Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
01-11-09, 22:20 #1
THS er 0,0, overmedisinert av thyroxin og liothyronin?
Jeg har hatt hypothyrose (lavt stoffskifte) i mange, mange år før det ble oppdaget. Ble operert i 2003 og reoperert i 2004 for residiv. De opererte ut begge biskjoldkjertlene pga. for høyt calsium (2.8 FØR op.) hadde adenom.
De opererte også ut halve skjoldkjertel. Dette er 5 og 6 år siden. Ble også smittet av gule staffylikopper etter operasjonen på sykehuset, og fikk diclosil (meget sterkt antibiotika ) i.v. i 14 dager på sykehus. Var meget syk.
Etter operasjon har jeg aldri vært bra. Er uføretrygdet. Jeg føler meg aldri uthvilt, må sove flere ganger iløpet av en dag, er kald oppå huden, kroppstemp. på 35.5 gr. har lagt på meg 40 kg de siste 5- 6 år, stiv i alle ledd- vanskeligheter med å ta på sokkerosv. osv. Det aller verste er alle smertene jeg har fått i kroppen det siste året, som om jeg har gikt- problemer å gå ned trappa osv.
I 4 år har jeg tatt 100 mikrogram thyroxin i 4 ukedager og 50 mikrogram thyroxin de andre ukedagene. Det siste halve året har jeg økt doseringa pga at min tsh er på 0.0.!!!!! Bruker nå 150 mikrogr. thyroxin HVER dag og i tillegg 20 mikrogram liothyronin pr. dag.
Indremedisineren jeg nylig var hos mente jeg var OVERDOSERT. FRI T4 ER 16.3, FRI T3 ER 6.8 OG TSH 0.0. Legen mente jeg skulle sløyfe liothyronin helt og øke dosen med levaxin med 50 mikrogram pr. dag.
Dersom jeg seponerer, slutter, med liothyronin, blir jeg veldig dårlig i nervene og dep. HVA SKAL JEG GJØRE SYNES JEG BLIR DÅRLIGERE OG DÅRLIGERE HVER DAG TROR IKKE KROPPEN MIN TÅLER THYROXIN OG TENKER PÅ Å STARTE MED ARMOUR.
Noen der ute som har erfaring endre kosthold gå over til armour, hvor får j det fra?? + er det sikkert i disse svineinfluensa tider??? Hva med vekt, nytter det å slanke seg og begynne å trene ???? Har hørt at vekta ØKER hele tida når en har hypotyreose.
Må nevne at jeg verken røyker eller drikker alkohol, og har trent spinning i 12 år før jeg ble syk. Jeg er så stiv i kroppen at det å reise seg opp fra stolen, gjør vondt, for ikke å snakke om å gå tur kroppen dvs beina verker etter å ha gått en times tid forsiktig, men jeg går for det. Bruker oxo 6 forskjellige blodtrykksmedisiner pga. for høyt blodtrykk og blodtynnende medisiner.
Indremedisineren mener alle mine plager skyldes blodtrykksmedisinene mine. Jeg bruker daglig selo- zok 50 mg. norvasc 5 mg, aldactone 25 mg. attacand 32 mg., samt albyl e 75mg.
Finnes det NOEN DER UTE som kan dele sin erfaring med hypothyrose med meg.????? Er medlem i hypotherose- foreningen siden i sommer.
-
01-11-09, 23:37 #2
Sv: THS er 0,0, overmedisinert av thyroxin og liothyronin?
Hei ElisabethHa.
Har jo dessverre hørt historien din før.
Sier ikke dette for annet enn å understreke at mange blir behandlet u-korrekt - og det er like alvorlig for hver eneste en !
Det står ikke på pakka noen steder at det er farlig å gå med for lav dose - og det er det ! Det er så ødeleggende at det går ut over det sosiale - økonomi og alt !
Jeg har vært omtrent der du er tenker jeg, og svaret mitt kan være farget av det.......
For det første er TSH et hormon som kun brukes av skjoldkjertelen. Når denne er ute av spill bruker ikke kroppen TSH til noen verdens ting.
Den skal feks være null hos alle som har operert ut kjertelen pga.kreft - og de har det gjennomsnittlig bedre enn de som doseres vanlig.
Jeg oppdaget jo etterhvert at min TSH måtte være null - og vel så det - før jeg fikk det nogenlunde.
Og jeg lever jeg da.
Men det er ikke Levaxinens skyld - den måtte jeg bare kutte ut - jeg begynnte på Armour i mai-04 og fikk et helt nytt liv.
Du får bruke søkefunksjonen øverst på siden her.....
Vekta mi steg hele tia mens jeg gikk på Levaxin. Jeg pressa meg hardt på lange treningsøkter og klarte å begrense dette til vel 1kg/år - etter 16 år var det 18kg - som raste av meg igjen når jeg skiftet til Armour.
