På barneskolen lærte vi at de fettoppløselige vitaminer - altså ADEK - måtte vi være forsiktig med å ta i tilskudd.
En spiseskje med tran om dagen var nok!
Vi lærte ikke at disse bokstavene (vitaminene) er delt opp i forskjellige typer.
D-vitamin i hele fem forskjellige og
K i K1 og K2
også E-vitamin er to forskjellige ting.
D3 er jo ikke engang et vitamin, det er et hormon.

D3 har et eget forum - hvor du bl.a kan lese fra denne tråden:
Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
Jeg har ikke sett denne før nå, og sendte Viggo Valle min hjertens mening :

http://www.nrk.no:80/programmer/tv/schr ... 55653.html
Denne mener jeg også bidrar til å sementere forvirringen om D-vitamin.
Siterer : D-vitamin er fettoppløselig og kan derfor ikke løses opp i vann og skilles ut gjennom urinen.
Derfor er det skadelig å ta for store doser D-vitamin - det hopes opp i kroppen og har skadevirkninger.

Bildet er mer nyansert enn som så Viggo, og man bør jo ikke bare sitere fra den samme boka som alle andre gjør.
Den må være fra forrige århundre.

Det som kalles D-vitamin, er i virkeligheten 5 forskjellige steroideliknende stoffer.
De har svært ulike egenskaper og giftighetsgrad og finnes i hver sin avgrensde del av biologien og zoologien.

Fakta om D-vitamin bør inneholde detaljerte opplysninger om dette !
Mennesket produserer D3 - ingen andre. Og skal helst ikke ha i seg de andre. Flere av dem har uheldige virkninger på oss.
D2, som er fra planteriket, avsetter giftige metabolitter i kroppen - det gjør IKKE D3 !

Du, av alle, bør vel vite at fiskemølje ikke har tatt livet av noen Viggo - og der er det D3 for alle penga.

Jeg ser at D2 selges i såkalte helsekostforretninger enda. Det er beklagelig, men skyldes nok bare uvitenhet, både hos selger og myndighet !
Du burde heller ta tak i denne sendrektigheten enn å falle for fristelsen til å delta i det almindelige hylekor.

Ellers er nok D3 det vanlige å bruke, og det er INGEN grunn til å advare mot dette - tvert imot !
Takk til Hansen

Jeg har heldigvis hatt "Alzheimer Light" de siste 10-12 åra;
glemt min ADEK-barnelærdom og (heldigvis!!) tatt store doser med D3 siden 2009.
Har også inntatt K2 og såkalt E-vitamin - som også er flere ting.
Jeg har det siste året brukt tocotrienoler (http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-B...les/22807?at=0).

Kan dere hjelpe meg å utfylle mer om ADEK og at dette FARLIG-stemplet er verdt å sjekke