Viser søkeresultater 1 til 2 av 2

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    16

Standard Oppstart på Armour thyroid og hjertebank

Hei jeg har startet med armour thyroid for en uke siden men opplever at jeg har mye hjertebank. Jeg har brukt levaxin i 10 år 100 mg. Nå bruker jeg 25 mg levaxin og 30 mg armour på morgenen 7 dager i uken med påfyll av 15 mg midt på dagen 5 dager i uken. Jeg kjenner at det hjelper med armour og at det er stor forskjell fra å bare bruke levaxin. Likevel er det veldig plagsomt med hjertebank og urytmisk puls i kroppen. Kjenner at jeg lurer på om det er farlig. Noen som kjenner seg igjen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Oppstart på Armour thyroid og hjertebank

Sitat Opprinnelig skrevet av siennna Vis post
    Nå bruker jeg 25 mg levaxin og 30 mg armour på morgenen 7 dager i uken med påfyll av 15 mg midt på dagen 5 dager i uken.
    Hmmm... Siennna? Hvorfor denne mærkværdige "kombination" med lidt hver dag og noget andet "lidt" i fem dage... osv. ? Det lyder mest som en ubrugelig "Balder-protokol" eller en læge, der retter sig efter Omdals skriv (på side 3) om, hvordan man mest effektivt, og hurtigst får patienter til at opgive håbet om, at Armour Thyroid kan hjælpe dem. Altså... hvordan skal Armour Thyroid indtages, for at virke mindst muligt.

Siennna. Følger man din medicindosering som du har beskrevet - er du nu underdoseret med hele 50% på T4, og når man husker at selv 100 mcg Levaxin før var ikke nok til at du kunne få det bedre - hvordan i alverden skulle kun 50% af den forrige T4-dose kunne gøre det bedre?

Omregnet, får du altså heller ikke mere, end i gennemsnit kun 6,1 mcg T3 pr dag.

Kun 6,1 mcg T3 kan altså ikke udligne 50% underskud på T4, og slet ikke kan det give dig hjertebank... medmindre dit FT3 var i forvejen i øvre ref.område. Hvad var dit FT3 før du gik over til de 30/45 mg Armour om dagen?

Jeg gætter mig til, at du får hjertebank af hormonmangel, fordi hormon-overdose har du - i hvert fald - ikke! Der er også en del der har berettet om, at så snart de har trappet helt ud af Levaxin, ophørte deres hjertebank... Det er ikke til at sige med sikkerhed, hvad er årsagen hos dig, men jeg satser gerne på hormonunderskud.

Slag på tasken når man skifter fra Levaxin til Armour er sædvanligvis mindst 90 mg Armour hver dag, 7 dage om ugen, og det er kun til at begynde med, idet en almindelig dosering ved overgangen fra 100 mcg Levaxin er om sommeren ca. 120 mg Armour, og om vinteren ca. 150 mg. Det kan variere lidt til begge sider fra person til person, men det ved man først når der er test-doseret i nogle dage (ingen forandring af symptomer; færre symptomer; flere symptomer; ingen symptomer).

Du er, kort sagt, ikke ved at dø af hjerte-symptomer, men hvis du er for længe om at komme ud af Levaxin, og for længe om at øge Armour - vil du ikke blive bedre nok til at være tilfreds.

Jeg vil lige advare dig om, at selv en lille dosering af Armour kan få dit TSH til at falde langt ned, og FT4 lige så. Begge dele er ganske normale og påvirker ellers ikke trivslen, men de kan få en armour-ukyndig læge til at råbe "hyperthyreose" (selv om FT4 også er faldet) og forsøge at tvinge dig til enten at sætte (den allerede utilstrækkelige) medicindosering ned, eller erklære at "Armour ikke virker, og du er bedst tjent med at vende tilbage til 100% Levaxin".

Hvorom alt er, er den mest effektive måde at få for lile dose medicin til at virke bedre og måske endda slippe for hjertebank - ikke at dele Armour i to gange over dagen, men at tage det hele inkl. Levaxin til natten, dvs. når du skal sove. Test det i en uge (ikke kortere end det) og se om det ikke hjælper. Det tror jeg det vil.

Så længe du kun er på 50% af det T4 din krop ellers er vant til, bør du ikke forvente mirakler, og du må derfor også tage stilling til den totale dosering, så du kommer op på mindst den daglige dose af T4, du er vant til fra behandling med Levaxin. Det totale T3 vil da være ca. 18 mcg pr dag, og taget til natten, vil T3 komme meget nemmere ind i kroppens celler, fordi kroppens "nat-kemi" (hormoner) hjælper på optag, hvorimod om dagen går mere T3 til spilde, i stedet for ind i cellerne. Nok derfor er der generelt også uden bivirkninger, at dømme efter andres erfaringer med nat-medicinen.

Lykke til
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  2. Relis om Thyroid, armour Thyroid osv.
    Av nora i forumet Emner startet av Nora
    Svar: 9
    Siste melding: 14-02-10, 11:54
  3. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  4. Armour-oppstart og varm kropp, overdose eller underdose?
    Av baremei i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 17-09-06, 20:57
  5. Armour Thyroid
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 1
    Siste melding: 27-08-06, 23:17

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg