Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Threaded View
-
13-12-11, 23:11 #1
Fürsts kommentar: Binyresvikt - Legens konklusjon: fortsett nedtrapping av HC !!
Hva er den vanlige løsningen som nordiske leger følger når ACTH (morgen) blir målt i blodprøve til å ligge laaangt under referanseområdet?
Min HC-historikk:
Jeg har brukt HC i ca et år (ikke prednisolon som legen har journalført..) og har over noen uker dosert meg sakte ned.
Dette for å se om binyrebarken nå var klar til å overta. Svaret fra Fürst er som jeg forstår det: de er ikke det - enda.
Det er særlig fastlege og fastlegevikarer som har presset på nedtrapping av HC
(antagligvis fordi mitt inntak av HC er ikke igangsatt av lege)
det er jeg selv som har tatt tak i dette - dvs med HC-selvmedisinering (stort sett biologisk dose på 20 mg).
Min opprinnlige fastlege lot meg gå med ubehandlet hypotyreose i ca 10 år.
Det var forøvrig jeg som tilslutt fant ut at jeg hadde Hashimotos og antistoffer.
Enda et år etterpå det fikk jeg foretatt en hårprøveanalyse og den bekreftet at mine binyrer var ute å kjøre.
Nå er jeg veldig i stuss om norske leger virkelig følger en slik praksis: når HC er dosert ned og ACTH viser seg å være lav -
så skal man ikke hjelpe til med å øke hydrokortison igjen - men fortsette å kutte det helt ut.
Og så - sitat: ".. får vi håpe din selvmedisinering ikke har påført deg Addisson!" - eksakt dette sa legen til meg (+ +).
http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...ikt-23520.html
"Binyresvikt er vanligvis en snikende sykdom som stadig blir verre.
Den skyldes mangel på binyrebarkhormoner (adrenokortikale hormoner på fagspråk) -
som aldosteron og kortisol (medisinen kortison er kunstig framstilt kortisol),
men tilstanden kan også oppstå akutt med katastrofale følger (Addison krise).
Addison krise forekommer meget sjeldent. Tilstanden inndeles i en primær og sekundær form..."
Hva tror - eller vet - dere om hvilken praksis andre leger ville fulgt i et slikt tilfelle
Sist endret av Kevlin; 13-12-11 kl 23:49
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Overdosert og nedtrapping!
Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifteSvar: 12Siste melding: 10-10-11, 19:37 -
Mild eller moderat binyresvikt finnes ikke
Av Vigdis i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 06-11-10, 14:39 -
Nedtrapping av cipralex.
Av Jeanette Ws. i forumet DepresjonSvar: 27Siste melding: 21-06-10, 21:39 -
Viser disse prøvene binyresvikt??
Av sliter i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 22-03-10, 06:21 -
Binyresvikt...
Av Maia i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 18-01-07, 21:27

Svar med sitat

Bokmerker