Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
19-04-12, 21:57 #1
Mild normochromic normocytic anæmi
Jeg lurer på om det er noen her inne som kan forklare meg hva mild normochromic normocytic anaemia er? Jeg har googlet og det står vel egentlig forklart men jeg skjønner det liksom ikke helt, skal ikke til legen før på onsdag men er nysgjerrig på hva dette er og om det er alvorlig eller ikke (er jo mild da så så alvorlig kan det vel ikke være).
Har da endelig fått tatt noen blodprøver for jeg har tilbakevendene feber ganske ofte, det er ikke høy feber og det varer ikke mer en en dag av gangen men det er jo plagsomt da.
På kommentaren som fulgte blodprøvene så sto det følgende:
R.B.C.s : Mild normochromic normocytic anaemia.
W.B.C.s : Total og Diff.leucocytic counts are within normal.
Platelets : Are normal in counts and morphology.
Kan det være en så enkel forklaring at det bare er at jeg har dårlig jernlager, altså ferritin?
Kanskje jeg bare skal legge inn alt som sto! Alle prøvene er tatt om kvelden.
COMPLETE BLOOD COUNT
Haemoglobin Result: 11.90 Unit: g/dl Ref.range: 12-16
Red cell count: Result: 4.28 Unit: x10^6/ul Ref.range: 3.8-4.8
P.C.V. (H.C.T): Result: 37.10 Unit: % Ref.range: 36-46
M.C.V: Result: 86.68 Unit: fl Ref.range: 80-101
M.C.H: Result: 27.80 Unit: pg Ref.range: 27-32
M.C.H.C: Result: 32.08 Unit: g/dl Ref.range: 31.5-36
R.D.W: Result: 12.40 Unit: % Ref.range: 11.5-14
M.P.V: Result: 8.50 Unit: fl Ref.range: 7-11
P.D.W: Result: 12
Platelets count: Result: 327 Unit: x10^3/ul Ref.range: 150-410
Total Leucocytic count: Result: 9.50 Unit: x10^3/ul Ref.range: 4-11
DIFFERENTIAL LEUCOCYTIC COUNT
Staff: Rel.result: 0% Ref.range:0-5% Absolute Result: 0.00 x10^3/ul Ref.range: 0-0.5
Segmented: Rel.result: 76% Ref.range: 40-80% Absolute Result: 7.22 x10^3/ul Ref.range: 2-7
Lymphocytes: Rel.result: 20% Ref.range: 20-40% Absolute Result: 1.90 x10^3/ul Ref.range: 1.5-4.0
Monocytes: Rel.result: 3% Ref.range: 2-10% Absolute Result: 0.29 x10^3/ul Ref.range: 0.2-1
Eosinophils: Rel.result: 1% Ref.range: 1-6% Absolute Result: 0.10 x10^3/ul Ref.range: 0.02-0.5
Basophils: Rel.result: 0% Ref.range: 1-2% Absolute Result: 0.00 x10^3/ul Ref.range: 0.02-0.1
ERYTHROCYTE SEDIMENTATION RATE
First hour: Result: 29 Unit: mm/hr Ref.Range: Up to 12
Second hour: Result: 60 Unit: mm/hr Ref.Range: Up to 20
THYROID HORMONES
TSH: Result: 0.09 Ref. Range: 0.27-4.2
Total T3: Result: 182.3 Ref.Range: 80-200
Tatal T4: Result: 13.1 Ref.Range: 5.1-14.1
Vet ikke om noen her forstår dette men jeg setter pris på om noen orker å ta seg bryet dersom de gjør det
Sist endret av Trude; 19-04-12 kl 22:29
I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
21-04-12, 01:29 #2
Sv: mild normochromic normocytic anæmi
R.B.C.s betyder Red blood cell.
Mild normochromic normocytic anaemia betyder ikke nødvendigvis jernmangel, men kunne også være en tilstand sekundær til diabetes, særlig hos forholdsvis nye diabetikere, inden de lærer at holde 100% styr på deres blodsukker og behandling. Nogle patienter med nyopstået diabetes har en mild normochromic normocytic anæmi som ikke er opstået af de sædvanlige årsager (for anæmi), såsom infektion, betændelse i bugspytkirtlen eller blodtab (se evt. denne).
Så vidt jeg husker har du diabetes 2, Trude?
Dette resultat kan tyde på, at du måske bør være opmærksom på omlægning af kosten, regelmæssige måltider og konsekvent fokus på blodsukker? Denne form for anæmi forsvinder nemlig efterhånden som der kommer stabilt styr på diabetes. Hvis du er i behandling for diabetes, da viser dette resultat at behandlingen er nok ikke effektiv nok endnu (?).
Jeg tror ikke at "almindelig" jernmangel giver periodisk feber...
Hvad siger din læge?
De er fuldstændig korrekte, disse tal.
Og siger ikke noget om noget, da prøven er taget om aftenen. Du må hellere få taget de prøver om morgenen, for så ved du hvad er op og ned på din hypothyreose. Prøver (thyreoidea) taget om aftenen vil altid være misvisende.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-04-12, 02:36 #3
Sv: Mild normochromic normocytic anæmi
Takk for svar:-)
Hmm, jeg har aldri fått påvist Diabetes 2 men jeg kan jo selvfølgelig ha fått det nå. Legen har ikke sagt så mye ennå annet enn at det er vanlig å få infeksjoner, vondter/smerter (som feks i tannkjøtt, ansikt, ledd osv)(jeg var nylig hos tannlegen fordi jeg tenkte at en rotfylling kanskje ikke var gjort ordentlig siden jeg hadde så mye værking/dunking i tannkjøttet.
Legen ga meg to forskjellige medisiner som jeg skulle ta i tre dager, noe som heter Hibiotic og Cataflam, dette for å bli kvitt infeksjon/inflammasjon tror jeg. Jeg skal tilbake til legen på onsdag da han skal kikke på blodprøvene (systemet er litt annerledes her i Egypt enn i Norge) og så snakket han også om at jeg skulle gå til spesialist på hode, nakke, hals (tror jeg det heter) for å ta en ny ultralyd av halsen (siden jeg har knutestruma) og for stoffskifte.
Det med blodprøver kan være litt vanskelig å få tatt om morgenen siden de starter senere på dagen men jeg skal undersøke dette.
Det er ikke så lett å bo i et annet land hehe, når man skal spørre om blodprøver eller annet når man ikke vet eller husker navnet på blodprøver eller annet:-)
Anti-TPO feks er det ingen som forstår noe av her så jeg får vel prøve å google det for å se hva det heter på engelsk;-)
Uansett, takk for svar
I'm sick and tired of always beeing sick and tired
Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Lignende tråder
-
Parietalcelle-antistof. Perniciøs Anæmi?
Av Sharon i forumet Autoimmune sykdommerSvar: 8Siste melding: 23-07-11, 18:44 -
Mild eller moderat binyresvikt finnes ikke
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 06-11-10, 14:39
Svar med sitat

Bokmerker