overfladen på ringeagten, anklagen og kritik, da mener jeg at det snarere er Bente Julie Lasserre, der har hængt sig selv ud ved at lufte sine uvidende påstande i fuld offentlighed. Jeg er bare fortrydelig at jeg ikke har set denne advarsel noget før.
"Nu er lige netop denne historie ret harmløs, for der var nok ikke sket det helt store ved, hvis en masse patienter var begyndt at knuse deres tabletter inden optagelsen, men sikke et arbejde hver dag, når der ikke er nogen effekt af det."
Min kommentar:
Ja, det er heldigt, at Bente Julie Lasserre ikke fandt alle de andre henvisninger til langt "farligere" studier, end det om effekten af knuste tabletter. Ja, "sikke et arbejde hver dag, når der ikke er nogen effekt af det"... hvis det altså var sandt. Jeg vil hellere skænke en medfølende tænke "Facebook-gruppen" og medlemmer af Thyreoidea Landsforeningen, dem med genstridigt TSH og dermed hormonmangel, uanset hvor mange forgæves reguleringer af Eltroxin, Levaxin eller Euthyrox de har været igennem. Hvis de har læst Thyreoidea Landsforeningens medlemsblad 12/2010, og troet på Bente Julie Lasserres kritik af vores henvisning - da er de gået glip af en chance til, måske omsider at kunne tvinge deres TSH ned og få det bedre, ved hjælp af knuste tabletter. Set i dette lys, er Bente Julie Lasserres uberettigede kritik alt andet end harmløs.
"Og så vil jeg gerne slå et slag for den information, som Thyreoidea Landforeningen formidler på sin internetside, den baserer sig nemlig udelukkende på videnskabelig forskning. Der er kun tre artikler, der ikke er skrevet af læger: en om motion, skrevet af ejeren af mit lokale motionscenter, en om kost, skrevet af en diætist, og en om en autoimmune sygdomme i familien, skrevet af undertegnede – og ingen af disse tre udgiver sig for at være videnskabelig baseret."
Min kommentar:
"Udgiver sig for at være videnskabelig baseret"?
Min henvisning til artiklen i tidsskriftet Thyroid er videnskabeligt baseret, så her skyder Bente Julie Lasserre nok en gang over målet. Hvis jeg så runder af med at se på og nærlæse "den information, som Thyreoidea Landsforeningen formidler på sin internetside", der "baserer sig nemlig udelukkende på videnskabelig forskning", er jeg ikke så imponeret, for så kan det ikke være ret meget videnskabelig forskning, der læses og granskes i Landsforeningen. Hvis Bente Julie Lasserre i stedet for at spilde tiden med at fornærme os og forummet, brugte tiden på ægte research og informationsformidling, ville Thyreoidea Landsforeningen omsider komme på landkortet som et innovativt og informativt netsted for stofkiftesyge.
Som det er nu, er det lang vej igen...Sist endret av Admin; 23-10-19 kl 13:30 Begrunnelse: 'Dødt' link udskiftet
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-10-13, 09:51 #4
Anisa, tak

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal skrive det - så det bliver lige fra hjertet.... og det er ikke om knust til pulver....
Da jeg for 1½ år siden ledte som en gal efter information om det, der gjorde vildt mærkelige og underlige ting i min krop, var Thyreoidea foreningens hjemmeside et af de steder, jeg søgte. Jeg må indrømme, at jeg nåede ikke særligt langt. Med et opslag på beskrivelse af Hashimotos kunne jeg læse om, hvad det vil sige at have for lavt stofskifte.... ikke en sk.. om, hvad det vil sige at have Hashimotos. Jeg oplevede lidt af de to af de nævnte symptomer og så en masse andet underligt. Der står ikke noget som helst om symptomerne af antistoffer i kroppen, bare for at tage et håndgribeligt eksempel. Selvom jeg på daværende tidspunkt ikke vidste ret meget, forekom det mig så forkert.
Jeg klikkede lidt videre på foreningens hjemmeside, og så blev den droppet. Jeg kunne heller aldrig finde på at melde mig ind i den.
Der er så heldigvis en masse andre sider på internettet, hvor man kan hente helhedsorienteret information om hele kroppen og virkningen af medicin og mad og livsstil og......
Det kunne være dejligt med dialog og samarbejde. Tak fordi du tager kampen
Lignende tråder
-
Seljer eller bytter Hydrocortisone 130 tabletter,10 mg.
Av Hassan i forumet HydrocortisonSvar: 2Siste melding: 27-08-10, 18:59 -
Sarotex tabletter
Av nuttisen i forumet DepresjonSvar: 31Siste melding: 28-11-07, 09:04 -
Er det noen tabletter som hjelper mot smertene?
Av gutt_81 i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 37Siste melding: 20-10-07, 09:09 -
Hvordan dele tabletter ?
Av FemIce i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 11Siste melding: 10-08-07, 07:48 -
ta tabletter resten av livet?
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-02-07, 18:14
Svar med sitat

Bokmerker