Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    10

Standard Hypotyreose, D-vit.mangel og blåflekker?

Jeg har forhøyet anti-TPO, men alle andre stoffskifterelaterte blodprøver er foreløpig fine (selv om jeg har hatt mange symptomer på stoffskifteproblemer - det var derfor jeg gikk til lege i utgangspunktet). I tillegg har jeg fått påvist d-vitaminmangel, og legen mente jeg hadde antydning til struma. Men nå har jeg altså ved to anledninger, fått blåflekker som har kommet helt av seg selv.

Først for halvannen mnd tilbake, da jeg våknet en morgen og oppdaget ganske store gul/grønne flekker på innsiden på begge lårene. Disse blå gradvis mørkere, og tilslutt var de mørk blå/lilla, før de etter ca en uke begynte å blekne og ble borte. Siden de ble borte tenkte jeg ikke så mye mer på det, men nå har jeg altså fått det tilbake - på samme sted (omtrentlig). Denne gangen er det kun en liten flekk på innsiden av venstre lår, mens det er flere flekker i klynge på høyre lår, slik at det til sammen blir noen cm i omkrets (ca 7). De startet akkurat som sist, som bleke gule/grønne merker, for deretter å bli mørkere, og tilslutt har de nå begynt å blekne.

De er ikke spes. vonde, men blåmerke-ømme når jeg trykker på dem. Nå lurer jeg på om noen kan si meg noe om hva dette kan komme av, og om det evt. har noen sammenheng med resten av skiten? Er møkklei av å stadig gå til legen, så tenkte å høre her først... (Må nevne at blodplater er sjekket, alt ok der).

Synes forresten også at jeg enkelte dager kjenner noe i/utenpå halsen. Er ikke vondt,bare en fornemmelse av at det er noe der liksom...litt vanskelig å forklare av andre ting som plager meg er det at jeg iblant har akkurat som leamus "innenifra" hvis jeg kan si det sånn..? Vanskelig å forklare det og gitt, men akkurat som en puls i kroppen, som gir leamusfølelse i hele meg. Kommer gjerne på kveldstid.. Huff...mye rart.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Sv: Hypotyreose, D-vit.mangel og blåflekker?

Hei, jeg kan ikke svare på det med blåmerkene, men jeg har også hatt noen blåmerker jeg ikke har forstått noe av, men det er en stund siden nå. Det jeg tenker på er at når du nå har høy anti TPO og symptomer på lavt stoffskifte, så bør du trolig tenke på behandling mot lavt stoffskifte, selv om de øvrige verdiene er innenfor referanseområdene. Jeg har også høy anti TPO og mine øvrige stoffskifteverdier (TSH, Fritt T4 og fritt T3 var innenfor referanseområdene, men i ytterkanten.) Jeg har begynt med naturlig thyroxin, dvs Erfa Thyroid. Helsa mi har nok ikke blitt optimal ennå, men jeg har stoppet den negative utviklingen. Det er vel i grunn seigpining, hvis man skal lide helt til stoffskifteprøvene er utenfor referanseområdet. Det kan jo ta litt tid. Be alltid om utskrift av blodprøver slik at du kan følge med selv. Det som er viktig er å finne de verdiene som er optimale for deg. Lykke til

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Elin83 Vis post
    Men nå har jeg altså ved to anledninger, fått blåflekker som har kommet helt av seg selv.

Først for halvannen mnd tilbake, da jeg våknet en morgen og oppdaget ganske store gul/grønne flekker på innsiden på begge lårene. Disse blå gradvis mørkere, og tilslutt var de mørk blå/lilla, før de etter ca en uke begynte å blekne og ble borte. Siden de ble borte tenkte jeg ikke så mye mer på det, men nå har jeg altså fått det tilbake - på samme sted (omtrentlig). Denne gangen er det kun en liten flekk på innsiden av venstre lår, mens det er flere flekker i klynge på høyre lår, slik at det til sammen blir noen cm i omkrets (ca 7). De startet akkurat som sist, som bleke gule/grønne merker, for deretter å bli mørkere, og tilslutt har de nå begynt å blekne.