Så vil jeg jo si at hvis du har tenkt å kutte Lio, så kan du iallfall ikke gjøre det før du har økt Levaxindosen i 4 uker. Omtrent så lang tid tar det før det kommer noe ekstra T3 fra den økte T4-dosen.
Men så er det ikke sikkert at du tåler så høy Levaxindose som den bør være før du lager nok T3 - og da er du bare nødt til å ha T3.
Og - hvis du bare har 16 etter et halvår på dosen din nå (150) vil jeg for det første tro at du har hatt ALT for lav dose !
Og ikke noe rart i at du har pådratt deg symptomer dår du har fått en slik behandling !
Siste "oppdagelse" på hormonlabben på Aker, er jo at de har funnet ut at de som behandles med Levaxin har det bedre når fT4 er over 20 - så får TSH bare bli hva den blir.
Og det er jo ganske overraskende - fra den kanten.
Behovet for stoffskiftehormoner er vektavhengig.
de regner visst 1,6µg pr.kg kroppsvekt, men jeg måtte ha 2 jeg da.
Så kan du jo spise gris selv om den har denne opphausede svineinfluensaen da - og naturthyroxin (Thyroid) lages jo av svinekjertler, men de bruker en frysetørreteknikk som fjerner selve kjertelvevet slik at bare hormonene er igjen.
Sivineinfluensa er en kjent sykdom og har forekommet i svinebesetninger alltid - og de har laget Thyroid i over 100 år, så ikke la deg fange inn av frykten som spres.
Hverken den om Thyroid eller den om svineinfluensa.......
Så vet jeg dessverre ikke nok til å tolke dine blodtrykksproblemer i denne sammenhengen, det kan jeg ikke nok om.
Så begynte jeg med store doser D-vitamin i fjor og DET anbefaler jeg alle !
Vi som har hypothyreose lager ikke nok.
Be om en måling.
( du har vel funnet ut at du må mase etter alt selv ?)
Trening kan vi oxo prate om da, men det får bli seinere ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-11-09, 07:08 #3
Hei Elisabeth!
jeg fikk vite av min endo at det ikke var rart at jeg følte meg elendig, halve kjertelen min er operert bort, og han sa at det ikke er uvanlig at man da trenger tilskudd av T3.
Jeg var et psykisk vrak i mange år uten T3. Siden mars har jeg spist tyroksin fra gris. Og kjenner hverken angst eller depresjon!
En annen ting er at du kan utvikle binyrebarksvikt/binyretretthet av å gå sånn som du går. Jeg har det. Søk på disse to ordene på forummet, og du vil se at mange som har gått og hanglet i mange år fordi de er blitt undermedisinert, ender der. men det er håp i hengende snøre! Det går an å gjøre noe med det.
problemet er at dersom du går til en vanlig endo eller fastlege, vil de bare ta en blodprøve om morgenen, og si at kortisolnivået er strålende, ikke noe galt med deg, jenta mi! Selv om du føler deg som en vaskeklut. De ser vanligvis etter ekstremene, Addisons og Chushings, men ikke etter de resultatene hvor du ligger under, eller nesten under normalen. Og til det kreves en spyttprøve hvor du spytter i fire forskjellige glass gjennom et døgn. Dette blir analysert. og så får du et mer riktig svar. Søk på Wilsons, binyretretthet og spyttprøve her på forummet.
Lykke til• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
02-11-09, 09:39 #4
Hei Elisabeth

Du har fått gode tilbakemeldinger på stoffskifte så det skal jeg ikke kommentere. Men har lyst til å spørre om kalsiumprøvene dine er normale nå. Det følges vel opp slik at ikke noen av de to gjenværende biskjoldbruskkjertlene lager problemene dine? Jeg er ikke ekspert på det, langt ifra, men høyt blodtrykk og kjempevondt i kroppen som du beskriver er to av symptomene på dette.
Håper du finner ut av det
-
02-11-09, 11:38 #5
Hei, forresten så har jeg lyst til å si en ting til, glemte det i forrige innlegg. Jeg ville ikke tatt Lio helt bort, ville i alle fall beholdt 10 µg. Hvorfor kan du lese om i denne linken
http://home.online.no/~meretlun/hypotyreose.htm
Det står ca på midten av den siden
-
02-11-09, 14:45 #6
hei Lisbeth! Tusen takk for svar. Det virker som om mange der ute kan en hel del om dette, er interresant å lese hvor mye dere kan. Mine calsium- prøver er normale, likeså natrium, kalium, urinsyre og leverprøver, samt muskel- ensym. Denne endokrinologen mente jeg var overdosert med thyroxin, og hans forslag var at jeg kunne sløyfe liothyronin helt, og øke thyroxin med 50 mikrogram pr. dag. Jeg innbiller meg at liothyr. virker som en slags forbrenningsmotor i kroppen. Er det riktig????
