Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Prøvesvar...
-
27-04-05, 16:55 #1
Prøvesvar...
Hei!
Jeg må si at jeg er ganske fortvilet, føler ikke noe særlig bedring enda....bortsett fra at jeg ikke er så trøtt som tidligere. Ellers er alle andre symptomer like fremtredende; deprimert,verking i kroppen særlig ledd og muskler,kramper i bena,tiltaksløs,orker ingenting,ukonsentrert,husker dårlig,tenker ikke klart, hevelse i ansikt, ben og fingre, det verste er nesten at man har så lite å gå på både psykisk og fysisk.
Har som sagt vært på Balderklinikken og fikk Armour og tar 2 tabl.(60mg) og 75 mcg. Levaxin. Blodprøvene har endret seg og iflg. de nyeste blodprøvene skulle vel alt være bare fryd og gammen, men den gang ei....Klarer ikke jobbe mer enn 50% og har vært sykmeldt siden september ifjor.
Blodprøvene h.h.v 17.02 og 08.04:
TSH 1,63 - 0,02 (0,5-3,6)
Fritt T3 5,0 - 6,1 (3,5-6,3)
Fritt T4 15,8 -22,2 (11-23)
Anti-TPO 293 - 470 (<35)
Homocystein 18,5 - 11,0 (4 -15)
Går på diett fordi jeg reagerte på noen matvarer: hvetemel, rug, melkeprodukter. Skal spise mest mulig rent, ikke blandingsprodukter og ikke så mye frukt, heller ikke med soya og gjær. Tar tilskudd av B12, Olivenbladekstrakt, melkesyrebakterier, vitaminger og mineraler)pulverform) og Omega 3 og Injeksoner B12 en gang i uken(2ml).
Jeg føler meg utslitt og humøret er veldig ustabilt, tåler ingenting(tar fort til tårene...forferdelig slitsomt...
Jeg hadde håpet at Balderklinikken skulle være løsningen for meg, men må kanskje ha mer tålmodighet, ser jo at mange sliter voldsomt. Men noe bedring skulle jeg vel kjenne? Kan det være andre ting som bør sjekkes?
Har lest her på forumet om forhøyet kalsium og at det kan ha samme symptomer som lavt stoffskifte. Vet at jeg hadde kalsiumverdi på 2,63 en gang(noen mnd. siden), men det ble aldri målt igjen og det ble aldri satt noe spørsmåltegn til det hos legen. Kanskje jeg bør be om en blodprøve igjen?
Masse frustrasjon-godt å ha et sted å få det ut på!!
Er veldig takknemlig for kommentarer!!
Væren
-
27-04-05, 19:06 #2
Hei Kari.
Jeg har også høy Calsium, og har lest at verdier over 2,55 skal regnes som kraftig forhøyet og skal reageres på.
Målinger som da skal tas er Clasium veiet i forhold til Albumin og PTH.
Står masse om det på nettet.
Eneste muligheten er operasjon, men det er visst enkle greier med moderne teknikk.
http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-04-05, 07:50 #3
Jo alt for mange leger tar ikke høyt kalsium alvorlig. Ta fatt i det.
nora
-
28-04-05, 09:11 #4
Hei Kari
Jeg skjønner du er fortvilet. Jeg går også på Balder.....og ting tar tid...det er bra sikkert. Jeg tok også en runde med B12 sprøyter (10 uker med ei sprøyte pr uke). Jeg merket stor forandring i formen... etter kanskje 5-6 uker. Både med det psykiske, og svimmelheten forsvant litt etter litt. Hud og negler ble også bedre. Så for min del hadde B12 ganske mye og si. Fremdeles går jeg på masse helsekostprodukter, Armour og Levaxin. Og diett. Dietten har også mye og si for min del på dagsformen. Frossenheten er også forsvunnet etter hvert. Nu er jeg til tider veldig utålmodig og syns det går så utrolig sakte med forandringer. Prøver å trøste meg med at siden jeg har hatt så dårlig helse i såpass mange år....så må det sikkert ta tid å rette opp ting og tang. Men...det er ikke å komme bort fra at man blir lei og sliten av å ha en slik hverdag.
