Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
13-09-13, 13:31 #1
kroniske tarmsykdommer og stoffskiftet
Min fastlegen sier det ofte er sammenheng mellom Ulcerøs kolitt og diabetes. Jeg lurer også på om det kan være en sammenheng mellom Ulcerøs kolitt og lavt stoffskifte (?) Jeg har ikke diabetes, men fikk diagnosen hypothyreose januar 2005, og i sommer fikk diagnosen Ulcerøs kolitt.
For degenering av fordøyelsessystemet, kommer det fram at forferdelig bearbeidet mat sakte er med på å drepe oss.
Matvarer som er tillatt på the Specific Carbohydrat Diett, er basert på matvarenes kjemiske struktur, og karbohydrater blir klassifisert etter sin molekylære struktur. http://www.breakingtheviciouscycle.info/
Når det kommer til kost som virker, har Elaine Gottschall skrevet boka "Breaking the Vicious Cycle" og der kommer det ihvertfall tydelig fram hvilke type mat som gir betennelser i tarmsystemet, og hvilke som ikke gjør det. Blant annet tar den for seg spørsmålene om hvordan fordøyelsen fungerer, og gir innblikk i hele grunnlaget for hvorfor det amerikanske kostholdet fører til flere fordøyelsessykdommer.
The Specific Carbohydrat Diett ble utarbeidet for nesten mer enn 90 år siden av barnelegen dr. Haas. Den har hjulpet mange tusen mennesker med ulike former for tarmsykdom og andre plager til å få en vesentlig forbedret livskvalitet. Mange anser seg selv som kurert. Dietten er hovedsakelig ment for Crohns sykdom, ulcerøs colitt, cøliaki, divertikulitt, cystisk fibrose og kronisk diaré.
Oversikt over matvarer som er tillatt og ikke, oppsummert alfabetisk. Listen er på engelsk.
Sist endret av Elbeth; 13-09-13 kl 14:18
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
13-09-13, 19:14 #2
Sv: kroniske tarmsykdommer og stoffskiftet
Elaine Gottschall har dedikeret sin bog til dr. Haas med disse ord: "Denne bog er dedikeret til minde om Dr. Sidney Valentine Haas, som først påviste for mig vigtigheden af og forståelsen for madens indvirkning på kroppen".
Der er flere informationer om denne bog og om "Specifik kulhydratdiæt" (The Specific Carbohydrate Diet) på dansk, i tråden "Bryd den onde cyklus".
Desværre, er det meget ofte nærmest umuligt at nå igennem til folk med advarsler mod at spise sygdoms-fremmende mad... Hvorfor skulle man besvære sig med at bage egne blåbærmuffins (hvedemel, sukker, smør, æg, mælk, bagepulver, salt, blåbær), når man bare kan købe dem hos en købmand (hvedemel, sukker, vegetabilsk olie (rapsolie), æggepulver, valle-pulver, hævemidler E500, E541, salt, 2% blåbær, modificeret stivelse E412, fortykningsmiddel, modificeret majsstivelse, stabilisator E415, konserveringsmiddel E202, farve E160a) ? Mere om det i tråden til Vigdis.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-09-13, 10:26 #3
-
14-09-13, 12:33 #4
Så utrolig bra at vi får kjøpt boken på dansk også. På adlibris.com er den for tiden utsolgt, men jeg har den på overvåkning. Jeg håper den kommer inn om ikke så altfor lenge, for jeg skulle jo gjerne gitt den til min fastlege på hans eget morsmål
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
-
15-09-13, 16:47 #5
Jeg er bange for, at det har lange udsigter, Elbeth.
Den har været udsolgt fra forlaget i mange år, og forlaget eksisterer ikke mere, så man kan heller ikke spørge. Heller ikke antikvarisk er denne bog til at få fat på.... Alle som ejer den, holder øjensynligt på den. Men jeg kan scanne bogen til Words til dig, på et tidspunkt. Jeg kan bare ikke love hvornår. Det kniber lidt med tiden, for tiden.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
03-10-13, 11:28 #6
Ååååå, for på nettsiden til adlibris står det at boken er midlertidig utsolgt. Det kan selvfølgelig bety at den ikke kommer tilbake
-
03-10-13, 18:25 #7
Dette er tjek af tråd-abonnement, som burde være genoprettet "af sig selv" efter Elbeths sidste indlæg i dag.
Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
Lignende tråder
-
Traumer og kroniske sykdommer
Av Vigdis i forumet Lavt stoffskifte av fysisk eller psykisk traumaSvar: 14Siste melding: 09-03-14, 00:46 -
Amalgam bag epidemien af kroniske sygdomme
Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)Svar: 9Siste melding: 22-09-13, 00:02 -
Vitamin D og kroniske lungesykdommer
Av Mod i forumet D-vitaminSvar: 0Siste melding: 29-02-12, 14:54 -
Amalgam bag epidemien af kroniske sygdomme
Av Anisa i forumet Emner startet av AnisaSvar: 8Siste melding: 20-01-11, 17:47
Svar med sitat

Bokmerker