Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
04-10-12, 11:34 #1
Fra Lavt til høyt, hvaskjera?
Hei!
Jeg er ny her, og har litt på hjertet om min situasjon+ noen spørsmål.
Jeg fikk konstantert lavt stoffskifte i 2004, og hadde da en anti-tpo på 780 om jeg ikke husker veldig feil. Ble umiddelbart satt på Levaxin, og har gått på det siden- dessverre uten å bli kvitt symptomene. Situasjonen ble enda verre for 5 år siden, etter jeg fikk min datter. Formen har blitt dårligere og dårligere, selv om prøvesvarene har vært helt ok. Trappet opp dosering, til jeg tilslutt var oppe i 175 mcg om dagen. Oppi alt dette slet jeg med lvat jernlager og, det lå på mellom 11 og 17- ikke mye å rope hurra for.
Men- så endrer ting seg, i januar var jeg hos gynekolog og fikk beskjed om å aldri mer ha kobberspiral pga ekstreme blødninger. 4 mnd uten, og jernlagret har steget til 38. Nå begynner det merkverdige.
I juni ca begynte jeg å føle meg helt utkoblet, fikk svettetokter, skjelvinger, hjertebank og følte meg totalt utslitt. Dro til legen, og fikk tatt nye prøver av stoffskitet. I november 2011 var det på 0.6 på tsh, nå i juni var det på 0.06- uten at jeg har økt dosen. Jernlagret var nå på 78. Jeg ble enig med legen om å gå ned fra 175 mcg til 150, og ta nye prøver etter 9 uker. Tok nye prøver for en mnd siden- og de viser enda lavere tsh til tross for at jeg har gått ned på dosen. Nå var tsh 0.03.. ft4 21. Har valgt å gå ned enda mer på dosering, og tar nå 125 mcg om dagen. Fikk på samme tid påvist for lavt b12, legen min valgte å behandle det med tilskudd selv om jeg lå i nedre del av referanseområdet (225) og for lite folsyre. Tar trioBe nå. Skal inn til nye blodprøver om 15 dager.
Har sterke symptomer på overdosering, b.la at vekten har gått drastisk ned. Jeg har gått ned 24 kg siden i november i fjor, så det begynner bli endel. Alt er ikke pga stoffskiftet da, har trent og lagt om kosthold. Angst, uro, hjertebank osv. følger også med.
Mine spørsmål er: hvordan er dette mulig? Kan kjertelen fortsette eller sette opp egenproduksjon uten videre? Kan det ha noe med vekttapet å gjøre? At kroppen nå først oppfatter at den trenger MINDRE levaxin pga mindre størrelse? Kan det være sammenheng mellom at jernlagret endelig har normalisert seg og at levaxinen plutselig virker så bra?
Hvor lang tid vil det forresten ta før det vises på prøver at en har endret dosering?
Føler meg virkelig helt dass for tiden, om jeg har valget mellom å føle meg hyper og hypo så velger jeg helt klart hypo.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-10-12, 11:48 #2
Sv: Fra Lavt til høyt, hvaskjera?
hei
kan du fortelle hva din FT3 er ?
Tina
-
04-10-12, 11:53 #3
Jeg er ikke hundre prosent sikker, men tror Ft3 var på 7(?)
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-10-12, 12:58 #4
Jeg tok feil, tf3 var på 3,2 iflg legekontoret. Måtte ringe for å høre.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
04-10-12, 17:43 #5
Re: Fra Lavt til høyt, hvaskjera?
Jeg ville bedt legen din sjekke om du har TRAS antistoffer i tillegg til anti-TPO.
Altfor mange leger tror man kan ha bare en av variantene, men jeg er ikke alene om og ha begge.
Har man begge, vil man også ha symptomer på begge variantene, dessverre.
Ellers er det slik at om kroppen har for lite jern, d-vitaminer og/eller B12 vil kroppen ikke kunne bruke Levaksinen skikkelig. Når man får bedre verdier på d, B12 og jern vil kroppen bedre kunne utnytte Levaksinen og dermed vil det kanskje være behov for og redusere dosen.
Din FT3 er forresten såpass lav, og FT4 er ikke for høy, så jeg ville nok prøvd tilskudd av T3 for og forbedre stoffskiftet.
TSH er ikke den viktige faktoren oppi her; den er bare et signal fra hjernen om hvor mye FT4 som skal produseres i skjoldbruskkjertelen. Nå har du påvist anti-TPO, altså har du den auto-immune varianten av lavt stoffskifte, noe som gjør at skjoldbruskkjertelen din uansett ikke klarer og produsere den nødvendige mengden FT4.
Har du i tillegg TRAS-antistoffer, er TSH helt ubrukelig og styre etter, selv om enkelte leger ikke kan mer om stoffskiftet enn at de tror det er TSH som er viktig. Jeg har fått beskjed fra Aker at TSH ikke skal styres etter, men verdiene på FT3 og FT4 + jeg må følge med på antistoffene.
Lignende tråder
-
Fra høyt til lavt
Av Pebles i forumet Lavt stoffskifteSvar: 32Siste melding: 11-11-11, 09:16 -
Fra lavt til høyt
Av Gekko i forumet Graves sykdomSvar: 12Siste melding: 15-07-11, 14:40 -
Fra lavt til høyt
Av Gekko i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 12Siste melding: 15-07-11, 14:40 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55
Svar med sitat
Bokmerker