Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
-
30-08-06, 13:39 #1
Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
Jeg har filosofert litt over sider vedrørende hypothyreose og jod:
- -Da jeg var liten fikk jeg alltid høre at du må spise fisk for ikke å få struma.
-Har blitt fortalt, og mener å ha lest her i forumet, at du ikke skal ha ekstra jod når du har lavt stoffskifte.
-Leser om hypothyreosepasienter her i forumet som blir dårlige av tilskudd av kelp.
-Tok selv en gjør-det-selv-test for å sjekke jodstatus og ble ikke dårlig av verken den eller av å blande litt kelp i maten.
Stemmer mitt resonement? Skulle gjerne høre om andres erfaring, eller om noen kjenner til noen gode oppklarende artikler om temaet.En solskinnshistorie?
No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.
- -Da jeg var liten fikk jeg alltid høre at du må spise fisk for ikke å få struma.
-
30-08-06, 14:14 #2
....så hvis man har hypotereose og ikke tar medisiner, bør man spise jod?
Interessant resonnement. Dette med jod har jeg også lurt en del på.
-
30-08-06, 15:40 #3
...og aminosyrer?
Opprinnelig skrevet av pling
Ja, jeg vet jo ikke om biokjemien er så enkel (...da burde vel noen tatt tak i det på forhånd?), men personlig har jeg stor tro på at mye sykdom er "menneskeskapt" gjennom feilernæring* og forurensning.
*Med feilernæring mener jeg ikke at vi som blir syke lever av boller og brus, men snarere at det generelle kosthold består av veldig mye raffinert mat (hvitt mel, hvitt sukker, bordsalt, osv.) som har mistet sin næringsverdi, i tillegg til kommersielt dyrkede frukt og grønnsaker og storstillt kjøttproduksjon som også forringer næringsverdien av disse matvarene. En del av våre matvarer pasturiseres for å hindre oppvekst av farlige bakterier, men dette fører også til tap av gode bakterier... Vi er jo alle forskjellige - kan det være at en del av menneskene har bedre genetiske forutsetninger til å overleve på denne kosten, mens den gjør enkelte av oss andre syke?
Kanskje tilskudd av jod og aminosyrer i alle fall kunne være verd et forsøk for dem som har alle hyposymptomene, men for "fine" blodprøveresultater til at legen vil gi dem stoffskiftemedisiner?En solskinnshistorie?
No one needs a smile as much as someone who has none left to give. So if you meet someone like that, leave him one of yours.
-
30-08-06, 18:53 #4
Tror jeg skal prøve kelp tabletter. Men aminosyrer? Hvordan og hvor finner man slikt?
-
30-08-06, 19:58 #5
Hvis du begynner å skjelve når du har tatt kelp så er det sannsynlig den som forårsaker det. En bivirkning hos meg. Prøver det aldri igjen, men vi reagerer sikkert forskjellig her også.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
30-08-06, 21:39 #6
Proteinpulver som oftes brukes ved trening er aminosyrer - disse fåes på både apotek og på helsekost. Selv ville jeg nok ikke tatt kelp i form av tabletter, men heller kjøpt malt (granulat) og blandet en halv ts eller så inn i "gryteretten". Men husk ...dette var ikke noe jeg rådet folk til å prøve, men mer en høylytt filosofering over årsakssammenheng.
Opprinnelig skrevet av pling
En solskinnshistorie?
-
31-08-06, 11:05 #7
Dette er jo et av de virkelig store grunnene til at jeg vil prøve Armour om ikke Levaxinen virker.Jod er vel som du sier en komponent som kjertelen bruker til å lage et ferdig Thyroxin. Jeg leste et sted (men hvor) at kjertelen bare lager T1 og T2 og så forenes disse slik at det blir til T3 og T4.
Hvis det er slik at jod påvirker thyroxin produksjonen bør ikke vi som fortsatt har en aktiv kjertel få i oss jod gjennom salt osv?? Det må jo være bedre med naturlig thyroxin enn kunstig....Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
31-08-06, 22:12 #8
Hvordan blir det så i min situasjon, kan jeg nyte godt av jod-tilskudd? For et års tid siden startet jeg med noe kelp, men ble sterkt advart her på forumet så fikk ikke riktig gitt dem en sjanse før de havnet nederst i skuffa..
Jeg har jo ikke antistoffer (iallfall ikke anti-TPO) med mindre de har dukket opp i ettertid, tok denne prøven for omtrent 2 år siden.. Jeg har heller aldri hatt høy TSH, bare veldig lav t4. (dette er det jo heller ingen logikk i, med mindre det foreligger hypofyseskade, og det gjør det visstnok ikke).
Kanskje er det ingenting å tape for meg, og andre i min situasjon, å ta jodtilskudd allikevel da??
-
07-09-07, 11:19 #9
Refleksjoner om jod og hyperthyreose
Heisann!
Var hos legen i dag, og lærte noe nytt:
Visste dere som har høyt stoffskifte, og knasker NeoMerecazole at vi ikke skal putte i oss vanlig kosttilskudd? Alle vita-mineraltilskudd inneholder jod - og det kan hemme efekten av NeoMercazole.... Skal vi ta kosttilskudd må vi altså ta ei skjed tran eller rene vitamintilskudd uten mineraler og sporstoffer......
Så - jeg begynte å lese litt om jod: Det er en sammenheng mellom jodinntak og frekvensen av stoffskiftesykdom. Det er økt forekomst av sykdom, både ved for lavt og for høyt jodinntak. I områder hvor jodinntaket hos befolkningen er litt høyt, er forekomsten av Graves mye høyere enn andre stoffskiftesykdommer. I områder med forholdsvis lavt jodinntak, er det høyest forekomst av toxisk knutestruma. Graves sykdom hos en pasient med relativt høyt jodinntak, kan være vanskeligere å behandle, sammenlignet med en person med forholdsvis lavt jodinntak.
Langvarig høyt jodinntak kan gi hypothyreose, spesielt hvis en er disponert for det i utgangspungtet. -En blir som regel frisk i gjen når en senker jod inntaket. Høye jod doser rundt 6-7 ganger anbefalt dagsdose, brukes noen ganger medisinsk for å få ned et høyt stoffskifte raskt, men effekten varer bare noen dager. Ved kjernekraftulykker, kan mennesker utsatt for stråling ta en stor dose kaliumjodid, for å forhindre at radioaktivitet tas opp i skjoldbrukskjertelen og ødelegger den. Mange kosttilskudd og taremel inneholder jod, og kan gi forstyrrelser i stofskiftet, og stikk motsatt effekt av hva som var hensikten......
Og så til slutt- homeopatisk jod:
Homeopatisk jod, er jod fortynnet veldig veldig mange ganger. Blandingen ristes og fortynnes på nytt, ristes og fortynnes på nytt osv. osv. -etter bestemte kriterier. Av dette lages tilslutt små piller. Tallet og bostaven som står på boksen viser hvor mye innholdsstoffet er fortynnet. Hvis det enten står et tall høyere enn 6, eller bokstaven C eller M på boksen, er stoffet så fortynnet at det ikke lenger er mulig å spore et eneste helt jodmolekyl! Legevetenskapen har derfor store problemer med å akseptere homeopatmedisin, fordi det med dagens kunnskap om fysikk og kjemi ikke kan gi noen forklaring på hvordan det virker............ Det er jo ikke plass til et helt molekyl en gang i den tabeletten- så det er helt umulig at det virker! Så - mitt argument: det er ikke så lenge siden alle trodde atomet var den minste biologiske byggestenen som eksisterte. Nå hvet vi både om nøytroner, protoner og kvarker........... Det er fortsatt MYE menneskeheten ikke hvet! Og EN av de tingene er virkemekanismen til homeopatmedisiner......
Det er ikke samsvar mellom diagnose og medisin på samme måte som innen legevitenskapen. To personer med samme sykdom, kan ha litt forskjellige symptomer, og litt forskjellige personlighetstrekk, styrker og svakheter; de skal derfor ha forskjellig medisin..... Hvor godt det virker, er avhengig av hvor flink homeopaten er til å "lese" symptombildet ditt, og hvor flink du selv er til å beskrive din personlighet. Det er en kjempevanskelig vitenskap, og noen ser ut til å ha en helt spesiell iboende "teft", mens andre igjen er "helt på bærtur". Kroniske sykdommer, som stoffskiftesykdom, kan være vanskelig å behandle, og gir mye prøving og feiling.....
Om Hyperthyreose sa homeopaten min dette: Finner vi det riktige middelet, er det en mulighet at du blir frisk. Jodum- homeopatisk jod er ett av de midlene som hjelper flest med hyperthyreose, men det hjelper ikke på alle, mange trenger noe helt annet.
Vi gikk i gang - jeg prøvde flere middel- men ingen gav noen rask og varig effekt. Jeg ble derfor anbefalt å prøve å ta homeopatisk jod over lang tid, for å se om dette var en mulighet til å holde stoffskiftet i sjakk..... Det har nå gått 5 mnd- Stoffskiftet har gått sakte men sikkert nedover. Jeg startet med FT4 verdier på 28 (ref. >24) og hadde ved siste kontroll FT4 på 18. T3 verdiene er fortsatt litt i høyeste laget, og TSH er supprimert.
Legen har bedt meg ta 15mg Neo nå, skal forsøke det i tre uker, for så å ta nye prøver..... Synes rett og slett at det begynner å ta urimelig lang tid å komme i mål. Men herfra til å si at det overhodet ikke virker?
Overtroisk
-
07-09-07, 11:43 #10baremei Gjest
Det er ikke riktig. Vitaplex inneholder jod, ellers er det lettere å finne multivitaminpreparater uten jod enn med.Alle vita-mineraltilskudd inneholder jod -
Og det er bare oss sjuke uten funksjon i kjertelen som ikke skal ha eller tåler det. Friske mennesker MÃ… ha jod, spesielt hvis man ikke drikker melk, som er vår viktigste kilde foruten saltvannsfisk.
For mye og for lite er like galt.
Lignende tråder
-
Hvorfor blir noen helt friske av kun levaxin?
Av gutt_81 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 12Siste melding: 28-05-07, 17:05 -
noen som vet hvorfor jeg blir nummen i 2 fingre og 2 tær?
Av rikke i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 19-04-07, 08:01
Svar med sitat

Bokmerker