Jeg har ihvertfall hatt mye glede av dette forumet. Får hjelp og støtte av likesinnede.
Ønsker deg lykke til, og håper ting retter på seg snart.
Ha en fin dag.
-
28-04-05, 11:35 #5
Hei!
Takk for tilbakemeldinger.
Jeg lurer på hvorfor mange leger ikke tar det med forhøyet kalsium alvorlig? Etter som jeg har skjønt er det slett ikke bra. Jeg har nå ringt til Balder og spurt om jeg kan krysse av for det også ved neste blodprøvetaking. Og det skal jeg imorgen. Legen der sa det kunne jeg bare gjøre. Er det andre prøver som bør tas i forbindelse med det? For da krysser jeg av for det og?(glemte å spørre legen). Er spent på resultatet.
Ella: Hva slags diett går du på og hvor lenge skal du det? Er det også pga reaksjon på matvarer(allergitest på Balder)? Og hva er DHEA?
At ting tar tid er helt sikkert. Og det som du sier, Ella, at man har vært syk i mange år, så tar det kanskje like lang tid å bli bra! Bare håper at det blir bra. Forumet her er min redning, takk til alle som skriver her. Har hjulpet meg masse/til å forstå bedre.
Ha det godt!Væren
-
28-04-05, 11:41 #6Gjest
Forhøyer kalsium er et vanlig symptom ved utilstrekkelig binyrebarkfunksjon.
Søk på : adrenal insufficiency,calcium.
Merete
-
28-04-05, 15:23 #7
PTH er neste ting å teste, når man tilfeldigvis har fått målt høyt kalcium.
PTH er parathyreoideahormon. Noen har bare forhøyet PTH og jeg tviler på at det er bra å ha høyt.
Og ionisert kalcium skal måles.
Men disse prøvene tas ved oppfølging av et høyt-calcium-svar så vidt jeg vet.
Litt er på http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=153384 og andre treff ved søk i tidsskriftet.
På harmonlabbens sidr står det i en pdf under "hvilke prøver bør en ta"
"HYPERKALSEMI
a) PTH og ionisert kalsium
b) 25-OH-Vit. D, 1,25-(OH)2-Vit. D og PTHrP (ved mistanke om malignitet).
http://www.aker.uio.no/Hormonlab/Analysehandbok/
nora
-
29-04-05, 06:46 #8
Hei Kari
Ja jeg ble også testet for matvareallergi på Balder. Reagerte på sukker, hvete, gjær og candida. Derfor diett. Det jeg har funnet ut etter hvert er at den største reaksjon har jeg på sukker - jeg blir helt slått ut av det. Hvor lenge jeg skal gå på diett, ja det vet jeg rett og slett ikke. Nu skal det sies at jeg har vært meget sløv over jul og et par mnd inn i det nye året....så det er vel som å begynne på nytt det her. Jeg baker selv brød av spelt, 4 brød med bare 5 gram gjær (5 gram er så lite på så mange brød at det skal gå greit), kjempegode. Lager frokostblanding uten hvete og sukker - egentlig så må man lage alt bra grunn av. Litt tungvint å komme inn i syns jeg. Men etter hvert er det ok. Mitt største problem er å få i meg nok proteiner, jobber med saken.
DHEA er et hormon som produseres i binyrebarken. Virker som forløper for dannelsen av testosteron og østrogen (mannlige og kvinnelige kjønnshormoner). Selv har jeg visst litt for lite mannlige hormoner. Dette virker visst også inn på energi etc..... De lærde strides angående dette produktet, har jeg lest. Noen stiller seg tvilsom til at det har noen virkning, mens andre syns det er helt topp....
Svar med sitat
Bokmerker