De er ikke spes. vonde, men blåmerke-ømme når jeg trykker på dem. Nå lurer jeg på om noen kan si meg noe om hva dette kan komme av, og om det evt. har noen sammenheng med resten av skiten? Er møkklei av å stadig gå til legen, så tenkte å høre her først... (Må nevne at blodplater er sjekket, alt ok der).
    Det kunne lyde som svage (skrøbelige) blodkar-vægge, der under dybt under huden springer læk og blodet siver ud i vævet, men ikke nødvendigvis kan det ses på hudens overflade, hvis blodkarret er sprunget læk dybt inde eller under hudlaget. Efterhånden som tiden går, trænger blodet op mod hudens overflade og da blødningen i mellemtiden er i gang med at blive nedbrudt, får det nemlig denne gul/grønne farve, men hvis blodets udsivning fortsætter nede under huden, kan pletterne blive mørkere og først når udsivningen er standset, blegner og forsvinder (blå)mærkerne. Her kan du læse lidt mere om den slags blødninger, og se om noget lyder bekendt. Man kan også søge på Blood Vessel Hemorrhage, for evt. at finde flere oplysninger.

Ellers se på dette link, og hvis du scroller længere ned, kommer billeder af lår med mærker, der evt. kunne ligne din beskrivelse.

Uanset hvad, tag billeder af disse mærker, når de kommer og undervejs før de forsvinder igen. Gentager det sig et par omgange til, da er det nok smart at komme til en hudlæge, fordi det kan være tegn/symptom på noget indremedicinsk.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Vest
    Alder
    58
    Meldinger
    420

Sitat Opprinnelig skrevet av Elin83 Vis post
    Synes forresten også at jeg enkelte dager kjenner noe i/utenpå halsen. Er ikke vondt,bare en fornemmelse av at det er noe der liksom...litt vanskelig å forklare av andre ting som plager meg er det at jeg iblant har akkurat som leamus "innenifra" hvis jeg kan si det sånn..? Vanskelig å forklare det og gitt, men akkurat som en puls i kroppen, som gir leamusfølelse i hele meg. Kommer gjerne på kveldstid.. Huff...mye rart.
    Dette kan være struma, slik hadde jeg det i høst da den vokste. Også denne leamusfølelsen i korppen kjenner jeg godt igjen, en slags uro, spesielt i magen. Men jeg hadde (har) kun høyt FT4.
    Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
    Dagboken til VibekeW

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver fra tiden da jeg var hyper. Har du noen stoffskifteprøvesvar å legge ut her?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg havde en laaang periode, hvor jeg fik blå mærker uden at ha fattet noget af hvorfor ... Den slags holdt op, da jeg kom behandling med stofskiftemedicin.

At en læge kalder nogle tal fra en blodprøve "fine" kan være udtryk for lidt af hvert; nogle læger går højt op i at ha patienten i midten af det såkaldte normalområde, andre mener, alt er fint, bare patienten lige akkurat hænger med neglene inden for normalområdet. Jeg ville derfor i dit sted ikke umiddelbart lægge stor vægt på det, denne læge. Få en second opinion - man har ikke symptomer for ingenting.

Du kan jo evt. lægge nogle blodprøveresultater her i tråden, så kan vi sammenligne

Der er masser af godt at læse herinde, fx
    Normalområdet findes ikke: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10370

Og velkommen til, forresten

Nielsigne

Lignende tråder

1. Magnesium / B-6 mangel
    Av Anisa i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 15
    Siste melding: 03-05-11, 21:35
  2. Har jeg jern og B12 mangel?
    Av Tornerose i forumet Lavt stoffskifte av jern(mangel)
    Svar: 15
    Siste melding: 26-08-10, 10:51
  3. Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?
    Av sivcath i forumet B-vitaminer
    Svar: 4
    Siste melding: 27-05-05, 19:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn