Mary Shomon's hjemmeside

Thyroid Disease

Der er ingen tvivl om, at Mary Shomon har udrettet enormt meget for hypothyroid-fællesskab i USA og rundt om i verden. Og der er heller ingen tvivl om, at hun har allerede, flere gange gjort sig fortjent til en fri billet til Himlen, når den tid kommer.

Alligevel begynder det at skurre i tankerne når jeg besøger hjemmesiden og læser de seneste opdateringer, herunder opdateringer på ældre emner.... Enten er det alderen der er begyndt at trykke, eller er Mary Shomon blevet en tand for selvtilstrækkelig, fordi det ser ud til, at hun oftere og oftere læner sig op ad, og formidler egne konklusioner eller hypoteser baseret på... den samme Evidence Based Medicine, der allerede tusindfold har ødelagt utallige hypothyroide liv, og fortsat gør det.

Evidence Based Medicine er opstået omtrent halvvejs i sidste århundrede og formålet med den er ikke at anerkende noget som helst medicinsk, der ikke først er ført bevis på i form af dobbeltblinde forsøg. Hvordan mom i alverden kan man gennemføre statiske, dobbeltblinde forsøg på hormoner, der som bekendt er lige så individuelt tilpasset, som der er dråber i havet, eller mennesker på planeten Jorden. Alligevel, ved at bøje resultater og stille dem op mod det, den enkelte forsker-team allerede tror at de ved, bliver statistiske konklusioner draget alligevel, og dermed bliver denne Bevis-Baseret Medicin til Antagelse-Baseret Medicin... alt efter hvem fortolker resultater og på hvilken baggrund.

Stort set for vores, de hypothyroides vedkommende, betyder det at den Evidence Baseret Behandling vi modtager i dag hos vores læger er forlods "godkendt" af forskningen der bygger på antagelser, og når behandlingen enten ikke virker eller endda direkte skader os - ja, så må det være os der er "syge i hovedet" fordi Evidence Based Medicine er jo ufejlbarlig...

Fordi noget er "videnskabeligt" betyder det ikke automatisk at det er pålideligt, eller at konklusionerne er korrekte, eller at sandhedsværdien er uforbeholden og ubetinget. Det begynder virke på mig som om Mary Shomon lige så stille er ved, mere og mere at sætte sin lid til lægestanden og de skolemedicinske forskere... i hvert fald i forhold til formidling af skolemedicinsk forskning.

Hvad værre er... flere og flere andre begynder at videreformidle flere af Mary Shomon's vildfarelser, og dermed sker dette at de sagesløse syge, rent faktisk begynder at læse, lytte og tænke, og tager sine forholdsregler der så bliver overensstemmende med det, som den moderne, hypothyroid-fjendtlige medicin rent faktisk gerne have patienterne til. Til skade for dem selv...

Jeg ville ønske at ingen af "de andre" skrev så lidt som et ord på deres respektive hjemmesider, før de selv har forstået til bunds, hvad de i realiteten skriver om. Forstå man ikke dynamikken bag budskabet, kan man ikke beskytte sine læsere mod fejl begået af dem, hvis budskaber man blindt kopierer.

Jeg ville også ønske at Mary Shomon ville holde sig til det, hun oprindelig var og er bedst til - hypothyroid-politik. Derimod formidling af videnskabelige tekster burde hun ophøre med, idet hendes faglige indsigt på dette felt er så begrænset, at hun uvilkårlig adopterer lægernes egne fortolkninger af forskningsresultater.

Mary Shomon's hjemmeside findes her, og her findes en sand guldgrube af praktiske informationer og et hav af gode kilder til... helst egen bearbejdelse. Jeg vil råde enhver der har brug for et kompetent grundlag at træffe egne beslutninger - at Mary Shomon's egne fortolkninger af den medicinske forskning bliver filtreret fra, når man besøger hjemmesiden.

Jeg siger ikke at alt Mary Shomon formidler af egne refleksioner er forkert eller mangelfuldt. Slet ikke. Men når hun endelig tager fejl, er den stor og konsekvenserne heraf er vidtrækkende, og den vil gå ud over den eller dem, der følger råd afgivet på denne baggrund.

Det har taget mig flere år at nå frem til denne indsigt i Mary Shomon hjemmesides skyggeside, men det er måske også et spørgsmål om, at efter at have beskæftiget sig med et emne så indgående som Mary Shomon gjorde - kan man en skønne dag risikere at skvatte ned i arrogance-fælden.

Jeg har selv været farligt tæt på at falde for min egen selvforherligelse, jo mere jeg har læst og lært. Gudskelov nåede jeg at erkende det før det blev til skade for alle dem, jeg ellers altid har ønsket at hjælpe - så ja, jeg kan godt genkende tegnene når jeg ser dem, og når jeg ser en anden eller andre er på vej i samme retning. Der er gudskelov undtagelser, men de er forsvindende få...

Jeg har altid troet på, og håbet, at jeg når at opleve Internettet flyde over med et hav af lødig og nyttig hypothyroid-information, tilgængelig for alle der har brug for det... Det er sket, men jeg har dog ikke forventet at opleve mig selv tage mig til hovedet i en ren fortvivlelse over, hvor mange dårlige informationer formidles også, side om side med de gode.... Hvad skal folk tro, og hvad skal de vælge at tro på, ude af stand til selv at skelne mellem skidt og kanel? Det er så Internettets skyggeside...

Vi kan jo ikke alle være både analytiske, kildekritiske eller på anden måde i stand til at have fornemmelse for forskellen mellem lødig og underlødig information. Det betyder at Internettet er nu blevet et farligt sted for den type syge der er flest af. Dem med "hjernetåge" og de mange meget syge, og de øvrige, der er på udkig efter konkrete "opskrifter", de kan anvende "som skrevet står"... De er sørme prisgivet og det gør mig fortvivlet, når jeg ser deres fremtidige nederlag for mit indre blik.

Jeg kan kun gentage min yndlings sentens, forfattet i fortiden af Linus Pauling, jeg her har modificeret til lejligheden ved at udskifte ordet "politikerne" med "Internettet": "Lad hverken de medicinske autoriteter eller Internettet vildlede dig. Tag vare på fakta og træf dine egne beslutninger om, hvordan du kan leve et godt liv og arbejde for en bedre verden" og for et bedre helbred.

Tag dig i agt for dårlig information.

Hvis du er i tvivl efter at du har læst noget på Nettet - er mit råd at du "konfererer" med indholdet af hjemmesiden Stop The Thyroid Madness. End ikke en koma er publiceret på denne hjemmeside, uden at Janie Bowthorpe står inde for og har forstået meningen med den, før hun har sluppet den løs på hjemmesiden.

Hvorom alt er, heller ikke Stop The Thyroid Madness har patent på 100% korrekte informationer. Denne type af garantier findes ingen steder eller sammenhænge på vores planet, men Janie Bowthorpe har i det mindste brugt hele sit eget liv på at filtrere skidt fra kanel, hvilket er umådelig meget mere end leveret af de fleste nye hypothyroid-hjemmesider, de senere år søsat på Internettet. Er du i tvivl, se hvad Stop The Thyroid Madness har at "sige" om det, og du vil sandsynligvis ikke gå derfra med tomme hænder.

Rigtig god bedring.