Jeg har altså brukt 50 mikrogr. thyroxin i 3 ukedager og 100 mikrogr. i 4 ukedager. Aldri brukt liothyronin før det siste halve året. Denne doseringa har jeg stått på i 6 år, altså siden operasjon. Forstår det slik at begge mine biskjoldkjertler er operert ut pga adenom, og halve skjoldkjertel pga det samme. Hadde calsium på 2. 8 FØR operasjon. I det siste synes jeg det er vanskelig å finne selv de enkleste ord når jeg snakker med folk. Jeg stopper midt i setningen og finner ikke ordene....lissom- er flaut. Har lest at dersom TSH er lavt over lang tid, kan man bli slik, få en slags alzheimers.
Er 58 år og veier 100 kg. Legene, to endo og en fastlege anbefaler ikke armour - vanskelig å få tak i .osv. Hvor får man bestilt det, og hva koster de??? Takk får svar. Hilsen elisabeth
-
02-11-09, 16:15 #7
Det er riktig at T3 er det aktive hormonet. Det blir konvertert fra T4. Jeg ville ikke sluttet helt med Lio (se link i forrie post), du sier selv at du trenger det og det er grunn god nok. Hadde argumentene til endoen din hengt på greip kunne det kanskje stilt seg annerledes. Det virker som om han lider av frykt for lav TSH, samt for Liothyronin som medisin. Men husk at du bestemmer, ikke jeg.
Hadde du bare to? Det kan variere, men de fleste har fire. Grunnen til at jeg spurte om kalsiumet ditt er at du sa du ikke hadde vært frisk siden operasjonen, men det har vel sammenheng med at du tok halve skjoldbruskkjertelen og har stoffskifteproblemer i tillegg.
Normalt er ikke Armour vanskelig å få tak i. Du trenger resept på registreringsfritak fra lege. Det finnes apotek som har det på lager (pga. spesiell tillatelse til det mener jeg å ha lest), ellers kan det skaffes i løpet av kort tid.
Ca. pris: 30 mg Armour 100 tabl. kr 240, 60 mg Armour 100 tabl. ca. kr 260.
Akkurat nå er det vanskelig å få tak i denne medisinen, men det er en spesiell situasjon som blir ordnet om kort tid. Du kan søke på forumet her og se innlegg om det.
Ellers så virker det som om du ikke nyttiggjør deg den medisinen du tar. Du har lavt stoffskifte til tross for medisinering. Mange leger er redde for at vi skal ta for mye medisin, derfor går mange undermedisinert. Jeg gjorde det selv i to og et halvt år. Du har vel ikke de klassiske tegnene på for mye medisin; hjertebank, svetting og føler deg høy? Jeg tok 125 Levaxin og 20 Lio før jeg begynte med Armour. Jeg var ikke overmedisinert, men nyttiggjorde meg ikke medisinen. Det er pga. binyrene, så tar medisiner for dem nå og håper ting retter seg etter hvert.
Jeg håper inderlig du får den hjelpen du trenger og kan føle deg noe bedre enn du gjør nå
-
02-11-09, 15:33 #8
hei finn, fikk du svaret mitt på mitt innlegg om tsh 0.0 osv. osv ?? hilsen elisabethha
-
02-11-09, 15:53 #9
eh - - nei ?
Sendte du PM eller ?
"Jeg innbiller meg at liothyr. virker som en slags forbrenningsmotor i kroppen. Er det riktig????"
Jo - det er riktig.
Liothyronin består av syntetisk T3 - og T3 er jo stoffskiftehormonet.
Levaxin består av syntetisk T4 - og dette er et pro-hormon som kroppen lager T3 av.
Det er så viktig for kroppen at den har to T3 kilder - det som kommer fra ommdanningen av T4 - og det kjertelen produserer som også er bruksklart.
Når du spiser Levaxin tar omdanningen til T3 4-6 uker. Du får altså ikke flere stoffskiftehormoner før etter over en måned dår du spiser en Levaxin.
Når du spiser en Liothyronin virker den med en gang.
Men T3 er bare aktivt noen timer så kroppen er nødt til å ha en langsiktig forsyning - som den får fra T4-dosen din• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Østrogen og thyroxin
Av Vigdis i forumet Andre hormonerSvar: 11Siste melding: 13-01-10, 11:43 -
Hvorfor virker ikke thyroxin?
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 18-04-08, 22:03 -
Er jeg overmedisinert?
Av femalia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 04-07-07, 15:54

Svar med sitat

Bokmerker